اجتماعی

ساختمان‌های پایتخت، شناسنامه انرژی می‌گیرند

به گزارش تفاهم آنلاین، مهدی صالحی اظهار داشت: دو برنامه از سال گذشته در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها در حال دنبال شدن است، نخست اینکه شناسنامه انرژی برای ساختمان‌ها تهیه شود که در نهایت این موضوع متنهی می‌شود به ارائه برچسب انرژی، چرا که ساختمان هم به عنوان یک کالا مانند تمام کالاهای تولیدی دیگر نیاز به برچسب انرژی دارد، در حالی که در آمارها عنوان می‌شود، ۴۰ درصد آلودگی هوا مربوط به ساختمان‌هاست.

وی با بیان اینکه تاکنون تدوین ضوابط برچسب انرژی در این اماکن مغفول مانده است، افزود: از همین رو قرار بر این شد که به سمت صدور برچسب انرژی در ساختمان‌ها حرکت شود که زیرساخت لازم برای آن، شناسنامه انرژی ساختمان بود؛ بنابراین تهیه شناسنامه انرژی به عنوان هدف سال ۱۳۹۹ اداره کل ساختمان در نظر گرفته شده و به این منظور از سال گذشته زیرساخت‌هایی هم آماده شده است.

بر این اساس باید مبنای علمی ‌آن تکمیل می‌شد که با تصویب مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ویرایش جدید، عملا این موضوع انجام و بر اساس آن ساختمان‌ها به سه دسته تقسیم شدند، در رده نخست ساختمان‌هایی که حداقل‌ها را در مصرف بهینه انرژی رعایت می کنند، رده دوم ساختمان‌هایی که حد متوسط را رعایت می‌کنند و در رده سوم نیز ساختمان‌هایی که حداکثر استفاده بهینه از انرژی را رعایت می‌کنند، قرار گرفتند.

صالحی درباره حمایت‌های شهرداری و دولت از ساختمان‌هایی که بهینه‌سازی مصرف انرژی را رعایت می‌کنند، بیان کرد: از سال گذشته با همکاری معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان کار مشترکی شروع شد که مبحث شناسنامه انرژی ساختمان‌ها آغاز شود، این برنامه مراحل آخر را طی می‌کند، اما با وجود تصویب هنوز ابلاغ نشده است.

زیرساخت‌ها برای این موضوع در حال تکمیل شدن بوده و پیش‌بینی این است که نیمه دوم امسال به ساختمان‌ها شناسنامه انرژی داده شود. از سوی دیگر با اجازه از شورای شهر تهران  قرار شد در بودجه سالانه شهردای، 10 درصد تخفیف در عوارض برای ساختمان‌هایی که طراحی آن به نوعی باشد که به حد متوسط یا حداکثری بهینه‌سازی مصرف انرژی برسند، لحاظ شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=35148
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن