علمی و تکنولوژی

سئو چیست؟ عوامل تاثیرگذار در سئو کدام اند؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که سئو چیست، سئو SEO مخفف کلمه (search engine optimization) به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به ویژه Google است. به عبارت ساده هنگامی که افراد محصول یا سرویسی را در گوگل و دیگر موتورها جستجو می‌کنند، سئو باعث دیده شدن سایت می‌شود. این بیشتر دیده شدن در نتایج جستجو (SERP) و قرار گرفتن در رتبه های بالا، موجب جلب توجه و کلیک بیشتر خواهد شد که در نتیجه باعث جذب مشتری و ترافیک بیشتر می‌شود.

مفهوم سئو

بعضاً سئو را با تبلیغات اشتباه می‌گیرند. اما تفاوت اصلی بین SEO و تبلیغات پولی (Paid) این است که سئو رتبه بندی ارگانیک است، به این صورت که برای حضور در این  فضا هزینه خیلی کمتر از تبلیغات صرف خواهد شد. درواقع با استفاده از تکنیک‌های سئو بدون پرداخت هزینه یا حداقل هزینه‌ها کسب و کارهای آنلاین در نتایج جستجو دیده می‌شوند. وبسایت‌ها بدون سئو تنها ویترین‌های زیبایی خواهند بود که بیننده‌ای ندارند.

بنابراین برای هر چه بیشتر دیده شدن سایت‌ها به سرمایه گذاری بر روی سئو و بهینه سازی آن نیاز خواهید داشت. در این مقاله قصد داریم به این پرسش که سئو چیست و چه کاربردی دارد پاسخ دهیم و در رابطه با انواع  و روشهای آن صحبت کنیم.

تاریخچه سئو

قبل از اینکه بدانیم هدف سئو چیست و چه کاربردی دارد، بهتر است نگاه مختصری به پیشینه آن بیندازیم. امروزه وقتی از سئو صحبت به میان می‌آید این کلمه در کنار موتور جستجوی گوگل قرار می‌گیرد.

در سال 1993، Excite  که یک پورتال خدمات آنلاین است انقلابی در طبقه بندی اطلاعات بوجود آورد و سپس در سال  1994 Alta ،Yahoo و دیگر موتورهای جستجو وارد صحنه شدند. بر اساس شواهد موجود پیشینه واژه سئو به سال 1997 برمی‌گردد. گرفتن رتبه بالا در موتورهای جستجو در سال 1997 هنوز یک مفهوم تازه بود. در آن زمان دایرکتوری یا ورودی مستقیم نیز بسیار قابل اجرا و پرطرفدار بود. در این سال‌ها بود که گوگل ظهور کرد، گوگل فرصتی را دید که دیگر موتورهای جستجو آن را نداشتند. رفته رفته این غول موتورهای جستجو با به روزرسانی الگوریتم‌های خود انقلاب بزرگی به پا کرد و توانست رقیب جدی خود که یاهو بود را کنار بزند. از آن زمان تاکنون، صدها تغییر الگوریتم ایجاد شده است، و سئو به سرعت تکامل یافته است و بازاریابان را مجبور به کشف استراتژی‌های جایگزین کرده است.

نقش و کاربرد سئو

حال که با تعریف سئو آشنا شدید رو در مورد تاریخچه آن اطلاع کسب کردید، ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که نقش و کاربرد سئو چیست و اصولاً چرا باید به دنبال سئو سایت باشیم؟

سئو فرآیندی برای کمک به رتبه بندی وب سایت یا بخشی از محتوا در Google است.  در واقع نمایش بهتر، سریع‌تر و دقیق‌تر صفحات وب سایت شما به کاربرانی که در جستجوی خدمات بیزنس شما هستند برعهده Seo است. مهم‌ترین اهداف سئو عبارت‌اند از:

  • دیده شدن سایت در نتایج جستجو، افزایش بازدید سایت و به دنبال آن افزایش فروش
  • بالا بردن رتبه سایت در نتایج
  • بهترین روش تبلیغات بنر تبلیغاتی، پست شبکه های‌اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و بسیاری از روش‌ها‌‌ی دیگر برای تبلیغ کالا و یا سایت شما موقتی است. اما وقت گذاشتن برای سئو یک سرمایه گذاری بلندمدت است.
  • برندسازی
  • ترافیک وبسایت، با افزایش دیده شدن و رتبه بندی، ترافیک را بالا می‌برید. با SEO درصدی از کل جمعیت جستجوگر آنلاین را که اتفاقاً دقیقاً در جستجوی حرف‌های شما هستند جذب می‌کنید. ضمن این‌که این سهم نیز، قابل افزایش است.
  •   با آنالیز و تحلیل کلیک‌ها و درخواست جستجو کاربران به ما سیگنال واضحی از اهداف و رفتار کاربران می‌دهد.

اصلی ترین عوامل تاثیرگذار در سئو

سئو فرمول خاصی ندارد اما فاکتورهای مهمی برای رتبه بندی در گوگل وجود دارند. از جمله سئو تکنیکال، محتوای باکیفیت، تجربه و سرعت صفحه؛ سئو داخلی، سئو خارجی که در زیر به شرح هریک خواهیم پرداخت.

سئو داخلی

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از سئو داخلی (on-page seo) ارائه بدهیم می توان گفت، سئو داخلی به تمام اقداماتی گفته می‌شود که می‌توان مستقیماً در صفحات داخلی وب سایت خود به منظور بهبود موقعیت آن در رتبه بندی گوگل انجام داد. نمونه‌هایی از این موارد شامل اقداماتی برای بهینه سازی محتوا (content optimization) یا بهبود توضیحات متا (meta descriptin) ، تگ های عنوان (title tags)، سئو تصاویر نام برد.

سئو خارجی

اینترنت بر اساس لینک ساخته شده است. بدون لینک‌ها، با دریایی از صفحات غیرمرتبط و بهم ریخته مواجهه می‌شدیم. سئو خارجی (off-page SEO) تکنیک‌هایی است که بیرون از سایت به منظور بهینه سازی آن انجام می شود. ازجمله این تکنیک‌ها می‌توان به لینکسازی خارجی، فعالیت‌های PR ، بازریابی شبکه‌های اجتماعی و…اشاره کرد.

سئو تکنیکال

وجود تنها یک مشکل فنی در وب سایت مانند سرعت وب سایت، کد نویسی، جاوا اسکریپت، نحوه نمایش در موبایل، اسکیما مارک آپ و متا تگ کانونیکال می‌تواند بر روی کل صفحات آن تاثیر بگذارد. به عنوان مثال تصور کنید که متا تگ کنونیکال در وب سایت درست پیاده سازی نشده است. یا اینکه در صفحه اصلی سایت اسلایدری با حجم بالا وجود دارد که بارگذاری آنها بیش از پنج ثانیه زمان می‌برد.

هدف از سئو تکنیکال این است که شما از عملکرد وبسایتتان مطمئن شوید. برای مثال Https ایمن، یا زمان لود سریع، سبب می‌شود تا موتورهای جستجو به راحتی در لینک‌های سایت شما بخزند.

وضعیت آموزش سئو

با توجه به گستردگی کسب و کارهای آنلاین در دنیا و نیاز روزافزون سایت‌ها به بهینه سازی بیشتر جهت جذب ترافیک، تقاضا برای کارشناسان سئو به شدت افزایش پیدا کرده است. به طوری که بعد از همه گیری کرونا این نیاز زیادتر هم شده است. در ایران نیز چندسالی است که این حرفه توسط کارشناسان خبره تدریس می شود. به طوری که در شهرهای مختلف ایران آموزش مهارت سئو به صورت جدی پیگیری می شود. به عنوان مثال آموزش سئو در اصفهان، تهران، تبریز و سایر شهرهای ایران به صورت آنلاین و حضوری ارائه می گردد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=86251
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن