صنعت-معدن-تجارت

رشد ۳۰۰درصدی سرمایه گذاری صنعتی در سال جاری

معاون امور صنایع وزارت صمت از حجم سرمایه‌گذاری صنعتی طی ۱۰ ماهه گذشته سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته را دارای رشد 300 درصدی دانست و افزود: مجموع حجم سرمایه‌گذاری سال‌جاری بالغ بر 170 هزار میلیارد تومان بوده که بالغ بر 7 هزار و 500 میلیارد تومان آن که طرح های بزرگ به بهره برداری رسیده است مربوط به استان زنجان است.

به گزارش تفاهم آنلاین، مهدی صادقی نیارکی در جلسه کارگروه تسهیل و ر موانع تولید استان زنجان با بیان اینکه حجم سرمایه ‌گذاری صنعتی 10 ماه گذشته از سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته را دارای رشد 300 درصدی دانست و افزود: مجموع حجم سرمایه‌گذاری سال‌جاری بالغ بر 170 هزار میلیارد تومان بوده که بالغ بر 7 هزار و 500 میلیارد تومان آن که طرح های بزرگ به بهره برداری رسیده است مربوط به استان زنجان است.ادقی نیارکی با بیان اینکه جواز تاسیس صنعتی به معنی تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش تولید است، گفت: امسال بالغ بر 31 هزار فقره جواز تاسیس صادر شده است.
وی با بیان اینکه در سال جاری به رغم شرایط سختی که کشور با آن روبه‌رو بود، جهش تولید به معنای واقعی محقق شد گفت:  شاهد بهره‌برداری از ۵هزارو۸۰۰ واحد صنعتی در سخت ترین شرایط  تحریم بودیم.

وی در این نشست با مرور شرایط اقتصادی_صنعتی کشور و تبیین محدودیت های پیش روی صنعتگران کشورمان بیان کرد: برای عبور از شرایط دشواری که وجود داشت وحمایت از صنایع داخلی دو راهبرد سلبی وایجابی را در دستور کار قرار دادیم .

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت راهبرد اول را مدیریت واردات عنوان و بیان کرد: در سال 1389 واردات و صادرات کشور به ترتیب حدود 65 و 27 میلیارد دلار بود که این میزان کسری تجاری در سال 1398 به 43 و 41 میلیارد دلار رسید.

صادقی نیارکی با اشاره به برنامه ریزی برای کاهش روند واردات محصولات دارای ساخت داخل افزود:افزایش روند صادرات و کاهش واردات همان سیاست های اقتصاد مقاومتی است وطبق فرمایش مقام معظم رهبری اجازه واردات کالاهای مصرفی و مصرفی بادوام که توان تولید آن در داخل وجود دارد با مصوبات ستاد هماهنگی سران وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه واردات و صادرات کشور در 10 ماه گذشته از سال‌جاری به ترتیب 30 و 28 میلیارد دلار بوده است، ادامه داد: این توفیقات درسختگیرانه‌ترین و شدیدترین محدودیت ها اتفاق افتاده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت در ادامه با اشاره به جهش ۲۰زنجیره صنعتی از بین ۲۸ محصول افزود: در صنعت لوازم خانگی دو برند چند ملیتی کشور را ترک کرده‌اند، اما به رغم شرایط سختی که برای صنعت رقم خورد ّ،میزان تولید لوازم خانگی داخلی در سال‌جاری 15 درصد نسبت به سال 1396 که تحریم‌ها وجود نداشت و 40 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

صادقی نیارکی با اشاره به روند افزایشی تولید، دغدغه اصلی صنعتگران را در کشور، تامین مواد اولیه برشمرد و گفت: علی رغم برخی محدودیت ها در این زمینه پیگیری های لازم برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع انجام خواهیم داد تا جهش تولید تداوم یابد.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت افزایش خوداتکایی و توسعه ساخت داخل را راهبرد ایجابی وزارت صمت برشمرد و گفت:نهضت ساخت داخل، پروژه‌ای بود که از سال گذشته آغاز شد و هدفگذاری شده است ظرف سه سال 10 میلیارد دلار از واردات کشور، تبدیل به ساخت کالای داخل شود.

وی با اشاره به هدفگذاری ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون دلاری در سطح استان ها برای توسعه ساخت داخل تصریح کرد: خوشبختانه علاوه بر بهبود شاخص های صنعتی طبق گزارش مرکز ساخت داخل وزارت صمت شاهد تحقق حدود ۳میلیارد دلار داخلی سازی توسط واحدهای تولیدی در سراسر کشور بوده اییم.

صادقی نیارکی تکمیل ظرفیت‌های نیمه‌تمام واحیا واحدهای تولیدی راکد را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت صمت توصیف کرد و گفت: قرار بود در سال‌جاری یک هزار و 500 واحد تعطیل به چرخه تولید بازگردند که تاکنون بالغ بر یک هزار و 400 واحد به مدار تولید بازگشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی در 10 ماه گذشته از سال‌جاری 7.8 درصد رشد داشته و بالغ بر 5 هزار و 800 واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده است، ادامه داد: این واحدها بالغ بر 107 هزار اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=66129
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن