کارآفرینی

رشد ۲۶ درصدی اشتغال در روستاها

اشتغال و پوشش بیمه‌ای روستائیان و عشایر از جمله اقدامات موثر دولت در حمایت از این قشر جامعه بوده، به طوری که در طول هفت سال گذشته در بخش روستایی، اشتغال ۲۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس جمهوری همواره خدمت به روستاها و تلاش برای توسعه و پیشرفت روستاهای کشور را اولویت دولت یازدهم و دوازدهم عنوان کرده است و در حاشیه آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های ملی حوزه روستایی و عشایری تاکید کرد که «خدمت رسانی به روستائیان و عشایر را به عنوان یک وظیفه مهم اجتماعی تا پایان کار دولت دوازدهم ادامه می‌دهیم.» در هفت سال گذشته دولت تدبیر و امید در تامین زیرساخت‌ها در روستاها اقدامات قابل توجهی همچون گازرسانی به ۳۲ هزار روستا، تامین برق ۹۹ درصد روستاهای کشور و موارد دیگر را برای ماندگاری روستائیان در روستاها انجام داده است.

البته دولت توسعه روستایی را فقط به مسائلی مانند برق‌رسانی، گازرسانی یا جاده‌سازی در روستاها محدود نکرده است و توسعه همه جانبه روستا برای توسعه پایدار را در برنامه‌های خود قرار دارد.

اشتغال پایدار به‌عنوان یکی از ارکان توسعه و جلوگیری از مهاجرت روستائیان است. برای این منظور طرح اشتغال روستائیان از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و به دستور رهبر معظم انقلاب و تصویب مجلس شورای اسلامی‌یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال روستایی اختصاص یافت. از این مبلغ ۲۲ هزار میلیارد تومان به اشتغال روستایی اختصاص یافت.

بر اساس این گزارش، از اعتبار ۲۲ هزار میلیارد تومانی موردنظر، ۱۲ هزار میلیارد تومان طی چهار در اختیار بانک توسعه تعاون، کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید برای پرداخت تسهیلات متقاضیان در نوبت اشتغال‌های پایدار روستایی قرار گرفت و آغاز واریز مرحله پنجم به مبلغ هشت هزار میلیارد تومان نیز طی هفته گذشته شروع شده است.

تسهیلات اشتغال روستایی تاکنون به ۲۲ هزار و ۴۵۰ روستا و ۴۴۳ شهر برای اجرای ۱۳۵ هزار طرح فعالیت روستایی پرداخت شده و زمینه ایجاد اشتغال ۲۱۰ هزار نفر را فراهم کرده است.

به گفته وزیر تعاون، دیوان محاسبات میزان انحراف طرح‌های اشتغال روستایی و عشایر را چهار درصد اعلام کرده است.

نکته قابل توجه در بحث اشتغال روستایی این است که در دولت تدبیر و امید، سهم اشتغال روستایی از سبد اشتغال کشور از سه درصد به ۲۹ درصد افزایش یافته است. همچنین در این دوره زمانی  ۳۸ درصد کارآفرینان را زنان روستایی تشکیل می‌دهند.

یکی دیگر از اقدامات دولت در امور رفاهی و حمایت از روستائیان و عشایر، گسترش پوشش بیمه‌ای روستائیان و عشایر بوده است. قبل از آغاز دولت تدبیر و امید ۶۵۴ هزار و ۱۳۶ خانوار روستایی توانسته بودند تحت پوشش صندوق روستائیان و عشایر قرار گیرند.

با جلب مشارکت روستائیان و عشایر جمعیت تحت پوشش بیمه به یک میلیون و ۲۷۸هزار و   ۷۳۹ خانوار رسیده که رشدی بالغ بر ۹۵ درصد است. در این راستا دولت یک هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان منابع برای تامین سهم خود و سهم بیمه روستائیان را به صورت همزمان فراهم کرد.

به این ترتیب ارائه خدمات  بیمه اجتماعی برای یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر از خانوارهای روستایی کمتر برخوردار که تحت پوشش هیچ یک از نهادهای حمایتی قرار ندارند فراهم شد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=49350
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن