اقتصادیانرژیصنعت-معدن-تجارتمناطق آزاد-گردشگری

رشد چهار برابری احداث شبکه‌های زهکشی

 به گزارش تفاهم آنلاین مساحت شبکه‌های زهکشی و آبیاری احداث شده کشور در حالی تا بهمن ماه امسال به دو میلیون و ۳۷۸ هزار و ۳۹۶ هکتار رسیده است که این رقم در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۵۵۳ هزار هکتار بوده که نشان از رشدی بیش از چهار برابری دارد.

شبکه آبیاری به مجموعه تاسیسات انتقال و توزیع آب و جمع آوری آب های مازاد آبیاری و روان آب ها گفته می‌شود که به شبکه اصلی و شبکه مزرعه که به ترتیب نقش انتقال و توزیع آب را بر عهده دارند، تفکیک می‌شود.

زهکشی شامل خارج کردن آب و املاح اضافی از بستر و یا عمق خاک است و در کشاورزی هدف از زهکشی، فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد ریشه گیاه است.

بر اساس تازه ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، اکنون طرح شبکه‌های زهکشی و آبیاری در ۶ حوضه آبریز اصلی کشور شامل دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، سرخس و هامون در سه بخش احداث شده، در دست اجرا و در حال مطالعه وجود دارد.

حوضه آبریز دریای خزر تاکنون ۶۹۰ هزار و ۶۲۸ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی احداث شده دارد همچنین ۴۷ هزار و ۸۰۷هکتارطرح اجرایی و ۱۷۶ هزار و ۴۷۴ هکتار در دست مطالعه دارد.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۱۷۱ هزار و ۵۲ هکتار طرح احداث شده شبکه آبیاری و زهکشی دارد و علاوه برآن یک هزار و ۹۶۶ هکتار طرح در دست اجرا و ۱۱ هزار و ۴۸۵ هکتار هم طرح در دست مطالعه د ارد.

برای حوضه آبریز دریای عمان و خلیج فارس تاکنون یک میلیون و ۹۵ هزار و ۳۶۹ هکتار طرح آبیاری و زهکشی احداث شده است و نیز ۵۴ هزار و ۱۰۱ هکتار طرح دردست اجرا و ۱۸۸ هزار و ۲۱۴ هکتار طرح در دست مطالعه پیش بینی شده است.

حوضه آبریز فلات مرکزی نیز تاکنون ۵۳۶ هزار و ۵۹۷ هکتار طرح آبیاری و زهکشی احداث شده دارد و نیز برای این حوضه هشت هزار هکتار طرح در دست اجرا و پنج هزار و ۳۰۰هکتار طرح دردست مطالعه در نظر گرفته شده است که به مرور احداث خواهند شد.

حوضه‌های آبریز سرخس و هامون هم در بخش طرح های احداث شده شبکه های آبیاری و زهکشی هر کدام به ترتیب ۲۳ هزار و ۵۲۹ هکتار و ۱۰۳ هزار و ۵۳۶ هکتار دارند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=13029
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن