گزارش

راهکارهایی برای درمان ورم بعد از کاشت مو

عمل کاشت یا همان پیوند مو نیز مانند سایر عمل های دیگر دارای عوارضی می باشد که برخی از افراد را درگیر می کند یکی از آن عوارض در واقع ورم است که پس از پیوند مو به وجود می آید. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا این ورم طبیعی است؟ پاسخ این سوال این است که بله. اگرچه امروزه روش های مدرن و پیشرفته ای برای پیوند مو وجود دارد که عوارض کاشت مو را کم کرده اند اما باز هم کاشت مو نوعی جراحی به حساب می آید.

از هر روشی هم برای این کار استفاده کنید و هر چقدر هم که مدرن باشد باز هم این عمل برای شما عوارضی خواهد داشت. در ادامه شما را با شیوه هایی آشنا می کنید که بتوانید تا حدی ورم بعد از کاشت مو را کم کنید. به طور کلی، ورم در منطقه هایی مانند پیشانی، شقیقه و گاهی حتی در پلک ها پس از کاشت مو به وجود می آید که تقریبا پدیده شایعی است.

در برخی مواقع ممکن است تا چند روز پس از عمل هم فرد ورمی نداشته باشد و مدتی بعد شاهد ورم در این نواحی باشد. به خاطر داشته باشید که این عارضه ناشی از واکنش طبیعی بدن است که برای بهبود رخ می دهد و این شرایط موقتی است. در این مقاله دلایل تورم پس از کاشت مو و روش های کنار آمدن با آن شرح داده شده است. در علم پزشکی به آن ادم می گویند. تورم سر یکی از مکان های اصلی بعد از عوارض کاشت مو را به خود اختصاص می دهد .

سوالات زیادی با تورم به ذهن یک کاندیدا می رسد. آیا این طبیعی است؟ آیا باید اینگونه باشد؟ چند روز طول می کشد؟ چه موقع می گذرد؟ چگونه خواهد گذشت؟ خطرات چیست؟ ادم چگونه درمان می شود؟

تورم پس از کاشت مو وضعیت کاملاً طبیعی دارد. پیشانی ، صورت و پلک بیشترین نواحی آسیب دیده هستند که زندگی بیمار تحت الشعاع قرار می دهند. تورم همراه با تنش دردی مانند ضربان ایجاد می کند. برخی اقدامات وجود دارد که می تواند به کاهش تورم پس از کاشت مو کمک کند یا به طور کامل از آن جلوگیری کند.

چرا بعد از کاشت مو تورم صورت ایجاد می شود؟

ورم صورت پس از کاشت مو معمولاً بین روزهای 2 تا 5 پس از جراحی اتفاق می افتد. گاهی اوقات ، بسیار شدید است و بیمار درد و مشکل در باز کردن چشم دارد. در موارد دیگر ، منجر به کبود بودن پلک ها (اکیموز) می شود. در حقیقت ، کبودی و تورم نتیجه پیوند مو است.

میکروکانال ها در ناحیه گیرنده باز می شوند تا پیوندها را با روش FUE پیوند بزنند . برای کاشت مو راحت و آسان، مایع ایزوتونیک (مایع نمکی) به زیر پوست تزریق می شود. پوست نرم و متورم می شود ، که کاشت ریشه را ساده می کند. کاشت ریشه در پوست متورم با مجاری که قبلاً باز شده است بسیار راحت تر است.

باز شدن کانال و تزریق سوزن به پوست سر به یک ضربه اشاره می شود ، حتی اگر کوچک باشد. ادم نتیجه مکانیسم دفاعی بدن است. در مجموع ، اثر مایع ایزوتونیک تزریق شده به ناحیه گیرنده 2-3 روز پس از جراحی می گذرد. تورم صورت اغلب در روش کاشت مو در کانال مشاهده می شود. به میزان پیشرفته ای به ناحیه پیشانی و چشم برخورد می کند. علاوه بر این ، اکیموز می تواند در سوپراوربیتال رخ دهد. در واقع ، این عواقب اتفاق می افتد زیرا بعضی از دستورالعمل های پزشک بعد از عمل دنبال نمی شوند.

چه زمانی تورم پس از کاشت مو اتفاق می افتد؟ چند روز طول می کشد؟

به طور معمول ، تورم طی یک هفته به طور طبیعی رخ می دهد. مایعات توسط گردش بدن از طریق کلیه در ادرار دفع می شود. همچنین ، بی حسی تزریق شده برای بی حس شدن پوست به همین ترتیب دفع می شود.

همانطور که مشخص شد ، تورم پس از کاشت مو یک روند طبیعی است. اگر پزشک یا پرسنل کمکی وی قبل از عمل همه عواقب احتمالی را برای یک کاندیدا توضیح دهند ، هیچ تأثیر منفی روانی یا نگرانی برای بیمار وجود ندارد.

اقدامات پیشگیری از تورم پس از کاشت مو چیست؟

برخی روش ها برای جلوگیری از تورم وجود دارد. خوابیدن در وضعیت درست، تورم را کاهش می دهد. وضعیت قرار گیری سر در حالت 45 درجه و داشتن دو بالش و یک انگل مناسب می توانند به راحتی این مشکل را برطرف کنند. رو به پایین نخوابید. این باعث تورم پس از پیوند می شود و همچنین موهای کاشته شده می توانند هنگام تماس با بالش، از بین بروند یا از جای خود جدا شوند. با وجود این ، هیچ خطر جدی دیگری برای تورم پس از جراحی وجود ندارد. شما باید تمام دستورالعمل های تغذیه و مراقبت را که بعد از عمل به شما داده شده است دنبال کنید.

خوراکی های نمکی و خیلی شور باعث افزایش احتباس مایعات و ایجاد تورم می شوند. بهتر است برای مدتی پس از پیوند ، غذایی را که کم نمک است، استفاده کنید. علاوه بر این ، سعی کنید روزمره خوابیدن را بهم نزنید. ما فکر نمی کنیم که ممنوعیت مصرف آنتی بیوتیک ها مانند آسپرین منطقی است. برعکس ، آسپرین باعث افزایش هدایت و گردش خون در مویرگ ها می شود (گردش مویرگی و نفوذ پذیری) که این خود میتواند دلیلی باشد برای تغذیه بهتر ریشه مو . مقدار زیادی آب مصرف کنید. هنگامی که گردش خون تسریع می شود ، مایع ادم از طریق دفع ادرار از بدن خارج می شود.

استفاده از باند و یخ در سر

سربندها، نوارهای کمپرسور یا استفاده از کیسه های یخ در ناحیه پیشانی و صورت نیز تورم را کاهش می دهد. بعضی از پزشکان استفاده از هدبند را پیشنهاد نمی دهند و آن را توصیه نمی کنند. با توجه به تجربه ما ، آنها در واقع به کاهش تورم کمک می کنند اما ما بانداژها را نمی گذاریم. ما به شما توصیه می کنیم کیسه یخی درون حوله قرار داده و سپس آن را روی ناحیه قرار دهید. آن را بیش از 3-5 دقیقه در یک نقطه نگه ندارید.

گفتنی است که شما می توانید استفاده از کیسه یخ را با فاصله 3-5 ساعت تکرار کنید. در غیر این صورت ، وضعیت ناخوشایندی مانند سوختگی یخ ممکن است ایجاد شود. یخ به کاهش سرعت گردش خون در عروق مویرگی کمک می کند و تورم را کاهش می دهد. مراقب باشید هنگام استفاده از کمپرس یخ با یخ زیاد به ناحیه کاشته شده استفاده نکنید. یخ می تواند ریشه مو را تحت تأثیر قرار داده و باعث آسیب شود. گذاشتن یخ به راحتی می تواند به شما کمک کند تا از مرحله 1 و 2 ذکر شده در بالا عبور کنید.

درمان استروئید در تورم پس از کاشت مو

تورم درجه پیشرفته در مرحله 3 یا 4 به راحتی توسط پزشک با درمان استروئیدی پزشکی قابل درمان است. این استروئید معمولاً به عنوان کورتیزون شناخته می شود. در بسیاری از موارد پزشکی و همچنین در ادم استفاده می شود.

چندین روش استفاده از استروئید
  • درمان استروئید خوراکی. تجویز دگزامتازون یا پردنیزولون که به صورت خوراکی مصرف می شود. بدون مشورت پزشک از آن استفاده نکنید. علیرغم اینکه استروئیدها به طور گسترده در پزشکی استفاده می شوند ، برخی از عوارض جانبی را نیز به همراه دارند. مجددا تاکید می کنیم از آن استفاده نکنید مگر اینکه با پزشک خود مشورت کرده باشید. این مورد برای کاندیدهای مبتلا به دیابت یا فشار خون بسیار مهم است. وقتی مقدار نمک در غذا کم نشود ، کورتیزون می تواند به حالت خلاف خود تغییر کرده و تورم را افزایش دهد.
  • کاربرد استروئید به عنوان تزریق عضلانی (داخل مفصل ران): با تصمیم پزشک در موارد حساس به ادم اعمال می شود. ما در مورد دوزها هیچ اطلاعاتی نمی دهیم زیرا بسته به هر بیمار جداگانه متفاوت است و باید توسط پزشک در نظر گرفته شود. تزریق عضلانی استروئیدها به جای درمان خوراکی پس از تورم کاشت مو به نتایج سریعتر منجر می شود.
  • کاربرد استروئید مخلوط با محلول بیهوشی: به منظور کاهش یا جلوگیری از ورم از ابتدا ، استروئیدها به بیهوشی اضافه می شوند که در حین جراحی اعمال می شود.

راه حل هایی برای کاهش ورم بعد از کاشت مو

پاسخ قطعی برای این سوال وجود دارد و این ممکن است از فردی به فردی دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال، در رابطه با آقایان این ورم چند روزی دیده می شود و کم کم محو می شود. اما ورم ظاهر فرد را بعد می کند و قسمت بالایی صورت را از حالت عادی در می آورد و باید به دنبال راهی برای کاهش ورم باشید.

  • در زمان خواب سر خود را بالا بیاورید

بهترین توصیه ای که پزشکان متخصص مو ارائه داده اند این است که تا یک هفته بعد از عمل سعی کنید که روی صندلی بخوابید یا اگر از تخت استفاده می کنید به گونه ای باشد که سرتان به حالت افقی نباشد. اگر این کار را انجام دهید ورم صورت تان به شکل چشمگیری کم می شود. وقتی که در حالت لم دادن بخوابید بین حالت نشسته و خوابیده باشید سرتان به سمت بالا می ماند و باعث می شود که در زمان خواب روی پهلو و شکم نیفتید و سرتان به سمت بالا باشد.

مبل‌های ریکلاینر یا ریلکسی می توانند بهترین انتخاب شما برای داشتن یک خواب راحت و آسوده باشند و به کاهش ورم شما کمک قابل توجهی می کنند. در صورت توان یک مبل ریلکسی خریداری کنید یا از کسی قرض بگیرید. در غیر این صورت بهتر است که از بالشی روی دسته مبل استفاده کنید تا سرتان بالا باشد که غلت نزنید. اگر از هر روش دیگری استفاده می کنید باید سرتان در زاوبه 45 درجه باشد.

  • داروهایتان را مصرف کنید

اگر می خواهید ورم ایجاد شده بعد از پیوند مو کم شود بهتر است که از داروهایتان به موقع استفاده کنید. عمدتا این داروها دارای ساختار استروئیدی هستند و عمل ضد التهاب می باشند. به خاطر داشته باشید که در این زمان مصرف داروهایی همچون آسپرین و ایبوپروفن که در واقع داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی هستند خون را رقیق می کنند و التهاب بیشتر می شود.

  • فعالیت های بدنی سنگین انجام ندهید

به طور کلی انجام فعالیت ها و ورزش های سنگین سبب ایجاد التهاب می شود. همچنین ممکن است ناحیه ای که دچار التهاب شده عفونت کند یا لخته های خونی در آن ایجاد شود. از این رو حداقل تا مدت یک هفته پس از انجام عمل پیوند مو ورزش یا کارهای سنگین نکنید. تا دو هفته پس از آن نیز وزنه نزنید.

  • آب فراوان بنوشید

یکی از عوامل تاثیر گذار در کاهش ورم در وقع نوشیدن آب فراوان است. در کل نوشیدن آب زیاد در بسیاری از مواقع تاثیر گذار است و در کل برای سلامت عمومی مفید است. پس از نوشیدن آب غافل نشوید.

  • آناناس بخورید

آناناس از جمله میوه هایی است که نقش به سزایی در کاهش ورم دارد. از این رو در صورت امکان بعد از عمل پیوند مو می توانید آناناس را به صورت تازه یا به شکل کمپوت بخرید. در این میوه یک ماده ضد التهابی وجود دارد که به طور قابل توجه ورم سر و صورت شما را کم می کند. بهتر است که بعد از عمل پیوند مو صبح ها و عصر از این میوه استفاده کنید.

  • کمپرس سرد

تاثیر استفاده از کمپرس یخ برای کاهش ورم بسیار قابل توجه است. بهتر است برای کم کردن ورم از کمپرس یخ استفاده کنید. اما از گذاشتن یخ دقیقا در محل کاشت مو اجتناب کنید زیرا باعث آسیب دیدن گرافت ها می شود و ممکن است تاثیر منفی در نتیجه نهایی کاشت مو شما داشته باشد. بهتر است آن را کمی بالاتر از ابرو و دقیقا روی پیشانی قرار دهید.

نکاتی کوتاه در رابطه با ورم بعد از پیوند مو

اگر همه موارد ذکر شده در بالا را رعایت کردید اما باز هم دچار ورم شدید سریعا از کمپرس یخ استفاده کنید. هر چه زودتر کمپرس یخ را در محل ورم بگذارید زیرا هر چه زودتر این کار را کنید تاثیر آن بیشتر خواهد بود. فراموش نکنید کمپرس یخ را روی محل پیوند مو نگذارید. اگر آناناس دارید و نمی توانید از آن استفاده کنید اگر مصرف آب را بالا ببرید می توانید از آن نخورید. تا سه هفته بعد از پیوند مو حمام افتاب نمیگیرید و سونا بخار هم نمی روید. سعی کنید به مدت یک هفته مرخصی بگیرید و در خانه استراحت کنید.

رابطه جنسی بعد از کاشت مو در هفته سوم به بعد مجاز است. همچنین سعی کنید دو هفته بعد از عمل پیوند مو سشوار به ویژه سشوار گرم نکشید. پس از اینکه این عمل را انجام دادید بطری آبتان را پر کنید روی مبل لم دهید و تلویزیون ببنید تا می توانید آب بخورید تا نیجه عالی پیوند مو را مشاهده کنید.

بعد از کاشت مو کدام حالت خوابیدن مناسب است؟

بعد از کاشت مو گردنبند طبی خاصی به شما داده می شود یا برای شما تجویز می شود که حتما از آن استفاده کنید. گردنبند طبی در واقع بالشی است که در سفرها استفاده می شود. وقتی آن را زیر گردن بگذارید راحت خواهید خوابید. علاوه بر این، در صورت امکان، سعی کنید دو بالش دیگر زیر سر خود قرار دهید تا بیشتر نتیجه بگیرید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=80236
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن