سیاسی

رئیس جمهور: با همکاری مردم مناطق قرمز کاهش پیدا کرد

رئیس جمهور با بیان اینکه مسئولین وزارتخانه‌ها، ادارات و نهادها باید به رعایت پروتکل‌ها اهمیت دهند تا مردم نیز از آن‌ها تبعیت کنند، گفت: با همکاری مردم توانستیم ۱۶۰ منطقه قرمز را به ۶۴ منطقه کاهش دهیم.

به گزارش تفاهم آنلاین، حجت‌اسلام والمسلمین حسن روحانی – رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: با اقداماتی که در آبان‌ماه برای ۴۶ شهر انجام شد و سپس در اول آذرماه با اعلام عمومی و تقسیم شهرها به سه دسته قرمز، نارنجی و زرد تقسیم شدند، کار خوبی انجام شده و از سوی وزارت بهداشت اعلام شد که ‌آثار مثبت بوده است.

وی با تاکید بر لزوم همکاری مردم گفت: تا زمانی که مردم احساس کنند این بیماری مسری و خطرناک است و برای حفظ سلامت خودشان و هموطنان‌شان باید به پروتکل های بهداشتی عمل کنند ما به نتایج خوبی خواهیم رسید. البته محدودیت هایی نیز نیاز است که هر کجا وضعیت قرمز یا نارنجی باشد، اعمال خواهد شد.

رئیس ‌جمهور با بیان اینکه امیدواریم با همکاری مردم شاهد شرایط مناسب‌تری باشیم، گفت: ما داشتیم وارد کانال ۵۰۰ فوتی در روز می شدیم و پیش بینی ها مشخص بود با ادامه دادن آن روند شرایط بسیار بدتری پیش روی ماست، اما با اقداماتی که در این دو هفته صورت گرفت، امروز در کانال ۳۰۰ فوتی هستیم که می توانیم با همکاری مردم شرایط بهتری داشته باشیم.

روحانی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از ترددهای غیرضروری را به عنوان اصول اصلی مقابله با کرونا دانست و گفت: هر چقدر ترددها و تجمعات بیشتر شود مشکلات ما نیز افزایش پیدا می کند. در اروپا با توجه به همه مقررات سختی که وضع کرده بودند در تابستان که مقداری گشایش صورت گرفت، دیدیدم چه وضعی پیدا کردند. در جامعه ما نیز اگر اجرای مقررات جدی گرفته نشود و مردم حس کنند شرایط عادی شده کمتر از یک ماه بعد به شرایط بسیار سخت برمی گردیم.

وی ادامه داد: همیشه باید مراقبت‌ها را ادامه دهیم حتی اگر واکسن مطمئن و دوز مناسب در اختیار ما قرار گیرد و بتوانیم به مردم بدهیم باز هم باید پروتکل‌ها را رعایت کرد. برای اینکه اولا واکسن وقتی تزریق می‌شود، اثر‌گذاری آن چند هفته زمان لازم دارد. هنوز آثار و عوارض واکسن‌ها مشخص نیست و معلوم نیست آثار واکسن‌هایی که قرار است در کشورهایی که می‌خواهند واکسیناسیون را شروع کنند چه مقدار است و عوارض این واکسن‌ها هم برای دنیا روشن نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: شاید برخی از این واکسن‌ها دارای عوارضی باشد؛ پس ما نمی‌توانیم به واکسنی که هنوز در اختیار قرار نگرفته امیدوار باشیم.  هر وقت هم واکسن مطمئنی پیدا شود به اندازه دوز مورد نیاز تولید نمی‌شود و ظرفیت تولید در دنیا محدود است. ضمن اینکه انجام واکسیناسیون برای همه افراد مورد نیاز زمان می‌برد  بنابراین نباید به امید واکسن مراقبت‌ها کاهش یابد.

روحانی گفت: فکر می‌کنیم واکسن می‌رسد و مشکلات ما حل می‌شود در حالی که هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد اثربخش نیست و نمی‌دانیم آیا این ویروس تغییر ژنتیکی انجام می‌دهد یا نه و اگر چنین تغییری ایجاد شود واکسن‌ها هم باید تغییر کنند. بنابراین باید همه پروتکل‌های بهداشتی را به همان شکل اعلام شده به دقت اجرا و عملیاتی کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید مجدد بر توسعه آزمایشات افزود: این توسعه آغاز شده است و به رقم ۱۰۰ هزار آزمایش در روز می‌رسیم و این می‌تواند در بیماریابی سریعتر کمک کند تا افراد گرفتار تخت‌بیمارستان نشوند و زودتر بهبود یابند. افراد مبتلا باید دوره قرنطینه را مراعات کنند و در صورت نقض قرنطینه حتماً باید با آنان برخورد شود.

روحانی گفت: بسیار تاسف بار است فرد مبتلا که آزمایش او مثبت است و به او اعلام هم می‌شود، خودش خانه را ترک کند و حتی می‌خواهد سوار قطار یا هواپیما شود و به شهر دیگر برود که تعدادی از این افراد از فرودگاه‌ها و از مبادی که می‌خواستند حرکت کنند، برگردانده شدند.

وی اضافه کرد: همه ما وظیفه داریم نسبت به این موارد سخت‌گیری‌هایی را اعمال کنیم. هر جا روشن شود فرد مبتلا تخلف و قرنطینه را نقض کرده است، جریمه باید برای این افراد اعمال شود. همچنین افرادی که با افراد بیمار ارتباط دارند باید مورد معاینه، درمان و آزمایش قرار بگیرند تا شرایط روشن شود.

 

رئیس جمهور تاکید کرد: هر زمان مراعات‌ها زیاد و دقت‌ها بیشتر و پروتکل‌ها بهتر رعایت شد، چند هفته بعد شرایط مناسب‌تری را تجربه کردیم. آثار اقداماتی که مردم در فروردین و اوایل اردیبهشت انجام دادند، را در اواخر اردیبهشت و خرداد مشاهده کردیم و دو مرتبه که مردم حس کردند این بیماری مشکلی ایجاد نمی‌کند و از آن عبور کردند، فاصله‌ها کم و رفت و آمدها زیاد شد و دوباره با موج بسیار بزرگ و گسترده‌ای مواجه شدیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اگر اقدامات دو هفته اخیر نبود امروز با مشکلات بسیار گسترده مواجه بودیم، ادامه داد: از همه آنانی که برای اجرای مصوبات تلاش کردند، از وزارت بهداشت و درمان که بار سنگین بر دوش این وزارتخانه است،  وزارت کشور که فرمانده قرارگاه عملیاتی است، قدردانی می‌کنم.

روحانی بیان کرد: وقتی ما پروتکلی را الزامی می‌کنیم و ستاد ملی کرونا آن را تصویب و ابلاغ می‌کند استحقاق خود ما مسئولین برای اجرا و وظیفه ما برای اجرا از مردم عادی بیشتر و بالاتر است.

وی با ذکر آیه‌ای از قرآن اظهار داشت: کسی که مسئولیت بالاتر دارد و مردم در حکومت به وی نگاه می‌کنند، عمل وی می‌تواند تاثیرگذار باشد. وزیران و دستگاه‌های دیگر و همه آن‌هایی که در کشور مسئول هستند بیش از دیگران باید مراعات کنند و اگر مراعات نکنند موجب می‌شود که مردم احساس کنند این مصوبات خیلی لازم و ضروری نیست و اگر ضروری بود چرا فلان اداره و وزارتخانه و فلان مقام عمل نکرد.

روحانی گفت: همه ما مسئولیت داریم و بسیار مهم است که ما بیش از مردم مراعات کنیم و مردم این را برای خودشان الگو قرار دهند و ان‌شاءالله با تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم به نقطه‌ مطلوب برسیم.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: با همکاری مردم موفق شدیم از حدود ۱۶۰ منطقه قرمز به  ۶۴ منطقه قرمز برسیم. بسیار مهم بود که این مناطق قرمز به مناطق نارنجی تبدیل شوند. مردم عزیز نیز بدانند که هر چقدر بیشتر مراعات کنند، محدودیت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و هر شهری کمتر مراعات کند،  در هفته‌های آینده با محدودیت‌های بیشتر مواجه خواهد شد.

روحانی بیان کرد: در گزارش‌هایی که در ستاد ارائه شد، هفت شهر  وضعیت قرمز شدید داشتند و در نشست امروز به استانداران و  فرمانداران این هفت شهر اعلام شد که شرایط صعودی در ابتلا به کرونا دارند. البته شرایط بعضی از شهرستان‌ها مناسب است و حتی نزولی شده ولی این هفت شهرستان در شرایط صعودی قرار دارند و باید حتماً برای این هفت شهرستان اقدامات فوری و وسیع انجام بگیرد تا در آینده دچار مشکلات نشویم.

وی همچنین درباره وضعیت تهران یادآور شد:  شرایط تهران نارنجی اما لب مرز است و همه نیروها باید تلاش ‌کنند به دقت همه مقررات اجرا شود. زیرا اگر مقررات به خوبی اجرا نشود، شهری که نارنجی شده ممکن است بعد از یک یا دو هفته دچار مشکل شده و به وضعیت قرمز بازگردد.

رئیس جمهور در پایان ابراز امیدواری کرد: با کمک و یاری همه بتوانیم هرچه سریعتر از مشکلاتی که این ویروس برای کشور ایجاد کرده، با فوت کمتر، ابتلای کمتر و بستری کمتر و با کمک به کادر درمان از پیک بیماری عبور کنیم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=56577
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن