صنعت-معدن-تجارت

ذخایر چهار میلیارد تنی سنگ‌های تزئینی در کشور

دبیرکل انجمن سنگ ایران با بیان اینکه گفت: میزان ذخایر اکتشافی سنگ تزئینی و نمای کشور چهار میلیارد تن برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود به همین میزان ذخایر کشف نشده در کشور وجود داشته باشد.

«احمد شریفی» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا تصریح کرد: فعال سازی یک واحد معدنی سنگ تزئینی و نما برای تولید سالانه ۲۰ هزار تن، نیازمند سرمایه‌گذاری هفت تا ۱۰ میلیارد تومانی است.

دبیرکل انجمن سنگ ایران ادامه داد: امروز ارزش یک دستگاه لودر که از ماشین آلات مورد نیاز در معادن است به پنج میلیارد تومان می رسد و بازدهی معدن با ماشین آلات فرسوده و ناکارآمد، نمی تواند جهش تولید را به همراه داشته باشد.

وی افزود: شرایط تحریم و بحران کرونا برروی همه اقلام تاثیر خود را گذاشته و در بخش سنگ های تزئینی و نما وضع عوارض بر صادرات کوپ(قله) در نیمه نخست امسال تاثیر خود را بر روند تولید و صادرات گذاشت و تاکنون آمار رسمی صادرات ۶ ماهه امسال در بخش سنگ تزئینی و نما از سوی گمرک در اختیار این انجمن قرار نگرفته است.

پیش از این اعلام شده بود: سال ۹۷ بالغ بر ۵۸۱ هزار تن سنگ فرآوری شده به ارزش ۱۴۴ میلیون دلار و یک میلیون تن سنگ کوپ (نیمه فرآوری) به ارزش ۱۶۱ میلیون دلار به مقاصد صادراتی راه یافت.

آمارهای موجود بیانگر ظرفیت ۳۰ میلیون تنی ایران در بخش سنگ‌های ساختمانی است و سال ۹۷ با تولید ۱۳.۵میلیون تن کشورمان جایگاه خود را در میان پنج کشور شاخص حفظ کرده‌ بود.

ظرفیت ایران در زمینه سنگ فرآوری شده (کار شده) ۱۸۰ میلیون مترمربع و تولید حدود ۸۰ تا ۸۵ میلیون متر مربع برآورد می شود.

شریفی افزود: براساس روند طبیعی در سال های گذشته ۱۱ میلیون متر مربع سنگ فرآوری شده صادر شده، اما شرایط امسال متفاوت با سال‌های پیشین ارزیابی می شود.

وی گفت: بررسی آمارها نشان می دهد تعداد دو هزار و ۱۰۰ معدن سنگ تزئینی و نما در سطح کشور پروانه بهره برداری دارند که امروز ۴۰ تا ۴۵ درصد این معادن بنابر علل مختلف تعطیل شده اند و یا بسیار کمتر از ظرفیت فعالیت دارند.

شریفی اضافه کرد: امروز میزان ذخایر اکتشافی سنگ تزئینی و نمای کشور چهار میلیارد تن برآورد شده و پیش بینی شده به همین میزان ذخایر کشف نشده در کشور وجود داشته باشد.

وی پیرامون وضعیت مصرف سنگ تزئینی و نما در بازار داخل هم توضیح داد: سال گذشته آمار پروانه‌های ساختمانی صادره توسط شهرداری‌ها در سطح کشور کمتر از ۶۰ میلیون متر مربع بود، چنانچه به ازای این مساحت یک متر مربع سنگ در نظر گرفته شود، چندان با آمارهای پیشین تفاوت معناداری نمی بینیم.

۶۵۰۰ کارخانه برش و فرآوری سنگ

دبیرکل انجمن سنگ ایران تصریح کرد: برپایه آمارهای برآورد شده تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ کارخانه برش و فرآوری سنگ در سطح کشور وجود دارد که بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ کارخانه تولید کیفی بازار داخل را پوشش می دهند و از شرایط خوبی برخوردارند.

وی گفت: واقعیت اینکه کارخانه های دارای تولید استاندارد سنگ که برابر با شاخص های روز جهانی تولید داشته باشند، در کشور محدود است و ماشین آلات بسیاری از کارخانه ها، نیازمند نوسازی و بهسازی است.

طرح آمارگیری از معادن سنگ

شریفی از طرح آمارگیری واحد های معدنی سنگ با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) خبر داد و افزود: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) وابسته به سازمان یاد شده ۹.۷ میلیارد ریال برای این منظور بودجه اختصاص داده که در واقع یک سوم بودجه مورد نیاز است.
وی تصریح کرد: آمار دقیق پیش نیاز هرگونه برنامه ریزی است و انتظار می رود با گردآوری آمار مورد وثوق در این ارتباط برنامه ریزی لازم به عمل آید.

هلدینگ‌های صادراتی نیاز امروز

دبیرکل انجمن سنگ ایران معتقد است: نیاز امروز بخش سنگ کشور برای حضور فعال در بازارهای جهانی شکل دهی به هلدینگ های صادراتی است و در واقع با تعریف برندینگ برای تولیدات شاخص کشورمان، بتوانیم مانع از اختلال رقبا در بازارهای هدف شوند و سنگ‌های بی کیفیت خود را به نام ایران عرضه کنند.
وی یادآور شد: برخی از رقبا پیش از اینکه به تولید سنگ وارد شوند، ایران درجمع صادرکنندگان قرار داشت، اما موانع خود ساخته سبب شد، سهم خود را به رقبا واگذار کنیم.

وضع عوارض صادرات سنگ، ترمز پیش رو

شریفی در ارتباط با موضوع وضع عوارض برای صادرات سنگ که از نیمه دوم پارسال باردیگر به اجرا درآمدگفت: تجربه ناموفق دولت دهم پارسال باردیگر به اجرا گذاشته شد و میزان ۲۰ درصد برای سنگ کوپ(قله) در نظر گرفته شد، اما در بازنگری به غیر کارشناسی بودن این اقدام تصریح کردند، اما همچنان ملغی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: همواره وضع عوارض از سوی دولت ها برای حمایت از مصرف داخلی است، اما بازار داخل با ۳۵ تا ۴۰ درصد تولید سنگ کشور اشباع می شود، اما همچنان وضع عوارض صادراتی به منزله ترمزی پیشروی این بخش قرار دارد.

به گزارش ایرنا، سال ۹۷ بررسی ها حاکی از آن است که ۶۹ کشور جهان متقاضی سنگ فرآوری شده ایران بودند که عراق و امارات ۶۵درصد صادرات این بخش را به خود اختصاص دادند، ضمن اینکه چین بیش از ۸۰ درصد سنگ صادراتی کوپ را جذب کرد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=53408
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن