اقتصادی

ذائقه سنجی کاربران فضای مجازی در ایام کرونا

داده کاوی مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از ابتدای اسفند ۹۸ تاکنون توسط پژوهشگاه ICT ، نشان دهنده دغدغه‌ کاربران این شبکه ها برای آشنایی با علائم و نحوه ابتلا به ویروس کرونا است.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از مهر، لیلا ربیعی-پژوهشگر پژوهشگاه ICT و مجری پروژه ذائقه سنجی کاربران شبکه های اجتماعی ( ذکاوت) به تشریح اهمیت این پروژه و نتایج حاصل از داده های آن پرداخت و گفت: در حال حاضر، تحلیل در علوم داده و شبکه با استفاده از فناوری‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در رده‌های نخست تحقیقات در دنیا قرار داشته و مورد اقبال فراوانی است. حتی بسیاری از کسب و کارها نیز بر این اساس در حال رشد و شکل‌گیری است.

وی گفت: از طرف دیگر، با توجه به رشد روزافزون کاربران شبکه‌های اجتماعی و ضریب نفوذ بالای این شبکه‌ها، بررسی و تحلیل فضای مجازی شامل شناخت داده‌محور فعالیت‌ها، روندهای علاقه‌مندی کاربران و همچنین آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد، امری مفید و اجتناب‌ناپذیر بوده و می تواند فرصت‌های فرهنگی و اقتصادی قابل توجهی را نیز فراهم کند.

ربیعی اظهار داشت: با توجه به این موارد، پروژه «تحلیل ترافیک و ذائقه سنجی کاربران فضای مجازی» در راستای مأموریت‌های پژوهشگاه ICT و با هدف انجام تحقیقات کاربردی در این حوزه، تعریف شده است. سامانه «ذکاوت» که از دستاوردهای اصلی این پروژه است، ابزاری قدرتمند جهت استخراج الگوهای رفتاری کاربران و پیش‌بینی گرایش‌ها و روند علاقه‌مندی آن‌ها در آینده است.

وی تاکید کرد: ارائه بولتن‌ها و گزارشهای تحلیلی حاصل از این سامانه به مسئولین ذیربط در حوزه مدیریت و سیاست‌گذاری‌های کلان فضای مجازی کشور، باهدف ایجاد نظارت و درک بهتر این فضا و بهره‌گیری از کاربردها و پتانسیل‌های موجود در آن، درک عمیق تر و دقیق‌تر جریانات فرهنگی، تجاری و سیاسی کشور را برای آنان امکان‌پذیر می‌سازد.

پژوهشگر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با توجه به قابلیت های سامانه «ذکاوت»، از این سامانه می‌توان در راستای شناسایی و حل چالش‌ها و معضلات موجود کشور در ابعاد مختلف از جمله ابعاد اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی و حفظ امنیت ملی کشور بهره گرفت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، تحلیل‌های کسب‌وکاری، سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی متنوعی برای مدیران ذیربط در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی و … با بهره گیری از این سامانه، درحال انجام است. همچنین انجام این پروژه، علاوه بر توسعه یک بستر علمی-کاربردی در حوزه جمع‌آوری و تحلیل هوشمند کلان‌داده‌ها در سطح وب و شبکه‌های اجتماعی، موجب ایجاد دانش بومی و تربیت نیروهای انسانی خبره و کارآمد در این حوزه مهم نیز می شود.

کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی بیشتر چه محتوایی را دنبال می کنند

مجری پروژه ذائقه سنجی کاربران شبکه های اجتماعی، در پاسخ به این سوال که کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی بیشتر چه محتوایی را دنبال می کنند، توضیح داد و گفت: سامانه «ذکاوت» انواع محتواهای منتشره در این شبکه ‌ها را به صورت هوشمند در دسته های موضوعی مشخص از منظر علاقه‌مندی، احساسات، نیازمندی‌، واکنش، روند و میزان فعالیت کاربران آنها، تحلیل می‌کند.

ربیعی افزود: محتوای مورد توجه کاربران در بسترهای مختلف شبکه های اجتماعی وابسته به ماهیت آن بستر بوده و لذا متفاوت است. در شبکه های اجتماعی که بیشتر محتوای تولید شده از نوع تصویر و فیلم است و فضای غالب، کسب و کارها و نیازمندی‌های زندگی عامیانه‌ کاربران است، صفحات «سرگرمی»، «هنری و هنرمندان»، «خدمات فروش» و «شخصی»، بیشتر مورد اقبال کاربران واقع شده‌اند. از طرف دیگر، بیشتر محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی که ماهیت آن نوشتاری و متن بوده، موضوعات شخصی و روزمره و سیاسی بیشتر مورد توجه کاربران قرار می گیرد.

این پژوهشگر ادامه داد: در پیام رسان ها نیز که قابلیت انتشار محتوای صوتی، تصویری و متنی، دارند، محملی برای انتشار اخبار و اطلاع‌رسانی در کلیه حوزه های اجتماعی، سیاسی، ورزشی، سرگرمی، مذهبی و … وجود دارد.

تحلیل فعالیت کاربران شبکه های اجتماعی در دوران کرونا

مجری پروژه ذائقه سنجی کاربران شبکه های اجتماعی درباره نتایج تحلیلی به دست آمده از فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی در دوران کرونا گفت: بررسی مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در خصوص ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه ۹۸ تاکنون نشان دهنده دغدغه‌های کاربران و تلاش آنها در جهت آشنایی با علائم و نحوه ابتلا و اطلاع‌رسانی در خصوص پیشگیری بوده است.

وی اضافه کرد: در این زمینه مسائل ناشی از ویروس کرونا از قبیل مشکلات اقتصادی، تعطیلی کسب و کارها، تامین لوازم پزشکی موردنیاز شامل ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده، داروها، آزمایش و آزمایشگاه‌ها، مورد توجه مخاطبان و کاربران این شبکه‌ها قرار گرفته است.

ربیعی خاطرنشان کرد: همچنین قرنطینه و پیامدهای آن، آمارهای ابتلا، فوت و بهبودیافتگان و حواشی آنها، هشدارها، سفرها، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، تصمیم‌گیری هایی که در دوران کرونایی توسط حاکمیت اتخاذ می‌شود و مسائل انتقادی که در سطح جامعه و میان مردم به صورت میدانی قابل مشاهده است، در این شبکه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: در خصوص ابعاد مختلف بحران کرونا در کشور، گزارش های تحلیلی مختلفی نیز حسب تقاضای مراجع ذیربط، تهیه شده و در اختیار آنها قرار گرفته است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=36480
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن