اقتصادی

دژپسند: اقتصاد کشور سیاست‌زده شده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که اقتصاد ما گرفتار سیاست زدگی شده است گفت: باید حرفی بزنیم که مشکل گشا باشد اینکه برای خوش آمد عده‌ای حرف بزنیم چاره کار نیست.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از تسنیم، فرهاد دژپسند در یکصدمین نشست شورای گفتگوی دولت به بخش خصوصی گفت:  گفت: به صراحت می گویم اقتصاد ما گرفتار سیاست زدگی است که راه درمان آن، تعامل و عملکرد حرفه ای همراه با آرامش است. افزود: باید حرفی بزنیم که مشکل گشا باشد اینکه برای خوش آمد عده ای حرف بزنیم چاره کار نیست.

وی اضافه کرد: بدنبال کسب محبوبیت و یا مقابله با بخش خصوصی به عنوان بخش جدی اقتصاد کشور که در این شرایط رنج های زیادی هم متحمل می شود نیستیم از این رو معتقدم اگر میدان را برای فعالیت موثرتر بخش خصوصی باز کنیم به نتایج مطلوبی دست پیدا می کنیم.

دژپسند گفت: بارها و در جلسات متعدد گفتم نمی توان این توقع را داشت که بخش خصوصی و دولتی بدون هم می توانند کار کنند از این رو معتقدم لازمه همکاری دولت با بخش خصوصی تعامل میان این دو است.

یکصدمین نشست شورای گفتگوی به بخش خصوصی که باحضور وزیر اقتصاد، وزیر صنعت،‌ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، معاون اجتماعی قوه قضائیه ، رئیس اتاق ایران و فعالان اقتصادی عضو شورا برگزار شد به بررسی مشکلات تسهیلات گیرندگان ارزی اختصاص داشت.

برخورد با 160 ناشر متخلف بورسی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سازمان بورس با 160 ناشر که در بازارگردانی تخلف کردند برخورد کرد.

فرهاد دژپسند در حاشیه یکصدمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران افزود: در مدیریت بازار بورس اقداماتی مانند بازارگردانی باید انجام می شد که در این بین عده ای از ناشران بورس تخلف کردند که تخلفات به حدی زیاد بود که حتی به 160 ناشر متخلف رسید اما به سرعت بعضی از ناشران اصلاح رفتار کردند و آنهایی هم که محکومیت پیدا کرده بودند در دوره تجدید نظر، اصلاح رفتار کردند و در واقع رفع حکم صورت گرفت.

وی اضافه کرد: سه نوع محکومیت برای ناشران متخلف در نظر گرفته شد، به این ترتیب که بعضی از ناشران جریمه شدند، برای بعضی حکم تخلف در پرونده درج شد و بعضی هم سلب صلاحیت مدیریتی برای دوره شش ماهه شدند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سازمان بورس با استفاده از این ابزارها در حال ثبات بخشی به بازار سرمایه است گفت: آثار این ثبات بخشی در حال نمایان شدن است البته باید عوامل نوسان را بررسی و با آن مواجهه کنیم.

دژپسند افزود: در بازار سرمایه، سرمایه گذار حساس است بنابراین افرادی که بی محابا به اظهارنظرهای فاقد مبانی حقوقی اقدام می کنند قطعاً باید روزی پاسخگو باشند و آنهایی که فعالان بازار سرمایه را می ترسانند و در این بازار رعب و وحشت ایجاد می کنند باید پاسخ دهند.

وزیر اقتصاد گفت: در تأمین مالی اقتصاد کشور، بازار سرمایه به عنوان یکی از ارکانی است که قابل چشم پوشی نیست زیرا اقتصاد ما به گونه ای پیش می رود که نمی توانیم بازار سرمایه را از ارکان تأمین مالی نادیده بگیریم بنابراین آنهایی که با اظهارنظر های بی مورد در این بازار اخلال ایجاد می کنند یا این بازار را به چیزهای خلاف شأن تشبیه می کنند باید پاسخگو باشند زیرا بازار سرمایه متناسب و تابع قانون عمل می کند.

وی درباره فروش حواله های ارزی گفت: بانک مرکزی در این باره برخوردهای لازم را انجام داد و برنامه ای هم برای برخوردهای جدی تر دارد.

دژپسند درباره ماندگاری بیش از حد کالاها در گمرک گفت: هم اکنون دوره ترخیص کالا در گمرک با بکارگیری سامانه های الکترونیکی، حذف نظارت های پیشینی و اکتفا کردن به نظارت های پسینی به شدت کاهش یافته است اما برخی از وارد کنندگان بدون ثبت سفارش یا بدون تأیید منشأ ارز اقدام به واردات کردند که از عهده گمرک خارج است ضمن این که عده ای از واردکنندگان هم برای ترخیص کالا برنامه ای نداشتند.

وی افزود: به طور نمونه، سال گذشته گمرک محموله بزرگی از گوشت را کشف کرد که وارد کننده آن به نوعی خود را قایم کرده بود و به ترخیص کالا اقدام نمی کرد.

وزیر اقتصاد درباره راهکارها برای حل مشکلات تسهیلات گیرندگان ارزی گفت: قرار شد برای اخذ مجوز قانونی در این باره اقداماتی صورت گیرد و در بودجه 1400 نیز حکمی پیشنهاد داده شود تا بخشی از مشکلات این فعالان اقتصادی حل شود.

دژپسند با بیان اینکه به علت ساختار تأمین منابع کشور، در دوره های مختلف، جهش نرخ ارز مشکلات جدی برای تسهیلات گیرندگان به وجود آورده است، افزود: سعی می کنیم با اقدامات در دست اجرا این مشکلات را رفع کنیم و در آینده نیز در این باره مشکلات کمتری برای فعالان بخش خصوصی ایجاد شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=57526
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن