اقتصادی

درآمد هزار میلیارد دلاری با افزایش ضریب بازیافت آزادگان جنوبی

به گزارش تفاهم آنلاین، وزیر نفت در این مراسم، گفت: با افزایش ۱۰ درصدی ضریب بازیافت در میدان مشترک آزادگان جنوبی، تولید از این میدان ۲.۷ میلیارد بشکه و درآمد بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار افزایش می یابد.

بیژن زنگنه با بیان اینکه ایران از تولید ۷۰ هزار بشکه نفت در غرب کارون به ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه دست یافته است، اظهار کرد: شاخص فعالیت در میادین مشترک را باید در غرب کارون و پارس جنوبی ببینیم. البته در سایر میادین مشترک نیز اقدام شده و تا پایان دولت به نتیجه می رسد. وی به موضوع افزایش ضریب بازیافت از میادین نفتی اشاره کرد و افزود: باید از این ثروت درست استفاده کنیم و ثروت ملت هدر نرود، به همان میزان که به میادین مشترک حساس هستیم باید  به ضریب بازیافت نیز حساس باشیم.

وزیر نفت با بیان اینکه ۲۷ میلیارد بشکه نفت درجا در میدان مشترک آزادگان جنوبی وجود دارد، اما حداکثر برداشت ما کمتر از ۱.۵ میلیارد بشکه است، گفت: می توانیم شش درصد ضریب بازیافت در این میدان را به ۱۶ درصد افزایش دهیم، این به معنای افزایش ۲.۷ میلیارد بشکه تولید نفت از آزادگان جنوبی است و بالای هزار میلیارد دلار درآمد برای کشور ایجاد می کند. وزیر نفت به امضای قرارداد میدان مشترک آزادگان اشاره کرد و با بیان اینکه افزایش بازیافت نفت در این میدان فوق‌العاده مهم و حیاتی است، تصریح کرد: این قرارداد با یکی از نمادهای فناوری ملی یعنی شرکت پتروپارس امضا می‌شود.

وی با بیان اینکه محدوده غرب کارون (سوسنگرد، دشت آزادگان، هویزه، شط علی، هورالعظیم) میدان رزم برادران و فرزندان بزرگ ملت ایران بود و خاطره انگیز است، افزود: وقتی در سال ۶۲ پل موقت شناور برای تلاقی با جزایر مجنون احداث می‌شد، بنده وزیر جهاد بودم. خون‌های پاک فرزندان این کشور در این زمین برای حفظ شرف، استقلال، سربلندی و آزادی ملت ریخته شد. آن زمان فکر نمی‌کردم که این منطقه مهم‌ترین میدان فعالیت برای توسعه نفت باشد. زنگنه تصریح کرد: اکنون ما جا پای شهدا قدم می‌گذاریم. اینکه گفتند در این منطقه با وضو قدم بگذارید حرف قابل تاملی است. جای جای اینجا خون شهیدان ریخته شده است و حاکمیت امروز در نقطه مرزی برکت این خون‌هاست، با اقتدار کارمان را انجام می‌دهیم.

هدفگذاری برای تولید روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت از آزادگان جنوبی

در ادامه، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به ۲۷ میلیارد بشکه نفت درجا در میدان آزادگان جنوبی، گفت: هدفگذاری برای تولید نفت از این میدان ۶۰۰ هزار بشکه در روز است. مسعود کرباسیان ادامه داد: آزادگان بزرگ‌ترین میدان مشترک نفتی ایران به شمار می‌رود. وی افزود: نفت درجا در میدان‌های آزادگان شمالی و جنوبی ۳۳ میلیارد بشکه است که ۲۷ میلیارد آن در آزادگان جنوبی قرار دارد. کرباسیان ادامه داد: کشف و توسعه این میدان در زمان وزارت نفت بیژن زنگنه در دولت اصلاحات آغاز شد. وی تاکید کرد: طبق برنامه، در این میدان به ۳۲۰ هزار بشکه تولید نفت و ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز  در روز می رسیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: هدفگذاری تولید ۶۰۰ هزار بشکه در روز از این میدان وجود دارد که امیدواریم با شرکت‌های اکتشاف و تولید به این هدف دست پیدا کنیم. وی افزود: در خصوص افزایش ضریب بازیافت از میادین نفتی، قراردادی با هشت دانشگاه امضا شد که بالغ بر ۲۹۲ میلیارد تومان و ۱۹ میلیون یورو می شود. کرباسیان ادامه داد: با توجه به آنکه تامین مالی به دلیل تحریم‌ها مشکل است از اوراق و سایر منابع استفاده می‌کنیم تا توسعه در نفت متوقف نماند.

هدف پتروپارس در آزادگان جنوبی استفاده حداکثری از نیروهای بومی است

مدیرعامل گروه پتروپارس نیز از تعریف ۴۱ بسته کاری برای تکمیل میدان آزادگان جنوبی خبرداد و گفت: سیاست قطعی پتروپارس در این پروژه توزیع کار و فعالیت‌ها میان پیمانکاران، تأمین‌کنندگان، سازندگان داخلی و نیروهای بومی استان خوزستان است. حمیدرضا مسعودی با اشاره به اینکه شرکت پتروپارس در بهمن ماه ۱۳۷۶ تأسیس شد، اظهار کرد: شرکت پتروپارس با اعتماد وزار نفت فازهای یک، ۴ و ۵، ۶ تا ۸، ۱۲ و ۱۹ پارس جنوبی را توسعه داده و هم‌اکنون توسعه فاز ۱۱ را در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه پتروپارس با اجرای بیش از ۲۳ میلیارد دلار طرح بزرگ ملی در پارس جنوبی گنجینه عظیمی از تجربه را با خود به همراه دارد، اظهار کرد: این شرکت هم‌اکنون به‌عنوان شرکتی تراز اول در حوزه اکتشاف و تولید در صنعت نفت و گاز کشور شناخته می‌شود.

پیشرفت 67 درصدی فرآیند توسعه آزادگان جنوبی

همچنین، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: در سال 88 سه قرارداد برای توسعه آزادگان و یادآوران با چینی‌ها امضا شد و اگرچه عملکرد پیمانکار در یادآوران و آزادگان شمالی مناسب بود، اما در آزادگان جنوبی کاری از پیش نبردند. تورج دهقانی گفت: آزادگان جنوبی نماد توسعه در صنعت نفت و مهم‌ترین میدان نفتی در حال توسعه کشور به شمار می‌رود. میدان آزادگان جنوبی یکی از مهم‌ترین میدان‌های مشترک ماست که تکمیل توسعه آن ارزش افزوده زیادی را همراه دارد.

وی ادامه داد: این‌ میدان طی ۲ دهه گذشته فراز و نشیب‌های زیادی پشت‌سر گذاشته است که مهم‌ترینش این بود که در سال ۹۳ وزارت نفت پیمانکار خارجی این طرح را به دلیل تعلل‌های فراوان کنار گذاشت و این موضوع با نقدهایی همراه شد.  دهقانی گفت: در سال ۸۸ سه قرارداد برای توسعه آزادگان و یادآوران با طرف‌های چینی امضا شد و اگرچه عملکرد پیمانکار در یادآوران و آزادگان شمالی مناسب بود، اما در آزادگان جنوبی کاری از پیش نبردند و ما مجبور شدیم همکاری‌مان را با آنها متوقف کنیم.

وی افزود: به طور کلی هر چه در حوزه میادین غرب کارون به سمت شمال حرکت می‌کنیم بازدهی میدان‌ها از نظر تولید بیشتر می‌شود، ولی ریسک تولید از این میادین نیز بالاتر می‌رود، زیرا فشار مخازن بسیار پایین است. وی گفت: اگر از سال 93 برای توسعه میدان آزادگان جنوبی با چینی‌ها ادامه می‌دادیم تاکنون همچنان در حال مذاکره بودیم و در آخر مجبور می‌شدیم قرارداد را به نفع چینی‌ها تعدیل کنیم. در نتیجه اقدام وزارت‌ نفت برای دفاع از منافع ملی، اقدام هوشمندانه‌ای بود. وی افزود: برای تکمیل و توسعه میدان آزادگان جنوبی 6 میلیارد دلار برای ایجاد 27 حلقه چاه در فاز اول و احداث 10 مرکز جمع‌آوری نیاز است که امروز 67 درصد از کار توسعه میدان آزادگان جنوبی انجام شده است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=35136
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن