کارآفرینی

دانشگاه و بسترهای کارآفرینانه

دانشگاه ؛ بستری برای شناسایی و تربیت افراد کارآفرین و فراهم نمودن زمینه حضور آنها در جامعه را درعرصه توسعه فراهم می کند.دانشگاه ؛ محل گذراندن طلایی ترین زمان یک فرد در زندگی اش است. زمان طلایی بین بازه ی سنی 20 تا 30 سال که افراد برای کسب دانش و گذراندن مراتب آکادمیک وارد دانشگاه ها می شوند تا با آموزش و کسب مهارت تبدیل به یک نیروی مفید در صنعت و اجتماع شوند. این برهه ی طلایی می تواند نقش سازنده ای را چه در زندگی شخصی افراد، بلکه در ابعاد بزرگ تر، ساختارهای اجتماعی جامعه ایفا نماید.

دانشگاه ؛ كانون تفكر و دانش

دانشگاه به عنوان كانون تفكر و دانش، با پرورش دانشجويان خلاق، نوآور و كارآفرين و با ارتقاي فرهنگ كارآفريني و نهادينه كردن آن، در راستاي كمك به توليد ثروت و رفاه و اشتغال زايي و از همه مهم تر، فراهم سازی بسترهای یک اقتصاد پويا، هیچ رقیبی در نهادهای علمی و تربیتی یک جامعه ندارد.اما آنچه اکنون در نظام عالی کشور در جریان است، گسست دانشگاه های کشور از صنعت و ناهماهنگی میان کارکردهای دانشگاهی با نیازهای جامعه است و همین امر منجر به ورود سیل عظیمی از فارغ التحصیلان بی مهارت به صنعت و تولید جامعه است و آمارهای بالای بیکاری فارغ التحصیلان که این روزها به گوش می رسد. در حالیکه آموزش های دانشگاهی باید بتوانند با ارائه برنامه ها و راهکارهای درست خصوصیاتی چون استقلال طلبی، ریسک پذیری، خلاقیت و خود باوری را در دانشجویان تقویت نمایند. بسترهای کارآفرینانه را به دانشجویان نشان دهند و با سوق دادن آن ها به سمت فعالیت های کارآفرینانه ،آن ها را به سمت فعالیت های مولد به دست خودشان رهنمون سازند. دانشجویان سوق داده شده به سمت کارآفرینی و به تبع فارغ التحصیلان کارآفرین منتظر سرمایه گذاری و ایجاد شغل از سمت دولت نیستند و همین امر می تواند گام مهمی در پیشرفت یک جامعه باشد. چرا که با شناسایی فرصت ها و امکانات موجود ایده هایش را عملی می نماید و این امر، دقیقا نمونه ی عینی از یک اشتغال مولد است. این موضوع دقیقا هدف بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان می باشد که همواره درصدد تربیت دانشجویان و دانش آموختگان کارآفرینند.

دانشگاه کارآفرین
دانشگاه کارآفرین

دانشگاه  و اشاعه ی فرهنگ کارآفرینی

فرهنگ کارآفرینی درجامعه ی امروز آنطور که باید و شاید ترویج نیافته است . همین امر سبب شده است که بسیاری از دانشجویان بر این باورند که توانایی فردی و مهارت لازم را برای راه اندازی یک کسب و کار جدید و یا شروع یک استارت آپ ندارند. آنچه در این بین حائز اهمیت است ،این است که اشاعه ی فرهنگ کارآفرینی نباید بعد از فارغ التحصیلی صورت پذیرد. بلکه این مهم باید در حین فرایند تحصیل تقویت گردد. برای تقویت این فرهنگ باید نگرش های کارآفرینانه پررنگ تر از قبل گردد. نگرش هایی که از عوامل درونی و بیرونی نشات می گیرند و هریک به نحوی می تواند در سوق دادن دانشجویان به سمت فعالیت های کارآفرینانه نقش داشته باشند. عوامل بیرونی از خانواده تا بافت فرهنگی سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی به شدت بر تفکرات کارآفرینانه دانشجویان تاثیر گذار است. اما انچه در این میان به عهده ی دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی تربیتی و فرهنگی می باشد، کنترل و هدایت عوامل درونی در تربیت کارآفرینان جوان است.یکی از ارکان مهم و تاثیرگذار در نظام آموزشی دانشگاه ،محتوای دروس است که غفلت از آن می تواند لطمات جبران ناپذیری را در حوزه ی کارآفرینی داشته باشد. خلای آموزش دروسی که دربرگیرنده ی مفاهیم و فلسفه ی کارآفرینی باشد و با ایجاد انگیزه و روحیه ی کارآفرینی جرقه های کارآفرین شدن را در ذهن های آماده ی دانشجویان روشن سازد. این دروس باید در راستای بالا بردن توانایی های دانشجویان در کارهای تیمی و آموزش های مهارت آموزی خلاق باشد تا دانشجویان را در شناسایی فرصت های کارآفرینی در آینده کمک نماید.

دانشگاه و تفکر استراتژیک

 دانشگاه ها باید داشتن تفکر استراتژیک را در دانشجویان تقویت نمایند و با بالا بردن اعتماد به نفس و افزایش عرق ملی آن ها را مصمم برای طی نمودن ادامه ی راه نمایند. البته در این بین علاوه بر اهمیت محتوای آموزشی در راستای کارآفرینی باید امکانات عملی مناسبی هم در اختیار دانشجویان قرار گیرد. فراهم نمودن دورهای کارآموزی و آشنایی دانشجویان با ورک شاپ های روز دنیا در راستای فعالیت های کارآفرینانه در رشته های تخصصی می تواند کمک شایانی در این راستا باشد. افزایش سمینارهای علمی و کارآفرینی و نمایشگاه های علمی و کارآفرینی و مسابقات اختراعاتی و کارآفرینی و همایش های مربوط به کارآفرینی بسیار مهم و تاثیرگذار است.

و اما سخن آخر

تربیت دانشجویان کارآفرین نیازمند تقویت دیدگاه های کارآفرینانه در بین اساتید دانشگاه می باشد. اساتید مشرف به علم روز با هدایت و آگاه سازی دانشجویان و سوق دادن آن ها به سمت فعالیت های کارآفرینانه نقش بسیار پر رنگی را در اشاعه ی هر چه بیشتر فرهنگ کارآفرینی ایفا می نمایند.

دکترحوریه یحیایی

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=79523
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن