بانک-بیمه-بورس

دانشجویان پیام نور تا سقف ۲۰ میلیون تومان تسهيلات قرض‌الحسنه مي‌گيرند

دانشجویان دانشگاه پیام نور تا سقف ۲۰ میلیون تومان و کارمندان و اعضاي هيئت علمي اين دانشگاه تا سقف ۳۰ ميليون تومان مي‌توانند از تسهيلات قرض‌الحسنه بانک مهر ايران استفاده کنند.

به گزارش تفاهم آنلاین، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه بین این بانک و دانشگاه پيام نور با موضوع اعطاي تسهيلات قرض‌الحسنه در چارچوب طرح «کالاکارت» به دانشجويان دانشگاه پيام نور برگزار شد.

در این جلسه دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک مهر ايران، دکتر محمدرضا زماني رئيس دانشگاه پيام نور و جمعي از مديران دو سازمان حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم اکبری اظهار کرد: برای بانک مهر ايران افتخاري است که براي تداوم خدمات قرض‌الحسنه، تفاهم نامه دوم را با دانشگاه پيام نور امضا كند تا ارائه خدمت و تسهيلات قرض‌الحسنه به دانشجويان را گسترش دهيم.

وی یادآوری کرد: از اواسط سال گذشته موضوعی که براي بانک حائز اهميت بود، بالا رفتن هزينه خانوارها در حوزه‌هاي مختلف بود. فروشندگان کالا و خدمات انتظار دارند كالا و خدمات خود را در بازار بفروشند، اما متقاضيان به علت قيمت بالاي اين كالاها و خدمات، امكان خريد آن‌ها را ندارند. در طرح كالاكارت كه براي حمايت از توليد داخلي است، فروشنده در قالب عقد قرض‌الحسنه به صورت اقساطي ۶ماهه، ۹ ماهه و يك ساله كالاي خود را مي‌فروشد و نرخ كارمزد آن نيز تنها ۲ تا ۴ درصد است.

اکبری اظهار کرد: تفاوت کالاکارت بانك مهر ایران با طرح‌های مشابه بانك‌های ديگر در نرخ كارمزد است. برخي بانك‌ها بيش از ۱۶ درصد سود مي‌گيرند، اما اين كارت سودي ندارد و تنها ۲ تا ۴ درصد كارمزد به آن تعلق مي‌گيرد. هدف اين است كه هزينه خانوارها را كاهش دهيم. بانك مهر ايران افتخار داشته در سال گذشته به بيش از دو ميليون و ۳۰۰هزار نفر تسهيلات پرداخت كند و پيش‌بيني مي‌كنيم در سال جاري نيز به سه ميليون نفر تسهيلات قرض‌الحسنه پرداخت كنيم. در ۶ ماهه امسال به يك ميليون و دويست هزار نفر تسهيلات پرداخت كرديم كه بخشي از آن در راستاي حمايت از كالا و خدمات ايراني بوده و ۵۰۰هزا نفر از كالاكارت استفاده كرده‌اند.

نسبت مطالبات غیرجاری بانک مهر ایران کمتر از یک درصد است

مدیرعامل بانک مهر ایران این‌طور ادامه داد: از ویژگي‌هاي خوب بانک مهر ايران اين است که هر چند تعداد تسهيلات بانک از ۵۰۰هزار به سه ميليون فقره رسيده، اما نسبت مطالبات غيرجاري آن همچنان زير يك درصد باقي مانده است.

اکبری با بیان اینکه یکي از حوزه‌هايي که در سال‌هاي اخير وارد شديم، حوزه آموزش عالي بود، اظهار كرد: در همين راستا با صندوق رفاه دانشجويي تفاهم‌نامه همكاري امضا كرديم. سال قبل نيز با دانشگاه پيام نور براي پرداخت شهريه دانشجويان تفاهم‌نامه‌اي امضا كرديم.

وی در همین رابطه افزود: با توجه به شیوع بیماري کرونا و اينکه بسياري از کلاس‌ها به‌صورت مجازي برگزار مي‌شود، برخي دانشجويان امکان خريد وسايل كمك آموزشي مانند لپ‌تاپ و تبلت را ندارند. بانك مهر ايران در همكاري دوم با دانشگاه پيام نور، تمهيداتي در نظر گرفته كه دانشجويان بتوانند اين وسايل را با كالاكارت يك ساله خريداري كنند.

جزئیات کالاکارت دانشجویان پیام نور

اکبری درباره جزئیات این طرح گفت: تسهیلاتي که از اين طريق پرداخت مي‌شود مربوط به فروشندگان مشخص و کالاهاي مشخص براي خريد وسايل کمك آموزشي است. براي كاركنان دانشگاه شامل كالاهاي مختلف مانند لوازم خانگي نيز مي‌شود. سقف كالاكارت براي دانشجويان تا سقف ۲۰ ميليون و براي كاركنان تا سقف ۳۰ ميليون تومان و نرخ كارمزد دو تا چهار درصد ارائه خواهد شد.

مدیرعامل بانک مهر ایران اظهار کرد: امیدوارم امکاناتی که بانك در اين مسير آماده كرده بتواند پاسخگوي بخشي از نيازهاي دانشجويان باشد. هر چقدر اقساط به موقع پرداخت شود، به بانك مهر ايران كمك مي‌شود كتاه خدمات خود را گسترش دهد و بتواند افراد بيشتري را پوشش دهد.

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از فعالان رسانه‌ای گفت: اصحاب رسانه همواره يار و ياور بانک مهر ايران بوده‌اند. بخشي از گسترش فعاليت‌ها و خدمات بانک به‌علت همراهي اصحاب رسانه است.

پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه تا ۵۰ میليون تومان

اکبری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره افزایش سقف وام قرض الحسنه از سوي بانک مرکزي از ۲۰ به ۳۰ ميليون تومان، گفت: اين عدد سه سال پيش از ۱۵ به ۲۰ ميليون تومان رسيد و در سه سال گذشته تغييري نداشت. با عنايت به تورمي كه در جامعه وجود داشته، حتي مبلغ ۳۰ ميليون توماني نيز نياز بخش‌هايي از جامعه را پاسخ نمي‌دهد. پيشنهاد ما ۵۰ تا ۱۰۰ ميليون تومان بود. ولي علت اينكه بانك مركزي افزايش سقف وام قرض‌الحسنه را محدود مي‌كند اين است كه اين مبالغ به افراد بيشتري تخصيص يابد. با اين حال، اگر مبلغ تسهيلات كم باشد، اقبال مردم به بانك‌هاي قرض‌الحسنه به‌مرور از بين مي‌رود. مردم زماني حاضرند منابع خود را نزد بانك‌هاي قرض‌الحسنه بگذارند كه نيازهايشان با دريافت تسهيلات قرض‌الحسنه پاسخ داده شود.

مدیرعامل بانک مهر ایران یادآوری کرد: ۱۰۰ درصد منابع اين بانک مردمي است. در عين حال بايد در نظر گرفت که تجهيز منابع تابعي از مصرف منابع است. اگر تسهيلات بانك خرد باشد و نيازي از كسي برطرف نكند، سپرده‌گذاري نيز كاهش مي‌يابد.

اکبری افزود: پیشنهاد ما این بود که سقف تسهیلات قرض‌الحسنه بين ۵۰ تا ۱۰۰ ميليون تومان باشد و براي بخش اشتغال تا ۱۰۰ ميليون تومان پرداخت شود. اگر تسهيلات قرض‌الحسنه بتواند نيازهاي مردم را پوشش دهد، قطعاً خيلي از منابع ساير بانک‌ها نزد بانک‌هاي قرض‌الحسنه منتقل مي‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: نسبت مصارف به منابع بانک ۹۳ درصد است. یعني با احتساب نرخ ۱۰ درصدي سپرده قانوني، بانک مهر ايران تمام منابع ممکن به‌علاوه سه درصد از منابع سهامداران را در قالب تسهيلات قرض‌الحسنه پرداخت كرده است.

رقابت دشوار بانک‌های قرض‌الحسنه با بانک‌های تجاری

اکبری اضافه کرد: بانک‌های قرض‌الحسنه یک مشكل اساسنامه‌ای دارند و اينكه فعاليت‌هاي بانكي آن‌ها به پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه محدود شده و اجازه سرمايه‌گذاري به آن‌ها داده نمي‌شود. خيلي از شركت‌ها انتظار دريافت خدمات دارند، اما ابزارهاي لازم در اختيار بانك‌هاي قرض‌الحسنه نيست. چهار ابزار بانك‌هاي تجاري از جمله پرداخت نرخ سود، تسهيلات كلان، اعتبار اسنادي و ضمانت‌نامه‌ها و همچنين قرض گرفتن از ساير بانك‌ها در اختيار بانك‌هاي قرض‌الحسنه قرار ندارد.

مدیرعامل بانک مهر ایران تأکید کرد: اداره بانک‌های قرض‌الحسنه در شرايط تورمي كار بسيار دشواري است. اعتماد مردم به‌همراه فعاليت مطلوب كاركنان باعث شده در ۶ ماه گذشته ۱۵هزار ميليارد تومان در چارچوب يك ميليون و ۲۰۰هزار فقره تسهيلات پرداخت شود. خيلي از مردم گردش وجوهشان نزد بانك‌هاي تجاري است، اما سودي نمي‌گيرند. اگر همان منابع به بانك‌هاي قرض‌الحسنه وارد شود، انقلابي در حوزه تسهيلات قرض‌الحسنه رخ خواهد داد.

اکبری گفت: آثار مالی عدم دریافت سه قسط برای بانک ۴هزار ميليارد تومان بود که دريافت آن ۳۰ ماه به تعويق افتاد و باعث شد امکان پرداخت تسهيلات از سوي بانك محدود شود. اگر تورم نبود و اقساط به تعويق نمي‌افتاد مي‌توانستيم در سال جاري به ۴ ميليون نفر تسهيلات دهيم. با اين همه، اكنون نيز تا پايان سال به ۲.۵ تا سه ميليون نفر تسهيلات مي‌دهيم.

تسهیلات قرض‌الحسنه برای خرید وسایل کمک آموزشي

در بخش دیگری از مراسم زمانی، رئیس دانشگاه پيام نور گفت: اين دانشگاه بزرگترين دانشگاه دولتي کشور محسوب مي‌شود، با خانواده‌اي شامل ۴هزار عضو هيئت علمي، ۱۰هزار کارمند و ۴۰۰هزار دانشجو. بخشي از هزينه‌هاي تحصيل را دانشجويان به‌صورت شهريه پرداخت مي‌کنند. از سال گذشته با توجه به مسائل اقتصادي که در كشور وجود داشت، تلاش كرديم بخشي از اين هزينه را تأمين كنيم و بار مالي كه روي دوش دانشجويان بود، كاهش دهيم. در سال قبل تعداد قابل ملاحظه‌اي از دانشجويان از تسهيلات بانك مهر ايران كه تا سقف ۲۰ ميليون تومان اعطا مي‌شد، براي پرداخت شهريه استفاده كردند.

وی اضافه کرد: امسال همان تفاهم‌نامه تجدید می‌شود و دانشجویان همچنان مي‌توانند از اين تسهيلات براي پرداخت شهريه خود استفاده کنند. همچنين کالاکارتي براي دانشجويان در نظر گرفته شده كه بتوانند لوازم الكترونيكي مورد نياز خود را تهيه كنند. با شروع بيماري كرونا، دانشگاه پيام نور آموزش‌هاي خود را به سرعت به سمت الكترونيكي شدن پيش برد.

زمانی گفت: در برخی مناطق دسترسی دانشجویان به دستگاه‌هاي مورد نياز براي اينکه بتوانند از اين آموزش‌ها استفاده کنند، محدود بود. با کالاکارتي كه بانك مهر ايران ارائه مي‌دهد، دانشجويان مي‌توانند وسايلي را كه نياز دارند، مانند لپ‌تاپ، تبلت و…. از فروشگاه‌هاي طرف قرارداد خريداري كنند و با كارمزدي بين ۲ تا ۴ درصد و با اقساط يك ساله آن‌ها را پرداخت كنند.

رئیس دانشگاه پیام نور این‌طور ادامه داد: بخش دوم تفاهم‌نامه که نسبت به سال قبل جدید است، کالاکارتي است که تا سقف ۳۰ ميليون تومان براي كارمندان و اعضاي هيئت علمي دانشگاه پيام نور در نظر گرفته شده و كارمزد آن ۲ تا ۴ درصد و بازپرداخت آن نيز يك ساله است. اين تفاهم‌نامه كل خانواده دانشگاه پيام نور را شامل مي‌شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=47467
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن