گزارش

حمل و نقل و خودرو ایمن نیازمند عزم ملی

مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها گفت: در ۱۰ ماهه نخست سال سال گذشته مجموع جانباختگان سوانح رانندگی کشور به ۱۴ هزار و ۳۴۰ نفر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ بیش از 11.5 درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین ، «ناصر رزاق منش» در نشست خبری که به مناسبت ۷ اردیبهشت ” روز ملی ایمنی حمل و نقل ” برگزار شد گفت: در این مدت تعداد مصدومان نیز 15.1 درصد فزایش داشت و این زیبنده مردم ما نیست.

مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها بیان کرد: در ایام نوروز امسال نیز شاهد افزایش جانباختگان سوانح رانندگی بودیم به طوری که در این ایام طبق گزارش پلیس یک هزار و ۱۰۰ نفر در اثر سوانح رانندگی در راههای کشور جان خود را از دست دادند و این باعث نگرانی بیشتر جامعه شده است.

رزاق منش اظهارداشت: افزایش جان باختگان و حوادث جاده‌ای مسئولان و جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها را بسیار نگران کرده است و این مساله مهم نگهداری بهینه راه های کشور را نیز با تخصیص اعتبارات مورد نیاز بسیار ضروری کرده است.

مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه ها با بیان اینکه صنعت خودروسازی کشور به علت عدم استاندارد های مورد نیاز نگرانی زیادی را  به وجود آورده است، گفت: در روزهای نخست ایام تعطیلات نوروز امسال ۱۰۰ هزار خودرو جریمه شدند و ۳۲ هزار خودرو که مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده بودند، توسط پلیس به پارکینگ ها هدایت شدند و این نشان می‌دهد که در این زمینه باید تلاش جدی انجام شود به گفته رزاق منش، متاسفانه حوادث رانندگی در کشور ما سالانه بین ۴ تا ۷ درصد درآمد ناخالص داخلی را می‌بلعد و این خسارت بزرگی برای کشور و مردم وارد می‌کند.

رزاق منش اظهارداشت: با توجه به اهمیت حمل و نقل ایمن در کشور جمعیت طرفداران ایمنی راه های کشور سال گذشته در نامه ای به رئیس جمهوری اسلامی ایران خواستار تشکیل شورای عالی ایمنی حمل ونقل در کشور شد تا با نگهداری بهینه از راه های کشور این سرمایه بزرگ همچنان حفظ شود تا هموطنان ما سفرهای خود را با ایمنی لازم انجام دهند.

در ادامه این نشست رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها تاکید کرد: ۷ اردیبهشت ‌ماه هر سال اصلی‌ترین شاخص حمل و نقل یعنی روز ملی ایمنی حمل و نقل نامگذاری شده است تا این دغدغه مهم مردم در بعد اجتماعی مورد توجه تمام دست اندرکاران قرار بگیرد. «محمد بخارایی» تاکید کرد: تعداد جان باختگان در کشور ما در سوانح رانندگی ۲۰ درصد از متوسط جهانی بیشتر است و نامگذاری سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۹ به عنوان دهه الزام ایمنی راهها یک عزم ملی را می طلبد تا بتوانیم در این زمینه آمارهای خود را کاهش دهیم.

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها افزود: این جمعیت همواره به دنبال حمل و نقل بدون حادثه است و این هدف گذاری و نقشه راه را باید طوری برنامه ریزی کنیم که مردم با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی سفرهای خود بدون حادثه به سلامتی و ایمنی بتوانند به مقاصد خود برسند.

بخارایی بیان کرد: ایمنی حمل و نقل در راه های کشور نیازمند عزم ملی است و جمعیت طرفداران ایمنی راه ها همواره به دنبال این است با رعایت شاخص های مهمی در این زمینه از جمله جلوگیری از تولید خودروهای غیر ایمن، تشکیل فراکسیون ایمنی راه ها در مجلس، وظیفه مند کردن رسانه‌ها در این زمینه، مشارکت بیمه ها در حوزه ایمنی حمل و نقل، افزایش امکانات امدادی، ایمنی سازی شبکه راه‌های کشور و توسعه تجهیزات کنترل و نظارت هوشمند در راه‌های کشور بیش از پیش تقویت شود.

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه های کشور در عین حال تاکید کرد: اصلاح قوانین و مقررات به خصوص در حوزه بازدارندگی، تخصیص اعتبارات مالی، حمایت مالی برای ایمنی حمل و نقل به خصوص در زمینه نگهداری راه های کشور و انتظار طرفداران ایمنی راههای کشور همواره به دنبال این هستند که با ارتقا ایمنی در حمل و نقل حوادث رانندگی در سطح کشور روند نزولی خود را ادامه دهد.

وی با بیان اینکه ایمنی اتفاقی به دست نمی آید، گفت: در این راستا اجرای مدیریت ایمن، جاده ایمن، خودروهای ایمن، رانندگی ایمن، و امداد و نجات مناسب می‌تواند در کاهش سوانح رانندگی در سطح کشور بسیار تاثیرگذار باشد.

بخارایی با بیان اینکه آمار ها نشان می دهد ۷۰ درصد حوادث رانندگی در کشور به عامل انسانی بستگی دارد، گفت: ارتقای فرهنگ خودروسازی نظارت، امدادرسانی، فرهنگ رانندگی و ارتقای فرهنگ ایمنی در کاهش سوانح رانندگی در کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود و باید ما به جایی برسیم که حتی شاهد جان باختن یک نفر در راه‌های کشور نباشیم.

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه های کشور اظهارداشت: خوشبختانه با وجود سه سند اصلی بالادستی در حوزه سوانح رانندگی، کاهش جانباختگان و مصدومان رانندگی در کشور بسیار تاثیر گذار است که اولین سند مربوط به آیین نامه انضباط اجتماعی و ارتقای فرهنگ ایمنی سفر مصوب بیست و سوم مهر ماه سال ۹۹ هیئت دولت است.

بخارایی افزود: دومین سند نیز مربوط به دهه ملی اقدام برای ایمنی حمل و نقل مصوب اسفند ماه سال ۹۹ کمیسیون ایمنی راه های کشور و سومین سند نیز مربوط به پنجم بهمن ماه سال گذشته بود که مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی در هیئت دولت به تصویب رسید.

بخارایی گفت: اجرایی شدن این سه سند بالادستی آنچنان هزینه‌ای نیز ندارد بلکه فرهنگسازی در این زمینه می تواند به ارتقاء ایمنی در راههای کشور کمک شایان توجهی داشته باشد.

وی با اشاره به حوادث موتورسواران در راه های کشور اظهارداشت: موتورسواران ۲۵ درصد سوانح رانندگی را در سطح کشور به خود اختصاص داده اند و این نشان می‌دهد که نظارت و کنترل در این زمینه و مدیریت صحیح سرعت در راههای کشور می‌تواند نتایج مثبتی در بر داشته باشد.

در پایان این نشست بیانیه جمعیت طرفداران ایمنی راه ها به مناسبت 7 اردیبهشت ماه روز ملی ایمنی حمل ونقل صادر شد که در این بیانیه تاکید شده است که جمعیت طرفداران امینی راه ها با تمام توان در جهت کاهش سوانح رانندگی و افزایش ایمنی در حمل ونقل در کنار سایر نهادها و دست اندرکاران با اجرای برنامه های مهم فرهنگی آمادگی دارد تا در این زمینه شاهد روزهای بدون حادثه و سفرهای ایمن برای هموطنان خود باشیم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83750
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن