اقتصادیصنعت-معدن-تجارت

حسن سبحانی: ظرفیت‌های بالقوه زیادی برای بالفعل شدن جهش تولید داریم

«حسن سبحانی» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: ظرفیت های بالقوه کشور برای اینکه به بالفعل تبدیل شود بسیار زیاد است.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها در کشور باید به نحوی باشد که بتوان از امکانات، تجهیزات، منابع طبیعی و نیروی انسانی موجود به بهترین وجه ممکن در جهت رونق تولید، اشتغال، رشد اقتصادی و نظایر این استفاده کرد.

این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه در کنار تنگناها و کاستی هایی که اقتصاد کشورهای مختلف از جمله ایران دارد در یکی دو ماه گذشته مشکل ویروس کرونا هم حادث شده است.

وی ضمن اشاره به این جمله که شیوع کرونا از جمله مسائل غیر قابل پیش بینی بوده است، افزود: کسانی که مدیریت اقتصاد را بر عهده دارند و برای یکسال یا دو سال آینده برنامه ریزی می کنند در محاسبات خود بوجود آمدن این مشکل را ندیده اند چون امکان دیدنش نبود و از آن مهمتر بررسی ابعاد و لایه های مختلفی که بواسطه این مشکل جدید متوجه اقتصادهای مختلف از جمله اقتصاد ایران می شود به واقع قابل شناسایی به نحو اطمینان بخشی نیست.

سبحانی بیان داشت: آنچه در قالب پیش بینی ها، اعداد و ارقام گفته می شود یک تلقی از طرف کسانی است که یک محدوده زمانی را در نظر می گیرند و بر اساس آن مطالبی را می گویند اما نکته حائز اهمیت اینکه اقتصاد ایران در کنار مسائلی که دارد با این مشکل جدید هم مواجه شده که ابعاد آن چندان شناخته شده نیست.

وی ادامه داد: مشکل جاری کشور طی سال های مختلف کمبود تولید به نسبت نیازی است که اقتصاد ایران دارد یا در ارتباط با ظرفیتی که اقتصاد ایران برای تولید دارد.

این استاد دانشگاه گفت: هم ظرفیت های بالقوه کشور برای اینکه به بالفعل تبدیل شود از جمله امکانات، تجهیزات، منابع طبیعی و نیروی انسانی بسیار زیاد است و هم به دلائلی موانع زیادی بر سر راه اقتصاد مملکت وجود دارد که بعضی از این موانع داخلی و برخی خارجی است بنابراین مسئله جاری کشور طی سال های مختلف بطور منطقی این است که چطور از موانعی که وجود دارد کمترین آسیب را متحمل و در عین حال از ظرفیت هایی که وجود دارد بیشترین استفاده را برد.

وی افزود: بطور منطقی از آنجائیکه نمی توان بر موانع بیرونی خیلی تاثیر گذار بود باید ظرفیت درونی را مورد دستکاری قرار داد البته متغیر های جدیدی که پیش آمده مانند ویروس کرونا را هم باید در آن دخالت داد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=19985
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن