انرژی

جنجال بیماری سیاه در بازار طلای سیاه

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر افزایش شمار موارد ابتلا به ویروس کرونای جدید در چین که نگرانی‌ها نسبت به پیامدهای آن روی تقاضا برای نفت را تشدید کرد، بیش از دو درصد سقوط کرد.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و ۳۶ سنت معادل ۲.۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۸ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید که پایینترین قیمت از اواخر اکتبر بود.

بهای معاملات آتی وست  تگزاس اینترمدیت یک دلار و ۳۰ سنت معادل ۲.۴ درصد کاهش یافت و به ۵۲ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید.

شمار قربانیان ویروس کرونا به ۸۰ نفر رسیده و بیش از ۲۰۰۰ نفر در چین به آن مبتلا شده‌اند، سقوط کردند. ورود ساکنان استان هوبی که منشا شیوع این بیماری بوده است، به هنگ کنگ ممنوع شده است. تحولات اخیر نگرانی‌ها نسبت به آسیب دیدن تقاضا برای نفت را برانگیخته است. این ویروس جدیدترین اتفاق بد برای بازارهای نفت است که پیش از این تحت تاثیر تنشهای ژئوپلیتیکی و عرضه فراوان نفت قرار گرفته بود. سرمایه گذاران در بحبوحه ریسک گریزی و واهمه از محدود شدن مصرف سوخت به دلیل انتشار این ویروس به فروش گسترده قراردادهای نفتی پرداخته‌اند.

وزیر انرژی عربستان: ویروس جدید ریشه‌کن خواهد شد

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد که وی به نظاره تحولات در چین نشسته و مطمئن است که ویروس جدید مهار خواهد شد. وی در ادامه افزود: بازارها تحت تاثیر عوامل روانی انتظارات منفی فعالان درباره تاثیر این بیماری روی تقاضا برای نفت قرار گرفته‌اند.

نگرانی شدید از احتمال گسترش ویروس کرونا به بازارهای مالی آسیب زده است اگرچه بسیاری از بازارهای آسیایی به دلیل تعطیلات سال نوی چینی بسته بودند.

شاهزاده عبدالعزیز گفت: چنین بدبینی شدیدی در سال ۲۰۰۳ و در جریان شیوع بیماری سارس اتفاق افتاده بود با این حال سارس باعث کاهش قابل توجه تقاضا برای نفت نشد. وی همچنین خاطرنشان کرد که مطمئن است کشورش و سایر اعضای اوپک به همراه متحدانشان در گروه اوپک پلاس قادر هستند در صورت ضرورت واکنش نشان داده و بازار را باثبات نگه دارند.

اوپک پلاس که شامل گروهی از تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک است، تولیدشان را محدود نگه داشته‌اند و در دسامبر موافقت کردند در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز دیگر به کاهش تولیدشان اضافه کرده و آن را به ۱.۷ میلیون بشکه در روز برسانند.

وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد که هدف اوپک پلاس کاهش میزان رشد فصلی ذخایر نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۰ است.

اوپک پلاس قرار است در روزهای پنجم و ششم مارس در وین به منظور بازنگری سیاست تولید خود دیدار کند.

تولید میدان نفتی الاحداب عراق ازسرگرفته شد

تولید میدان نفتی الاحداب عراق حدود یک هفته پس از این که فعالیتش به دلیل اعتراضات نیروهای امنیتی در بحبوحه ناآرامی در این کشور متوقف شده بود، ازسرگرفته شد.

یک مقام نفتی عراقی که مایل نبود نامش فاش شود اعلام کرد تولید الاحداب با ظرفیت کامل که ۷۰ هزار بشکه در روز است، ازسرگرفته شده است. معترضان این میدان را پس از این که مقامات با درخواست آنها برای قرارداد استخدام دائم موافقت کردند، ترک کردند.

نیروهای امنیتی دسترسی کارمندان به محل تولید را در ۱۹ ژانویه مسدود کرده بودند که باعث شده بود تولید این میدان که توسط شرکت ملی نفت چین ساخته شده است، متوقف شود.

عراق در دسامبر حدود ۴.۶۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که این کشور در رتبه دومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان سعودی قرار می دهد.

کاهش ۷۵ درصدی تولید نفت لیبی

شرکت ملی نفت لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد تولید نفت لیبی از زمانی که نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر بنادر نفتی را مسدود کردند، حدود سه چهارم کاهش پیدا کرده است. در نتیجه تولید نفت لیبی از ۱.۲ میلیون بشکه در روز به ۳۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است که به منزله ضرر ۲۵۶ میلیون دلاری تعطیلی میادین و بنادر نفتی در شرق و جنوب لیبی است.

حفتر که کنترل شرق و بخشهای بزرگی از جنوب لیبی را در اختیار دارد از آوریل سال گذشته عملیات نظامی را برای تصرف طرابلس و گرفتن کنترل آن از دولت وفاق ملی آغاز کرده است.

نیروهای طرفدار حفتر پایانه های نفتی اصلی در شرق لیبی را چند روز پیش از برگزار نشست بین‌المللی در برلین برای پایان دادن به جنگ داخلی در لیبی مسدود کردند.

این اقدام که منبع اصلی درآمد لیبی را فلج کرده، در اعتراض به تصمیم ترکیه برای ارسال مشاوران نظامی برای حمایت از دولت وفاق ملی صورت گرفته است. حفتر نیز از حمایت روسیه، امارات متحده عربی و مصر برخوردار است.

صادرات از بنادر بریقه، راس لانوف، الصدر، الحریقه و زیتونیه که مجاری اصلی صادرات نفت لیبی هستند معلق شده است.

شرکت ملی نفت لیبی همچنین مسدود شدن شیرهای فلکه در ایستگاه پمپاژ در جنوب غربی که باعث تعطیلی میادین نفتی بزرگ الشراره و الفیل شده است را تقبیح کرد. این شرکت نسبت به عرضه کافی سوخت در اکثر نقاط لیبی ابراز اطمینان کرد اما خواستار پایان دادن به محاصره شد تا ادامه عرضه فرآورده‌های سوختی برای همه مناطق و احیای درآمدهای نفتی تضمین شود.

تحویل نخستین محموله نفت نروژ به بلاروس

شرکت نفتی دولتی بل نفت کیم اعلام کرد بلاروس نخستین محموله نفت نروژ را در پالایشگاه نفتان خود دریافت کرده است.

بلاروس و روسیه در خصوص قرارداد تامین نفت در سال میلادی جاری به توافق نرسیده‌اند و این امر باعث شده که روسیه عرضه نفت به پالایشگاههای بلاروس را متوقف کند؛ با این حال بخشی از عرضه خود را در چهارم ژانویه احیا کرد.

مینسک قرار است ۸۶ هزار تن نفت از میدان یوهان اسوردراپ نروژ را از طریق بندر کلایپدای لیتوانی وارد کند.

بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاه نفتان که یکی از دو پالایشگاه بزرگ بلاروس است امسال با حداقل ظرفیت فعالیت کرده و نخستین محموله نفت نروژ به میزان ۳۵۰۰ تن را دریافت کرد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=11914
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن