اجتماعی

جزئیات تخصیص بیمه بیکاری به عوامل فرهنگ و هنر و رسانه

با موافقت دولت و تصویب آیین نامه اجرایی بیمه بیکاری شاغلان حوزه فرهنگ و هنر و رسانه، امکان بهره‌مندی از مزایای بیمه بیکاری برای اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر فراهم شد.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، مطابق این آیین نامه، شاغلان فرهنگی و هنری و رسانه‌ای که تولیدکننده آثار و خدمات مربوطه بوده و درآمد اصلی خود را از این طریق تأمین می‌کنند در زمره اصحاب فرهنگ و هنر، رسانه و صدا و سیما قرار می‌گیرند. در این آیین‌نامه که در جلسه هیات وزیران به ریاست معاون اول رئیس جمهور به تصویب رسید، داشتن حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه قبل از تاریخ درخواست درسامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری شرط بهره مندی از مقرری اعلام شده است.

بر اساس قانون بیمه بیکاری فعلی مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق فرد محسوب می شود اما در این آیین نامه، مدت پرداخت بیمه بیکاری جزو سوابق نیست و افراد می توانند در دوره دریافت مقرری نیز نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند.

پیش بینی شده منابع مقرری بیمه بیکاری از طریق مشارکت دولت، کمکها و سایر درآمدهای قانونی دولت تأمین شود.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرداخت بیمه بیکاری به شاغلان حوزه فرهنگ و هنر و رسانه برای اولین‌ بار و در جهت حمایت از این قشر فرهیخته به اجرا در می آید چرا که تاکنون بیشتر شاغلان این حوزه در ردیف مشاغل آزاد تعریف شده و امکان بهره مندی آنها از مزایای قانون بیمه بیکاری فراهم نشده بود.

با وجود حمایتهای صورت گرفته از سوی دولت، بحران کرونا و تعطیلی‌های پی در پی مشاغل فرهنگی و هنری، نشان داد که شاغلان این فعالیت‌ها باید از پشتوانه محکم‌تری برای امرار معاش برخوردار شوند.

در ماههای گذشته انتشار ویروس کرونا موجب شد تا بسیاری از مشاغل و کسب و کارها به ویژه مشاغل خدماتی دچار آسیب شوند؛  بر این اساس دولت پرداخت تسهیلات حمایتی و مقرری بیمه بیکاری کرونا به شاغلان و کارگران آسیب دیده از کرونا را در دستور کار قرار داد و وزارت کار در جهت حفظ اشتغال بنگاهها و صیانت از نیروهای کار، ۱۴ رسته شغلی که بیشترین آسیب از شیوع کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی بودند، شناسایی و مشمول دریافت وام و مقرری بیمه‌بیکاری اعلام کرد.

در همین راستا مراکز آموزشی، فرهنگی و هنری و رسانه ای از جمله رسته های شغلی مشمول دریافت تسهیلات حمایتی و مقرری بیکاری شناخته شدند که امکان ثبت نام در سامانه کارا و سامانه ثبت درخواست بیمه‌بیکاری وزارت کار برای آنها فراهم شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=58088
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن