بین الملل

جانسون اروپا را به اخاذی از لندن در جریان مذاکرات برگزیت متهم کرد

نخست وزیر انگلیس ضمن حمایت از طرح پیشنهادی خود برای اصلاح توافق برگزیت و تاکید بر لزوم حمایت از تمامیت ارضی کشورش، اروپا به اخاذی از لندن در جریان مذاکرات پسا برگزیت متهم کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از هفته نامه “اشپیگل”، “بوریس جانسون”، نخست وزیر انگلیس شب گذشته در سخنانی در مجلس نمایندگان این کشور از طرح پیشنهادی خود برای اصلاح توافق برگزیت حمایت کرده و با توجه به قواعد ویژه تصمیم گرفته شده برای شمال ایرلند که بخشی از توافق برگزیت است تاکید کرد: نباید شرایطی ایجاد شود که در آن وضعیت در مرزهای ما توسط یک قدرت خارجی و یا یک سازمان بین المللی دیکته شود.

وی تاکید کرد که اتحادیه اروپا می خواهد مرزهای گمرکی را از میان انگلیس بکشد. جانسون گفت: ما باید از تمامیت ارضی خود دفاع کنیم.

جانسون همچنین اتحادیه اروپا را متهم به اخاذی کرده و تاکید کرد که این اتحادیه در جریان مذاکرات هفت تیر را از روی میز برنداشت و لندن را تهدید کرد که از صادرات این کشور به ایرلند شمالی جلوگیری خواهد کرد.

“بوریس جانسون”، نخست وزیر انگلیس اخیرا طرحی برای اصلاح توافق برگزیت ارائه داده که خشم مقامات اروپایی را برانگیخته است.

این طرح وی با انتقادهای داخلی زیادی هم روبرو شده است. پنج تن از نخست وزیرن سابق انگلیس به این تصمیم جانسون انتقاد وارد کرده‌اند.

جان میجر، تونی بلر، گردون براون، ترزا می و حالا دیوید کمرون، از نخست وزیران سابق انگلیس در مناقشات برگزیت آشکارا علیه جانسون موضع گیری کرده‌اند.

این لایحه به “پروتکل ایرلند شمالی” ــ جزئی از توافق خروج با هدف جلوگیری از ایجاد مجدد یک مرز فیزیکی در ایرلند ــ می‌پردازد.

جانسون تلاش می‌کند منتقدان را به رویکرد خود در قبال برگزیت متقاعد کند. وی خطاب به منتقدان خود گفته است: بگذارید ما اتحادیه اروپا را به برداشتن تهدیدهای خود از روی میز واداریم. بگذارید این قانون را اجرا کنیم و از مذاکره‌کنندگان خود و کشورمان محافظت کنیم.

بروکسل از لندن خواسته است که حداکثر تا پایان سپتامبر لایحه اصلاح توافق برگزیت را پس بگیرد.

کمیسیون اروپایی بر این عقیده است که لندن با این لایحه قانونی اعتماد بین اتحادیه اروپا و انگلیس را به‌صورت جدی خراب کرده است.

وضعیت ایرلند شمالی پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در جریان مذاکرات برگزیت یکی از مهمترین موضوعات مورد اختلاف بین لندن و بروکسل بود. در توافق برگزیت پیش بینی شده است که ایرلند شمالی به مدت چهار سال برخی از مقررات اتحادیه اروپا را رعایت خواهد کرد. این در حالی است که در لایحه دولت بریتانیا پیش بینی شده است که این کشور می تواند به طور یکجانبه برای ایرلند شمالی در زمینه امور تجاری تصمیم گیری کند.

شب گذشته نمایندگان پارلمان انگلیس در اولین رای گیری به طرح بحث برانگیز جانسون برای اصلاح توافق برگزیت رای مثبت دادند. 340 نماینده پارلمان به این طرح جانسون رای مثبت داده و 263 نماینده هم با این لایحه مخالفت کردند. پیش از این رای گیری درخواست اپوزیسیون برای توقف این قانون رد شده بود.

این رای گیری تنها به عنوان نوعی سنجش شرایط انجام گرفت و بحث ها درباره این طرح قانونی در روزهای آینده ادامه خواهد داشت و رای گیری اصلی در یک هفته آینده انجام خواهد گرفت. بعد از آن این قانون باید در مجلس اعیان تصویب شود.

لندن و بروکسل پس از خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز 31 ژانویه سال جاری میلادی (11 بهمن 98) گفتگوهای دوجانبه بر سر آینده روابط خود را آغاز کردند.

دوران انتقالی برگزیت بنا به توافق انجام شده تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=45553
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن