اقتصادی

تولیدکنندگان لوازم خانگی سه نوبت 10 تا 15 درصد قیمت تولیدات خود را افزایش داده اند

به گزارش تفاهم آنلاین ، حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در برنامه «گفتگوی 18:30» شبکه خبر سیما گفت: حدود 60 درصد بازار در اختیار برندهای خارجی بود که بعضا تحت حمایت دولتمردان قرار داشتند، اما در زمان تحریم ایران را رها کرده و مطیع سیاست های امریکا شدند. باوجود افزایش چشمگیر تولید داخلی، برای جایگزینی آن 60 درصد، زمان لازم است.

وی درباره اصلی ترین چالش لوازم خانگی در کشور گفت: از لحاظ کیفی مردم حق انتخاب محصولات را دارند و همه نوع تولید داخلی وجود دارد به طور مثال یخچال از 2 میلیون تومان تا 30 میلیون در بازار داریم و رقابت با محصولات خارجی نیز وجود دارد. برندهای ایرانی نیز امروز در عرصه بین الملل مطرح هستند.

وی افزود: به منظور مدیریت منابع کشور از سال 97 واردات لوازم خانگی خارجی ممنوع شد، به واسطه تحریم ها بسیاری از برندهای خارجی از کشور رفتند و این موجب افزایش تولید در کشور شد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: به دلیل کند شدن روند توزیع ارز نیمایی تولید کنندگان به مشکل خورده اندو تولید کنندگان در تهیه مواد اولیه به مشکل خورده اند مشکل دیگر فولاد است که به دلیل دلال بازی های که انجام می شود و سه برابر قیمت در بازار آزاد فروخته می شود نیز تولید کنندگان را با مشکل مواجه کرده است.

غزنوی در ادامه گفت: بیشتر تولیدکنندگان افزایش قیمت 20 درصدی داشته اند این درحالی است که تولید کننده همچنان متضرر است و سودی عایدش نمی شود بنابراین باید به مشکلات تولیدکننده نیز توجه شود.

کیوان گردان مدیرکل دفتر لوازم خانگی وزارت صمت در ارتباط تلفنی گفت: در ماههای اخیر با مشکل تخصیص ارز مواجه بودیم که در حال برطرف کردن آن هستیم.

او افزود: لوازم خانگی به دلیل اهمیت از اولویت های وزارت صمت است و با مدیریت لازم وقفه ایجاد شده برطرف خواهد شد. اگر تولیدکنندگان در عرضه محصولات به بازار تعلل کنند برخورد خواهد شد.

وحید منایی معاون سازمان حمایت در ارتباط تلفنی گفت: تمام تولیدات به بازار عرضه نمی شود. از اوایل سال 99 علاوه بر افزایش نرخ ارز در تخصیص ارز به واحدهای تولیدی نیز با مشکل مواجه شدیم و واحدهای تولیدی بدون هماهنگی با سازمان حمایت نسبت به افزایش قیمت لوازم خانگی اقدام کردند و منجر به التهاباتی در بازار شدند. کمی ارز در بازار موجب شد در برخی موارد از سوی واحدهای تولیدی در کاهش تولید و اصناف منجر به احتکار کالا شود. با توجه به تغییرات در عوامل موثر در قیمت تمام شده لوازم خانگی، بناشد گروه یخچال فریزر و اجاق گاز اگر افزایش قیمت بالای 25 درصد داشته اند، قیمت ها برگشت داده شود.

میری رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ارتباط تلفنی گفت: امروز در رصد بازار امین حضور پای درد دل اصناف نشستیم و کمبود ها شنیده شد تا رسیدگی شود. با توجه به تاخیری که تولیدکنندگان در تولید لوازم خانگی داشتند سازمان حمایت مصوب کرد افزایش قیمت ها 20 درصد باشد. تولید کنندگان سه نوبت از 10 تا 15 درصد قیمت ها را افزایش دادند که قرار شد قیمت ها پایین بیاد و لوزام خانگی 20 درصد و تلویزیون 25 درصد افزایش قیمت داشته باشد و تاکید شده است از تولید تا مصرف قیمت ها باید کنترل و نظارت شود. تولید کننده موظف است آمار میزان و تعداد لوزام خانگی تولید شده را به سازمان حمایت بدهد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=28718
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن