فرهنگی

تولیت آستان قدس رضوی: تعظیم واقعه غدیر، بزرگداشت جدی‌ترین سفارش پیامبر اسلام(ص) است

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر‌اینکه زنده نگه داشتن واقعه غدیر موضوعی شخصی، تاریخی و فرقه‌ای نبوده بلکه غدیر مسئله کل بشریت است، گفت: تعظیم و بزرگداشت غدیر به معنی بزرگداشت جدی‌ترین سفارش پیامبر اسلام(ص) است.

به گزارش تفاهم آنلاین، حجت‎الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم اهدای احکام به خدام جدید آستان قدس رضوی که همزمان با روز عید غدیر خم که در تالار ولایت حرم مطهر حضرت رضا(ع) برگزار شد، اظهار داشت:  خدمت در دستگاه حضرت رضا(ع) وظیفه‌ای بسیار سنگین و معنوی و با برکت است و امیدوارم این وظیفه را مطابق رضایت این امام همام، درست، صحیح، مورد قبول و پسند ایشان به انجام برسانیم.

تولیت آستان قدس رضوی از بیان مولا امیرالمؤمنین علی(ع) معرفت به عظمت و فضیلت عید بزرگ عید غدیرخم را دست نیافتنی خواند و با ذکر آیه إِکمال و ذکر فرازهایی از تاریخ اسلام افزود: در جنگ خندق همه کفر در برابر همه اسلام قرار گرفت و نبرد به نفع اسلام تمام شد، بعد از آن روز جریان کفر دیگر کمر راست نکرد. در فتح بزرگ مکه، پرونده کفر و مشرکین به دست پیامبر اکرم(ص) بسته شد ولی آیه «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ كَفَرُواْ مِن دِینِكُمْ» نازل نشد، اما در غدیر خم نازل شد.

‌وی با تبیین بر اهمیت واقعه غدیرخم، ادامه داد: در غدیر، موضوع محوری مطرح‌کردن حضرت علی(ع) به ولایت نیست. ایشان در طول 23 سال حیات رسول مکرم اسلام در هر فرصت و موقعیتی معرفی شده بودند. آیات مختلفی هم در فضیلت جایگاه و کمالات امیرالمؤمنین نازل شده بود و روایات و تعابیر بسیاری از پیامبر اعظم(ص) بیان شده بود که اهل تسنن و تشیع و حتی دشمنان حضرت علی(ع) به اتفاق به آن معترف بودند.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: در غدیرخم، اسلام و جامعه اسلامی مدیریت و والی پیدا کرد. همه دلخوشی دشمنان این بود که با رحلت پیغمبر(ص)، اسلام نیز از بین خواهد رفت؛ چون کسی برای پیگیری اسلام نیست. غدیر در حقیقت ادامه و استمرار اسلام بود.

وی با تأکید بر اینکه غدیر به همه آحاد بشر تعلق دارد، اضافه کرد: پیامبر(ص) در غدیر اسلام را تثبیت کرد، ایشان با این حرکت عظیم، راه را برای امت اسلام و همه بشریت باز کردند؛ پیغمبر در غدیر اسلام را نظام‌مند و صاحب والی کرد. در صورتی که مقصود غدیر و رسول اسلام(ص) کاملا محقق می‌شد، مسیر زندگی بشر تغییر می‌کرد و به نابسامانی امروز نمی‌رسید.

‌تولیت آستان قدس رضوی در ادامه تأکید کرد: زنده نگه داشتن واقعه غدیر، مسئله‌ای شخصی، تاریخی و فرقه‌ای و یا بزرگداشت شخصیت امیرمؤمنان علی(ع) نیست، ارزشی بسیار بالاتر دارد. غدیر مسئله کل بشریت و همه ابعاد زندگی او برای سعادت است. تعظیم و بزرگداشت غدیر به معنی بزرگداشت جدی ترین سفارش پیامبر اسلام است.

وی عنوان کرد: باید به موجب برخورداری از نعمت ولایت و محبت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و اولاد طاهرین‌شان، دائماً شکرگزار باشیم. نعمتی از این بالاتر وجود ندارد که ما را در مسیر ولایت و پیروی این حضرات معصومین(ع) قرار داده شده‌ایم.

حجت‎الاسلام والمسلمین مروی اظهار کرد: همه ما در این مکان مقدس، خادم حضرت رضا(ع) هستیم و به اعتبار پوشیدن لباس خدمت، به این دستگاه نورانی نزدیک‌تریم؛ لذا وظیفه و مسئولیت سنگین‌تری بر‌عهده داشته و خدا، حضرات معصومین(ع) و همین طور مردم توقع بیشتری از ما دارند.

تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: به واسطه این اتصال و انتصاب به دستگاه امامت و ولایت، ممکن است خیلی از امور، رفتارها و گفتارها برای عموم مردم حلال و معمولی باشد ولی برای ما جایز نباشد؛ چون جامعه تلقی دیگری از خادمان رضوی دارد. برای تدوام مسیر ولایت خون زیادی ریخته شده است؛ بیش از خونی که برای حفظ اسلام ریخته شده، برای حفظ امامت و ولایت خون ریخته شده است.

‌حجت‎الاسلام والمسلمین مروی به وقایع تأسف بار اخیر کشور لبنان در انفجار بندر بیروت نقبی زد و گفت: برخی چنان کینه‌ای از ولایت و تشیع به دل دارند که در ماجرای انفجار بیروت هنوز ریشه و دلیل فاجعه مشخص نشده، شبکه‌های تلویزیونی آل‌سعود، حزب‌الله لبنان را به عنوان متهم معرفی کردند.

وی ابراز کرد: لبنان در گذشته مرکز تشیع بود و علما و بزرگان لبنان در دوره صفویه به ایران آمدند و اقدامات اثرگذاری را انجام دادند که از آن جمله می‌تواند به شیخ بهایی اشاره کرد.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: نعمت ولایت، ارزان به دست ما نرسیده است. خون هزاران هزار انسان پای نگه داشتن ولایت ریخته شده، فقها و علمای بسیاری در این راه کشته شده‌اند. برای حفظ نعمت ولایت، هزینه بسیاری داده شده است. به همه این دلایل، امروز ما وظیفه بسیار سنگینی داریم.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: شهدای راه ولایت در طول تاریخ در روز قیامت از ما مطالبه می‌کنند که در قبال این جان‌ها و اموال فدا شده، ما چه خدمتی کرده‌ایم، چه پاسخی خواهیم داد؟ آیا درخت ولایت را تنومند کردیم و یا از آن کاسته‌ایم؟

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=38883
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن