مناطق آزاد-گردشگری

توسعه منطقه آزاد انزلی سبب توسعه اقتصادی ایران می‌شود

ابراهیم رزاقی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار تفاهم آنلاین، درباره نقش مناطق آزاد در توسعه شاخص‌های اقتصادی کشور، گفت: در مناطق آزاد سرمایه‌گذاران بدون پرداخت مالیات، واحد‌های تولیدی خود را راه‌اندازی می‌کنند و سبب افزایش میزان اشتغال در منطقه می‌شوند. مناطق آزاد نباید مکانی برای ورود کالاهای قاچاق باشد. نظارت و کنترل بر روی کالاهایی که وارد مناطق آزاد می‌شوند باید افزایش پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مناطق آزاد باید به مکانی برای صادرات تبدیل شوند، اضافه کرد: تولیدات داخلی و خارجی در مناطق آزاد باید به کشورهای دیگر صادر شوند و ورود کالاها به بازار داخلی کمکی در بخش توسعه اقتصادی نخواهد کرد.

همچنین کریدور شمال و جنوب می‌تواند در زمان و هزینه  ترانزیت کالاها در قالب کریدورهای سنتی کاهش یابد. افزایش ظرفیت بار عبوری از کریدور شمال-جنوب، سبب ایجاد شرکت‌های مشترک حمل و نقل ترکیبی و لجستیکی می‌شود که این کریدور سبب گسترش همه جانبه مناطق آزاد در کشورمان می‌شود.

رزاقی درباره توسعه منطقه آزاد انزلی، بیان کرد: اضافه شدن دو هزار هکتار که شامل فرودگاه بین‌المللی جنگل رشت و سه شهر صنعتی در شهرهای انزلی، رشت و صومعه‌سرا که ایستگاه راه‌آهن مجاورت آن است؛ می‌تواند در بخش توسعه بندر انزلی کمک بسیاری کند. باتوجه به افزایش مساحت ارضی بندر انزلی تعداد تولیدکنندگان این بخش هم افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: فرودگاه سردارجنگل می‌تواند شرایط خوبی در جهت راحتی رفت و آمد سرمایه‌گذاران، حمل‌ونقل و باربری ‌ایفا کند. اما این فرودگاه هم باید از لحاظ ساختاری و تجهیزات به استانداردهای لازم برسد تا در بخش توسعه بندر انزلی کمک شایانی کند، در غیر این صورت مشکلات در بندر انزلی افزایش خواهد یافت.

نقش این فرودگاه در بخش توسعه گردشگری هم نباید نادیده گرفت. استان گیلان به دلیل شرایط آب‌ و هوایی می‌تواند در میزان جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر باشد. رزاقی با تاکید بر اینکه شهرک‌های صنعتی می‌توانند در این منطقه، تولیدات خود را به کشورهای اوراسیا به فروش برسانند، افزود: با ورود سرمایه‌گذاران خارجی در این منطقه، بسیاری از واحد‌های تولیدی که در شهرک‌های صنعتی خمیران انزلی نیمه‌فعال هستند، بار دیگر جانی دوباره خواهند گرفت و همین امر سبب رونق اقتصادی و اشتغال جوانان استان گیلان و خارج از استان می‌شود.

وی در پایان، گفت: منطقه آزاد انزلی به عنوان یکی از مناطق مهم و موثر کشورمان توانسته در توسعه افزایش تولید ناخالص داخلی، گام موثری بردارد. موقعیت مکانی این منطقه در حاشیه دریای خزر، شرایط مناسبی در بخش تجاری با کشورهای حوزه اوراسیا دارد. این منطقه می‌تواند فرصت خوبی برای صادرات با چین داشته باشد و از طریق بندر انزلی کشورمان می‌تواند به توسعه اقتصادی برسد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=32910
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن