اقتصادی

توسعه شبکه پهن باند ثابت در دستور کار رگولاتوری

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) از توسعه شبکه پهن باند ثابت شبکه ملی اطلاعات در سال آینده خبر داد.

به گزارش تفاهم آنلاین، حسین فلاح جوشقانی با بیان اینکه نگاهی به آمار مقایسه‌ای شاخص‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات بخش ICT ، نشان از جهشی صعودی دارد که اعداد آن حداقل در بازه زمانی ۵ ساله رشدی چشمگیر داشته است، گفت: با افزایش مشترکین تلفن همراه از ۷۰ میلیون نفر در سال ۹۵ به ۱۲۱ میلیون نفر در سال ۹۹، ضریب نفوذ ۱۴۴ درصدی تلفن همراه در کشور رقم خورده است.

وی ادامه داد: با ارتقای شبکه اپراتورهای تلفن همراه به نسل سه و چهار و ارائه خدمات اینترنت موبایل بر بستر گوشی‌های هوشمند، مشترکان پهن باند سیار نیز در میان آمار و اطلاعات حوزه ICT جایی برای خود باز کرده و تعدادشان از ۳۳ میلیون نفر در سال ۹۵ به ۷۳ میلیون نفر در سال جاری رسیده است و در کنار مشترکین پهن باند ثابت، ضریب نفوذ ۹۸ درصدی اینترنت پهن باند را رقم زده‌اند.

معاون وزیر ارتباطات گفت: تعداد روستاهای دارای پوشش شبکه ملی اطلاعات از ۲۵ هزار روستا در سال ۹۵ به ۵۴ هزار روستا در سال ۹۹ رسیده و ۹۴ درصد از جاده‌های اصلی و فرعی کشور تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه تغییر این آمار و ارقام نشان از تحقق هدف توسعه کمی و پوشش سراسری ارتباطات در چند سال گذشته دارد، ادامه داد: روندی که اکنون یا (در یکسال گذشته) با اشباع بازار، حرکتی آهسته به خود گرفته است و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را بر آن داشته همزمان با در هم تنیدگی بیشتر ارتباطات و فناوری اطلاعات با زندگی روزمره مردم، با تغییر رویکرد توسعه کمی به توسعه کیفی، اولویت‌های دیگری را برای خود ترسیم کند.

فلاح جوشقانی با تاکید بر اینکه شفافیت، افزایش کیفیت سرویس ها و پاسخگویی مطلوبتر به مردم از الزامات این توسعه است، گفت: بر همین اساس سامانه‌هایی چون «دسترسی پهن باند ثابت خانگی (XDSLPULS.ir) و نت‌سنج پلاس (netsanjplus)»، راه‌اندازی شد تا بتواند به مشترکان حق انتخاب بیشتری بدهد و با امکان مشاهده و ارزیابی مقایسه‌ای کیفیت سرویس اینترنت، نحوه پشتیبانی و وضعیت پوشش اپراتورها، نقش آنها را در نظارت بر ارائه‌دهندگان خدمات حوزه ICT پُررنگتر کند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: درکنار بازنگری در فرایندهای سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مردمی ۱۹۵ و کاهش مدت زمان رسیدگی به شکایات از ۱۸ به ۴ روز در طول ۴ سال گذشته، کمیته عالی حفاظت از حقوق مصرف کننده در تیرماه سال ۹۸ ایجاد شد تا به درخواستهای تجدیدنظر شاکیان حوزه ICT در سامانه ۱۹۵ رسیدگی شود.

به گفته وی، اجرایی کردن رمز یکبار مصرف برای احراز هویت کاربران در هنگام خرید یا فعال‌سازی سیم‌کارت، الزام قانونی اپراتورها به ارائه خدمات ارزش افزوده در قالب بسته‌های اعتباری، پیش‌بینی کدهای دستوری مختلف در جهت غیر فعال‌سازی مصرف آزاد اینترنت و دریافت صورتحساب کارکرد خطوط تلفن ثابت، راه‌اندازی سامانه ارزیابی و رتبه‌بندی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و ICT روستایی و …. از دیگر اقدامات یکسال گذشته در راستای ایجاد شفافیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تقویت فضای رقابتی سالم بین اپراتورها بوده است.

معاون وزیر ارتباطات یادآور شد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، نقش شبکه ملی اطلاعات در زیرساخت‌های کشور از جمله زیرساخت‌های مورد نیاز آموزش بسیار پُررنگ شده است. در همین راستا توسعه دسترسی در حوزه پهن باند ثابت شبکه ملی اطلاعات در دستور کار جدی سازمان رگولاتوری برای یکسال آینده است.

وی گفت: کشورمان در این برهه بیش از هر زمان دیگر شاهد اثرات منفی اقتصادی تحریم‌های ظالمانه‌ای است که بر ما تحمیل شده؛ شرایطی که عرصه را بر فعالان بازار ICT تنگ تر کرده و هزینه‌های ارائه سرویس کیفی را افزایش داده است. اما از سوی دیگر تلاش ما را به عنوان بخشی از بدنه دولت در به‌کارگیری ظرفیت‌ها و توانمندی های داخلی نیز بالاتر برده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=42731
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن