کارآفرینی

توسط معاون وزیر کار؛ اهداف راه‌اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب‌وکار تشریح شد

پس از طی مراحل طولانی آزمون و خطا در ساماندهی اطلاعات بازارکار کشور، اکنون از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر می‌رسد که سامانه‌ای برای این منظور تحت عنوان "سامانه ملی اشتغال و کسب‌وکار" راه‌اندازی شده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، این خبر را معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارتخانه مذکور می‌دهد و هدف از راه‌اندازی سامانه را دسترسی به آمار و اطلاعات مرتبط با عرضه و تقاضای نیروی کار، عنوان می‌کند.

به گفته عیسی منصوری، اطلاعات داده‌های دقیق و جامع بازارکار و اشتغال از طریق “سامانه ملی اشتغال و کسب‌وکار”، در اختیار مدیران ارشد و سیاست‌گذاران کشور قرار می‌گیرد تا بتوانند در طراحی سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذی‌نفعان اصلی بازارکار، از آن بهره ببرند.

اهداف راه‌اندازی سامانه

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این وزارتخانه در راستای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بازارکار و اشتغال کشور، سامانه ملی اشتغال و کسب‌وکار را راه‌اندازی کرده است، گفت: ایجاد بانک اطلاعات شغلی افراد در سن کار، بانک اطلاعات بنگاه‌ها و پایگاه اطلاعات مشاغل کشور بخش‌های اصلی این سامانه است.

منصوری از تقویت توان سیاست‌گذاری، اجرا و نظارت در حوزه اشتغال و بازار کار کشور و پایش مستمر عملکرد طرح و سیاست‌های اشتغال‌زا، به عنوان برخی دیگر از اهداف راه‌اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب‌وکار نام برد.

به گفتی وی، شناسایی شاغلان بخش غیررسمی بازارکار، پیش‌بینی نیازها، فرصت‌ها و تهدیدهای آینده کشور، رصد و پایش تحولات حوزه اشتغال به منظور تطبیق سرفصل‌های آموزشی متناسب با نیاز بازارکار، تجزیه و تحلیل روند نقل و انتقالات نیروی کار در کشور(ملی و منطقه‌ای)، تخصیص شناسه شغلی به افراد در سن کار به منظور تعیین وضعیت شغلی و تخصیص کد استاندارد برای مشاغل کشور همراه با شرح جامع مشاغل، از جمله اهداف راه‌اندازی سامانه ملی بازارکار کشور است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: تولید اطلاعات، دانش و تجزیه و تحلیل کسب‌وکار و اشتغال برای سیاست‌گذاران و سایر ذی‌نفعان بازار کار هدف غایی این سامانه است.

نحوه ثبت‌نام در سامانه ملی اشتغال و کسب‌وکار

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از همه افراد در سن کار کشور (15 سال به بالا) شامل شاغلین، بیکاران(خانه دار، محصل، بازنشسته، دارای درآمد بدون‌کار و…) و همچنین فعالان عرصه کسب‌وکار (کارفرمایان دارای مجوز و بدون مجوز) دعوت کرد تا ضمن مشاهده اطلاعات شغلی و کسب‌وکار خود در این سامانه برای تکمیل آن به lmis.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

منصوری با تاکید بر اینکه همه اطلاعات فرد و صاحب کسب‌وکار نزد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت محرمانه باقی می‌ماند، در خصوص مراحل ثبت‌نام در سامانه نیز توضیح داد: مرحله اول فرد وارد بخش ثبت‌نام شده و نسبت به تکمیل اطلاعات عمومی و اختصاصی فردی اقدام می‌کند، پس از این مرحله با دریافت نام کاربری و گذرواژه، وارد سامانه می‌شود، مرحله سوم نیز دریافت خلاصه رزومه شغلی (گواهی شده از وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی) است.

به گفته وی، کاربر می‌تواند تمامی اطلاعات مربوط به سوابق شغلی، تحصیلی، گواهی‌نامه‌ها و… را در این سامانه درج کرده و رزومه کاری خود را تکمیل کند.

فرصت ثبت‌نام در سامانه

منصوری با بیان اینکه سامانه تا پایان سال جاری برای ثبت‌نام فعال است، افزود: با راه‌اندازی و پیاده‌سازی سامانه، انتظار می‌رود از طریق انسجام‌بخشی و استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات در اختیار دستگاه‌ها و نهادهای تولیدکننده آمار و اطلاعات بازارکار، سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان این بخش بتوانند تغییر و تحولات آینده بازار کار را به صورت مستمر رصد کنند.

وی در خصوص تاثیرگذاری این سامانه بر سیاست‌گذاری اشتغال نیز گفت: به منظور کاهش مشکلات موجود در نظام جمع‌آوری، پردازش و تحلیل اطلاعات بازار کار، لزوم استقرار نظام جامع اطلاعات بازار کار کشور، پیش‌نیاز اصلی و اساسی برنامه‌ریزان و متولیان بازار کار کشور است.

ضرورت افزایش دوره تنفس تسهیلات اشتغال روستایی

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همچنین به وضعیت توسعه اشتغال روستایی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه تنفس تسهیلات اشتغال روستایی باید افزایش پیدا کند، برنامه‌ریزی برای تحقق این موضوع را از اقدامات این وزارتخانه برشمرد.

منصوری از نامه به رئیس جمهوری برای افزایش دوره مشارکت تسهیلات روستایی از دو به سه سال خبر داد و بر  تولید هدفمند و ضرورت تشکیل بازار در حوزه‌‌های مختلف تاکید کرد و تشکیل بازار در حوزه صنعت و خدمات را الزامی دانست.

وی با اشاره به تخصیص یارانه به فعالیت‌های مهارت‌آموزی و کارورزی بیان کرد: مشوق بیمه‌ای نیز برای این موضوع لحاظ می‌شود.

کاهش زمان قراردادهای کارورزی

منصوری در ادامه به طرح کارورزی اشاره و با اعلام اینکه زمان قراردادها در حوزه کارورزی به 3 ماه کاهش یافته است، گفت: البته این طرح شامل یارانه دستمزد هم می‌شود و محدودیتی در این حوزه وجود ندارد.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای و اشتغال‌زایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله طرح ﮐﺎرورزی داﻧﺶآﻣﻮﺧﺘﮕﺎن داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ، ﻃﺮح ﻣﻌﺎﻓﯿﺖﻫﺎی ﺑﯿﻤﻪ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎﯾﯽ، ﻃﺮح ﻣﻬﺎرت‌آﻣﻮزی در ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر واﻗﻌﯽ، ﻃﺮح ﯾﺎراﻧﻪ دﺳﺘﻤﺰد و ﺑﺮﻧﺎمه ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﺎﻟﯽ ﺧﺮد، تصریح کرد: برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺼﺎدﯾﻖ ﺳﯿﺎﺳت‌های ﻓﻌﺎل ﺑﺎزارﮐﺎر و ﺗﻮﺳﻌﻪ اشتغال و مشاغل خرد هستند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سیاست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حمایت از واحدهای اشتغال خرد است، ادامه داد: راه حل مشکل اشتغال در کشور هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف است و این وزارتخانه نقش هماهنگ‌کننده را دارد.

وی در پایان گفت: ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اﯾﺠﺎد ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻻزم در ﺑﺎزار ﮐﺎر و ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻋﺮﺿﻪ ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر بوده و با اﯾﺠﺎد ﺗﺤﺮک در ﻋﺮﺿﻪ ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر، ﺗﻮﺳﻌﻪ اﺷﺘﻐﺎل ﺑﺎ اﯾﺠﺎد ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ باعث ﮐﺎﻫﺶ ﺑﺎر ﺗﻌﻬﺪات ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ و دولت می‌شود.

گزارش از: حجت سوری
soorihojat@yahoo.com

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=53327
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن