گزارش

در سومین بازدید از صنعت خودروسازی مطرح شد؛ تغییر در محصولات و طراحی خودروهای جدید قدم بعدی طرح تحول صنعت خودرو است

وزیر صمت در سومین بازدید خود از دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا برای پیگیری تحقق اهداف فرمان هشت ماده‌ای رئیس‌جمهوری در روند اصلاح عملکرد خودروسازان گفت: خوشبختانه نقشه راه طراحی‌شده در خصوص صنعت خودرو کشور در بازه زمانی دو ساله، تاکنون پیشرفت خوب و قابل ملاحظه‌ای داشته و اهداف آمار تولید در این برنامه به‌طور کامل محقق شده است و ازاین‌پس به دنبال ایجاد تغییر در محصولات و طراحی خودروهای جدید هستیم.

سیدرضا فاطمی امین افزود: صنعت خودرو به‌عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور با مسائل خاصی نیز روبه‌رو است و بر همین اساس، برنامه دو ساله‌ای با مشارکت خودروسازان و قطعه سازان در وزارت صمت طراحی‌شده تا موارد و موضوعات این صنعت یک به یک حل شود.

وی ادامه داد: از محورهای مهم این برنامه موضوع افزایش آمار تولید است که به‌طور تقریبی مشکلات آن حل‌شده است؛ سال گذشته حدود ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف پارکینگ خودروسازان داشتیم و تولید مستقیم تولیدات دو شرکت بزرگ خودروسازی حدود ۱۸ درصد بود، یعنی تنها ۱۸ درصد خودروها به‌صورت کامل از خط تولید خارج و به بازار عرضه می‌شدند و این مسئله مشکل‌ساز شده بود، اما اکنون خوشبختانه در شرکت ایران‌خودرو آمار تولید مستقیم به ۱۰۰ درصد رسیده و این رقم در شرکت سایپا رقمی حدود ۹۵ تا ۹۶ درصد است که نسبت به سال گذشته عملکرد خوبی به شمار می‌رود.

مقابله جدی با عرضه لوازم‌یدکی تقلبی و قاچاق

وزیر صمت عنوان کرد: اقدامات دیگری نیز در خصوص صنعت خودرو از سوی وزارت صمت دنبال می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به مقابله باعرضه اقلام تقلبی و قاچاق لوازم‌یدکی خودرو در کشور اشاره کرد که حدود ۳۰ درصد بازار را شامل می‌شود، برای مثال کمک‌فنرهای دست‌دوم پس از تغییر ظاهر دوباره به بازار عرضه می‌شدند که به سبب حادثه‌ساز بودن برای این صنعت چالش ایجاد می‌کردند.

فاطمی امین تصریح کرد: در قالب برنامه طراحی‌شده از سوی وزارت صمت، محورهایی همچون تنوع محصولات، ارتقای کیفیت، اصلاح ساختار مالی و مدیریت و…، موردتوجه قرارگرفته و از خودروسازان خواسته‌شده مطابق این برنامه حرکت کنند.

پیشرفت قابل‌ملاحظه برنامه افزایش تولید خودروسازان بزرگ کشور

وی بیان کرد: خوشبختانه نقشه راه دو ساله طراحی‌شده در خصوص صنعت خودرو تاکنون پیشرفت خوبی داشته و اهداف آمار تولید در این برنامه محقق شده است و ازاین‌پس دنبال ایجاد تغییر در محصولات و طراحی محصولات جدید هستیم؛ به‌هرحال نواقصی در بازار خودرو وجود دارد و محصولات باکیفیت چون تارا و شاهین در بازه قیمتی بالا هستند و باید تمرکز این شرکت‌ها به افزایش تولید خودروهای باکیفیت بالا و باقیمت پایین و اقتصادی‌تر باشد.

تحقق قطعی سهمیه خودروی برای طرح جوانی جمعیت

وزیر صنعت معدن و تجارت در خصوص تحقق سهمیه تعیین‌شده برای طرح جوانی جمعیت نیز توضیح داد: این طرح به‌عنوان یک قانون مصوب باید به‌طور حتم از سوی دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور عملیاتی شود.

 

فاطمی امین اضافه کرد: صنعت خودروسازی ایران ازنظر ظرفیت‌های نیروی انسانی و زیرساخت‌های نصب‌شده، شرایط مناسبی دارد، امروز صبح بازدیدی از یکی از خودروسازان بخش خصوصی داشتیم که این شرکت برنامه تولید ۲۰ هزار دستگاه خودرو دارد و بر اساس برنامه تعریف‌شده دنبال دستیابی به آمار تولید ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تا سال ۱۴۰۴ است و محصولات باکیفیت و خوبی نیز تولید می‌کند.

رشد قابل‌توجه صنعت خودروی کشور نسبت به شش ماه گذشته

وی ادامه داد: صنعت خودرو هرچند مسائل و چالش‌های زیادی دارد و باید به مردم و مشتریان در مواردی حق بدهیم که ابراز گلایه و نارضایتی کنند، اما به‌طور حتم این صنعت قابل احیا و قابل اصلاح است و هرچند که وضعیت حاضر این صنعت قابل دفاع نیست اما نسبت به حدود شش ماه گذشته، رشد قابل‌توجهی داشته و مسائل صنعت خودرو یک به یک در حال مرتفع شدن هستند.

تغییر ریل به سمت تولید خودروهای باکیفیت

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: اکنون اولویت صنعت خودروسازی افزایش آمار تولید است، زیرا با افزایش تولید، گردش مالی دو شرکت محقق شده، هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده کاهش می‌یابد و کیفیت قطعات و محصولات نهایی نیز افزایش خواهد یافت؛ اولویت بعدی نیز تغییر محصولات است که بخشی از این موضوع به پلتفرم‌های قدیمی ازجمله پژو ۴۰۵، سمند، تیبا و برمی‌گردد و با توجه به توضیحات مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی قابل اصلاح نیست و باید به این منظور ترکیب تولیدات عوض شود و در این رابطه افزایش تولید محصول تارا امسال در ایران‌خودرو موردنظر است و همچنین سایپا برنامه تولید ۸۰ هزارتایی محصول شاهین را در برنامه دارد که به تعبیری تغییر ریل به سمت خودروهای باکیفیت به شمار می‌آید.

تصمیم سازمان استاندارد در تائید نشدن سمند و تیبا را اجرا می‌کنیم

فاطمی‌امین همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که اعتبار و کیفیت خودروهای تیبا و سمند ال‌ایکس را تائید نمی‌کند و باید این دو خودرو از خط تولید خارج شوند، گفت: سازمان استاندارد مرجع رسمی ارزیابی کیفیت است و به‌طورقطع از این سازمان پشتیبانی می‌کنیم و تصمیمات آن‌ها لحاظ می‌شود و تمام تولیدکنندگان موظف هستند ضوابط سازمان استاندارد را در مورد کیفیت رعایت کنند.

 

وی بابیان این‌که یک بخش از ضعف کیفیت خودرو به علت خودروهای ناقص و کف پارکینگ بود، تصریح کرد: مدیران ایران‌خودرو متعهد شده‌اند، از ابتدای خردادماه امسال در این خودروسازی خودروی ناقص تولید نشود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سکوهای (پلتفرم‌های) خودروهایی مانند سمند، تیبا و همچنین پژو ۴۰۵ قدیمی هستند و سالیان زیادی از فناوری تولید آن‌ها می‌گذرد، بنابراین، این خودروها کیفیت مطلوبی نداشتند و به‌طور حتم در مقابل خروج خودروهای بی‌کیفیت مانند سمند، تیبا و ۴۰۵ از خط تولید، تولید خودروهای باکیفیتی مانند تارا افزایش می‌یابد.

فاطمی امین بیان کرد:‌ سال گذشته ۹ هزار دستگاه خودروی تارا تولیدشده و برنامه برای تولید امسال این خودرو ۷۵ هزار دستگاه است و همچنین در گروه سایپا آمار تولید شاهین برای سال گذشته ۲۰ هزار دستگاه بوده که امسال برای تولید بیش از ۸۰ هزار دستگاه برنامه‌ریزی و اقدام شده است.

گفتنی است رئیس‌جمهوری پس از بازدید از دو کارخانه خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا، در روز ۱۱ اسفندماه سال۱۴۰۰، فرمانی هشت ماده‌ای در حوزه خودرو صادر کرد و وزیر صمت پس‌ازآن دو بازدید از این دو کارخانه در تاریخ‌های ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ و ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، برای پیگیری اجرایی شدن دستورهای رئیس‌جمهوری انجام داد که در پی آن‌ها در چند ماه اخیر شرایط بحرانی صنعت خودرو به‌ویژه در بخش خودروهای ناقص موجود در پارکینگ‌ها و همچنین معوقات خودروسازان، مدیریت‌شده و به شرایط بسیار بهتری رسید، همچنین تیراژ تولید نیز در دو خودروساز بزرگ کشور به هدف‌گذاری صورت گرفته بسیار نزدیک شد.

امروز نیز سومین بازدید وزیر صنعت معدن و تجارت از شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور انجام شد تا روند اصلاح عملکرد خودروسازان بزرگ کشور بار دیگر موردبررسی قرار گیرد.

اکنون روزانه بیش از دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی کامل و بدون کسری به‌صورت پایدار تولید می‌شود و برای افزایش روزانه تولید به دو هزار و ۹۰۰ دستگاه برنامه‌ریزی‌شده است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=84554
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن