اقتصادی

تغییر در برنامه ETF های دولت

به گزارش ایسنا، نخستین ETF دولت چندی پیش با نماد دارایکم عرضه شد که شامل سهام باقی مانده دولت در سه بانک و دو بیمه بود. در واقع پذیره‌نویسی نخستین صندوق که شامل باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین می‌شد، اواسط اردیبهشت آغاز و معامله آن نیز تقریبا یک ماه پس از پدیذه‌نویسی تحت نماد دارایکم آغاز شد.

بر این اساس، مدیرعامل بورس تهران چندی پیش اعلام کرد که بین دو صندوق باقی‌مانده پالایشی و صنایع فلزی و خودرو، دومین صندوق قابل معامله که قرار است در بورس عرضه شود مربوط به صنایع فلزی و خودرویی است. البته درمورد زمان عرضه صحبتی نکرد و حتی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که هنوز دولت از این سازمان ETF جدید درخواست نکرده است.

از سوی دیگر معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی نیز اعلام کرده بود که تصمیم اولیه دولت چهار پالایشگاه تبریز، اصفهان، تهران و بندرعباس بود. درحال حاضر طبق مصوبه هیات واگذاری، دو تا از پالایشگاه‌ها بلوکی عرضه می شود. پالایشگاه تبریز که آگهی شد و پالایشگاه بندر عباس هم به زودی آگهی می‌شود؛ بنابراین باقی مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های نفت تهران و اصفهان، در قالب ETF پالایشی عرضه خواهد شد.

بر این اساس، درحالی که بر اساس گفته های صحرایی پیش بینی می شد دومین ETF دولت صنایع فلزی و خودرویی و طبق گفته های شمسی سومین ETF نیز فقط شامل پالایشگاه های نفت تهران و اصفهان باشد، آخرین گفته های عباس معمارنژاد در شبکه خبر حاکی از آن است که دارا دوم از گروه پالایشی تشکیل می شود، نه فلزی و خودرویی. همچنین صندوق پالایشی ها از پهار پالایشگاه تبریز، تهران، اصفهان و بندرعباس تشکیل خواهد شد.

به نظر می رسد از آنجاکه برای پالایشگاه تبریز که قرار بود به صورت بلوکی فروخته شود، مشتری پیدا نشد و همچنین برگزاری مجمع عمومی پالایشگاه بندرعباس باعث شد قابلیت اجرایی مصوبه هیات واگذاری درمورد فروش بلوکی این پالایشگاه از بین برود، قرار است این دو پالایشگاه نیز مجددا در سبد ETF دولت جا خوش کنند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=35425
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن