یادداشت

تغییر عادات خرید در روزگار کرونایی

یکی از تاثیرات شیوع بیماری کرونا ،افزایش خریدهای مجازی بود. واقعیت مهمی که پیشرفت در این عرصه را صدها پله جلوتر برد و باعث شد، غول تجاری اینترنتی آمازون با ایجاد هزاران شغل جدید به مقابله با بحرانی برود که کرونا برایش رقم زده بود.

دنیای عادات خرید بیش از قبل براقتصاد جهان سیطره انداخته است و کرونا عادات خرید مردم را برای همیشه تغییر داده است. روزی نیست که خبر از بسته شدن رستوران ها، شرکت ها و ورشکستگی صدها هزار کسب و کار کوچک و بزرگ به گوش نرسد. وقایعی که خبراز بیکاری میلیون ها نفر دارد. اما درست درهمین لحظه آمازون قصد دارد، 100 هزار نیرو استخدام کند و حتی درسایت اینترنتی خود اعلام کرده است که کارکنان هتل ها، رستوران ها و بخش خدمات گردشگری می توانند به شکل موقت به استخدام این شرکت درآیند تا از بحران کرونا عبور کنند.
امپراتوری آمازون بسیار بزرگتر از حد تصور است و در فضای مجازی مستقر شده و جای پای خود را محکم تر کرده است. اما شاید شنیدن وضعیت این روزهای آمازون برایتان جالب باشد. آمازون غول سایت های اینترنتی با افزایش ۴ درصدی در معاملات بورس، بالاترین ارزش مالی از زمان تاسیس را به نام خود ثبت کرد. این شرکت به لطف شیوع کرونا و روی آوردن مردم به خریدهای آنلاین، مرزهای دنیای تجارت را درنوردید. حتی این شرکت از حالت عادی هم پای خود را فراتر نهاده و دستمزد پرداختی به کارگران خود را نیز به میزان ۲ دلار در ساعت افزایش داد و انتظار می‌رود، هزینه دستمزد پرداختی آن در هر ماه از ۳۵۰ میلیون دلار به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یابد. تمام این تغییرات در پی افزایش ناگهانی تقاضا برای خرید اینترنتی و خدمات تحویل شرکت آمازون رخ داده است. به گفته این شرکت، روند افزایشی تقاضا همچنان ادامه دارد.
البته بهتراست، آمار فروش اینترنتی را در آمازون وطنی یا همان دیجی کالا نیز بررسی کنیم. دیجی‌ کالا به عنوان اصلی ‌ترین خرده فروشی آنلاین کشور درایام شیوع کرونا با افزایش ۲.۵ برابری تقاضای خرید آنلاین نسبت به پیش ‌بینی خود مواجه شد. از سوی دیگر دراین روزها به دلیل تمایل بیشتر مردم به خرید آنلاین، این پلتفرم رشدی نزدیک به ۷۰ درصدی را در بخش کاربران جدید روزانه خود تجربه کرده است. همچنین این شرکت برای پاسخ به تقاضای کاربرانش تاکنون ۷۰۰ نیروی انسانی جدید را استخدام کرده است.
بررسی ها نشان می دهد که کرونا با تلفیق بین تکنولوژی اطلاعات و تجارت، نوع جدیدی از تجارت را به نام تجارت الکترونیک ایجاد کرده است که نوعی انقلاب صنعتی محسوب می شود. اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید و هنوز از سرمایه گذاری در ساخت یک فروشگاه آنلاین، را انجام نداده اید، آمار و ارقام بالا نشان می دهد که بهتر است هر چه زودتر وارد این حیطه شوید. عقب نماندن از سایر رقبا، اتوماسیون بازاریابی و فروش، عملیات سریع تر و کارآمدتر، کسب مشتریان بیشتر و در نهایت سود بیشتر تنها بخشی از مزایای فروشگاه های آنلاین است. این تغییر عادات خرید و سبک خرید، می تواند فرصت بسیار مناسبی برای استارت آپ ها و کارآفرینان جوان باشد تا تکیه برفضای مجازی و فروش آنلاین همگام با شرکت های بزرگ درصدد فروش و ارائه ی بیشتر محصولات خود باشند.

مصطفی یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=63564
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن