اقتصادی

تشکیل بازار متشکل ارزی یکی از پازل‌های ساماندهی بازار

مهدی طغیانی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به دلایل افزایش نرخ ارز در روزها و ماه‌های اخیر، گفت: بعد از شیوع کرونا ما شاهد بروز دو اتفاق یکی بحث اختلال در صادرات نفتی و دیگری بحث فروش، پایین آمدن قیمت شدید آن و همچنین عدم تقاضای کافی بودیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کشورهایی که درگیر کرونا شده بودند تقاضای خود برای خرید نفت را به شدت کاهش دادند، افزود: در پی کاهش تقاضا میزان ارز دریافتی نیز کاهش یافته که این خود نابه‌سامانی فعلی را تا حدودی توجیه می کند.

طغیانی با تاکید بر اینکه افرادی که در دوره قبل ارز داشته و صادرات کرده بودند به محض رویت افق افزایش قیمت دیگر به عرضه ارز اقدام نخواهند کرد، تصریح کرد: نگهداری ارز با انگیزه فروش آن با قیمت بالاتر موضوعی است که امکان ساماندهی باز را سلب می کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه تلاش برای گشایش منابع جدید ارزی از اقداماتی است که باید از سوی بانک مرکزی انجام شود، گفت: در راستای بهبود وضعیت بازار ارز راه‌اندازی سیستم صادرات می‌تواند تا حدود بسیاری تنش‌های قیمتی را به حداقل برساند.

وی با اشاره به اینکه باید آرام آرام به سمت ساماندهی بازار ارز با ارایه مشوق های لازم حرکت کنیم، افزود: پیشنهاد ما این است که با تهاتر، رابطه صادرکننده و واردکننده را بهبود ببخشیم تا به این ترتیب میزان ارز وارداتی به کشور بیشتر شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: توجه به پیمان های پولی دو جانبه، اهتمام به تشکیل بازار متشکل ارزی و خرید آتی ارز می‌تواند آرام آرام گلوگاه را برطرف کرده و به این ترتیب ساماندهی قیمت ها رخ دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بحث تقاضای ارز در حداقل ممکن هستیم چون سفرهای خارجی نداریم، تصریح کرد: اگر بتوانیم جو روانی بازار را نیز مدیریت کنیم یعنی تقاضای سرمایه ای به سمت بازار ارز نیاید، بازار قابل کنترل خواهد بود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=34308
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن