اجتماعی

ترویج “کم‌فرزندی و تجرد” توسط برنامه‌های نمایشی صدا‌و‌سیما و سریال‌های تلویزیونی

در عمل پیام‌های بازرگانی و برنامه‌های نمایشی صدا‌و‌سیما از جمله سریال‌های تلویزیونی، با فیلمنامه و ساختار خود "کم‌فرزندی" و تجرد را ترویج می‌کنند! استفاده از "مجریان مجرد" که اعتقادی به ازدواج ندارند، عدم لزوم ازدواج و فرزندآوری را القا می‌کنند!

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛ سازمان صدا و سیما به‌عنوان بزرگ‌ترین دستگاه فرهنگی و ارتباطی کشور همچنین بانفوذترین رسانه فرهنگ‌ساز، با حرکت در مسیر اصول و ارزش‌های اسلامی، انقلابی، ایرانی، هویتی فراتر از کارکردهای تفریحی، سرگرمی و اطلاع‌رسانی برای خویش تعریف کرده است.

مدیریت پیام و برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی در این سازمان فرهنگی براساس اصول ارزش‌ها و هنجارها با تکیه بر مفاهیمی ارزشمند و والا صورت می‌گیرد که رعایت آنها صدا و سیما را در طراز رسانه‌ای که از آن تعبیر به “رسانه پاک” می‌شود، قرار می‌دهد.

امروزه “جمعیت” به‌عنوان موضوعی استراتژیک مکرراً مورد تذکر مقام معظم رهبری قرار گرفته است علاوه بر این پژوهشگران خارجی و داخلی همگی به این مسئله اذعان دارند که کشور ایران در خطر کاهش جمعیت و نرخ رشد منفی قرار دارد.

رسانه ملی مأموریت اصلی خود را “مدیریت و هدایت فرهنگ و افکار عمومی  جامعه” اعلام می‌کند، عنایت به وجه تمایز رسانه ملی از سایر رسانه‌های صوتی و تصویری جهان ایجاب می‌کند ضوابط و رویه‌های محتوایی برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی صدا و سیما با توجه به اقتضائات، شرایط و ویژگی‌های فرهنگ اسلامی ایرانی و با در نظر گرفتن نیازهای روز آن تنظیم شود؛ با این توضیح مگر مسئله‌ای مهم‌تر از “جمعیت” وجود دارد؟!

در دستورالعمل ضوابط و رویه‌های اجرایی تولید، تأمین و پخش سازمان صدا و سیما در موضوع “جمعیت” به‌طور کلی تنها به این اکتفا شده است که در برنامه‌ها باید از “تحقیر تکثر اولاد” در راستای سیاست‌های جمعیتی کشور پرهیز شود! و غیر از این هیچ مدخلی جداگانه به بحث استراتژیک “جمعیت” پرداخته نشده است.

از طرفی، گذشته از خط‌مشی‌های تئوریک، در عمل پیام‌های بازرگانی و برنامه‌های نمایشی صدا و سیما از جمله سریال‌های تلویزیونی، با فیلمنامه و ساختار خود “کم‌فرزندی” و تجرد را ترویج می‌کنند!

حرکت نکردن در راستای سیاست‌های جمعیتی حتماً نباید به‌شکل مستقیم و عیان صورت گیرد البته در بسیاری از موارد این‌گونه است، سریال‌های تلویزیونی با عناصر خود از جمله میزانسن، تدوین و فیلمبرداری به‌طور ضمنی “فرزندنیاوری” را تبلیغ می‌کنند!

استفاده از “مجریان مجرد” که اعتقادی به ازدواج ندارند و حتی از موضع خود دفاع می‌کنند(!) مسئله دیگری است که به‌صورتی نامحسوس عدم لزوم ازدواج و فرزندآوری را به مردم القا می‌کنند.

صدا و سیما به‌عنوان یک بازوی نیرومند فرهنگی تأثیر زیادی در تشویق یا بازداری خانواده‌ها نسبت به فرزندآوری دارد؛ این سازمان در طول سال‌های1367 تا 1390، برای تحقق شعار “فرزند کمتر، زندگی بهتر” و کاهش نرخ رشد جمعیت اقدامات فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار داد اما امروز با توجه به وضعیت بحرانی کاهش جمعیت کشور عملاً منفعل‌ است و سیاست‌های صحیح و جامعی را در این رابطه در دستور کار ندارد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=47393

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن