یادداشت

ترموستات مالی خود را روی بالاترین عدد تنظیم کنید

شاید کمتر کسی بداند، باورهای ما چه تاثیر شگرفی بر مسیر زندگی ما خواهند داشت. در واقع، آنچه در آینده منتظر ماست، باورهای ما در سال های گذشته برایمان ترسیم نموده است. همین امر سبب می شود که در ذهن ناخودآگاه انسان یک سطحی برای آسایش و آرامش وجود داشته باشد، که همین سطح تعیین کننده میزان تلاش و کوشش افراد برای کسب موفقیت و سطح مالی شان است.

 

این موضوع دقیقا مثل ترموستات حرارتی عمل می کند. ترموستات حرارتی وقتی به حرارت پایین تر از حد تنظیم شده برسد فرمان روشن شدن مشعل را صادر و باعث تولید حرارت می شود و وقتی حرارت بیشتر از حد تنظیمی رسید، فرمان قطع حرارت را صادر می کند. در ضمیر ناخودآگاه افراد هم سطحی اینچنینی وجود دارد و همه ما یک ترموستات در درون خود داریم. البته این ترموستات نه برای دما که برای ثروت است. ترموستات مالی هرکس با توجه به گذشته و میزان درآمد و تفکرات و روش زندگی او روی عدد خاصی تنظیم شده است. به نحوی که در حد و مرز پایین تر از این سطح آسایش و آرامش، انسان به تلاش و کوشش خود افزوده تا دوباره به نقطه آرامش برسد و عکس این هم صادق است. از اینرو بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این عقیده اند که تقریباً همه افراد می‌توانند درآمد خود را تا حداقل پنجاه‌ درصد افزایش دهند. پس چرا این کار را نمی‌کنند؟ زیرا نمی‌خواهند تلاش کنند.
به وضعیت فعلی راضی هستند و نیازمند تلاش بیشتر نیستند. فردی که ماهانه دو میلیون درآمد دارد، ترموستات مالی خود را روی درآمد فعلی‌اش تنظیم کرده است. ترموستات مالی او به او اجازه نمی ‌دهد که فکر کند که می‌ تواند درآمد بیشتری داشته باشد و پس‌انداز کند. از نظر او و به دلیل تنظیم ترموستات مالی او درآمد فعلی تنها میزانی است که می‌تواند کسب کند. حال همین فرد اگر دچار معضل و یا مشکلی در زندگی خود شود و درآمدش کفاف هزینه های جاری اش را ندهد، ترموستات مالی اش به کار می افتد. به هر دری می زند که یا درآمدش را در شغل فعلی افزایش دهد و یا از اساس بدنبال کسب و کار دیگری باشد تا بتواند این کمبود را جبران نماید و هنگامی که آن کمبود جبران ‌شود، ترموستات مالی او دوباره مقدار درست و تنظیم شده را نشان می‌دهد. بنابراین نیاز به ادامه دادن تلاش نیست. تلاش اضافه رها می‌شود. دوباره با همان درآمد قبل و همان هزینه‌های قبل مطابق با ترموستات مالی زندگی خود را ادامه می دهد.

متاسفانه اکثر انسان ها توانایی تغییر ترموستات مالی شان را ندارند و از آنجایی که به این به ترموستات تنظیم شده وابسته شده‌اند، هرگز نمی‌توانند پیشرفت کنند. تلاش و اجرایی نمودن ایده های بکر در استارت آپ ها و نحوه ی عملکرد کارآفرینان همان میل تنظیم ترموستات مالی در بالاترین حد ممکن است. چرا که این افراد هرگز به جایگاه کنونی خود قناعت نکرده و آینده را در گروی تلاش های شبانه روزی خود می دانند.

البته شاید برایتان جالب باشد که ترموستات در جهت عکس هم کار می‌کند. یعنی اگر به ‌طور اتفاقی درآمد شخصی به دلیلی زیاد شود هم ترموستات عمل می‌کند. این درآمد با ترموستات نمی‌خواند. بنابراین شروع به انجام هزینه‌ های بیشتر و بیشتر می‌کند. آنقدر که به شرایط اولیه ی خود نزدیک و نزدیک تر شود. به همین علت ثروت های باد آورده هرگز باقی نمی ماند و افرادی که در قرعه کشی ها جایزه های هنگفتی برنده می شوند، با هزینه کرد هنگفت بعد از چند سال به جایگاه اولیه خود برمی گردند. چرا که ناخداگاه فرمان تنبلی ولخرجی را صادر می شود، تا به نقطه آسایش برسد. به عبارت دیگر کم ‌کم ترموستات مالی کار خود را می کند و آن‌ها را به همان‌ جایی که بودند برمی ‌گرداند.

بنابراین دریافته ایم که نقطه تنظیم شده این ترموستات مالی در افراد مختلف متفاوت است. “تی هارو اکر” در کتاب اسرار ذهن ثروتمند می ‌نویسد، افراد به سطحی از درآمد می ‌رسند که ترموستات آنها روی اون تنظیم شده است. البته تغییر دادن درجه این ترموستات هم به سادگی گرم و سرد کردن یک ترموستات مشعل گازی نیست. باید تلاش خود را بیشتر کنید، به اهداف بزرگ فکر کنید و از رویارویی با مشکلات نهراسید. معاشرت با افرادی که می گویند: من همینم که هستم، را کنار بگذارید. انگار که توانایی آنها روی سنگ نوشته شده و هیچ کس قادر نیست چیزی را به آنها اضافه کند. باور داشته باشید که افکار ما آینده ی ما را می سازند. اقدام و عمل پلی است به سمت موفقیت. پس علی ‌رغم وجود ترس‌ها و تردیدها، باید شهامت به خرج بدهیم و بلافاصله برای رسیدن به موفقیت تلاش کنیم.

مصطفی یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=57304
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن