اقتصادی

تبدیل تهدید به فرصت با اصلاح هوپرهای بتنی واگن برگردان

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس گفت : هفته دولت فرصت بسیار مناسبی برای امیدآفرینی و اعتمادسازی بیشتر در جامعه و نیز زمان ناامیدی دشمنان انقلاب اسلامی در عرصه های داخلی، منطقه ای و بین المللی است. وی از شهیدان رجایی و باهنر به عنوان الگوهای مدیریتی یاد کرد و اظهار داشت  سرعت و دقت دو واژه ای است که در مراکز ارائه خدمات از ارکان اصلی  به شمار میروندو منطقه ویژه خلیج فارس نیز از این امر مستثنی نیست بر این اساس اصلاحات و تعمیراتی اساسی بر پایه بومی سازی در این منطقه  انجام شده است .

 

به گزارش تفاهم آنلاین، حسن خلج طهرانی اعلام کرد : اصلاح هوپرهای بتنی واگن برگردان نیز از اقدامات در دست انجام واحد بهره‌برداری منطقه ویژه می باشد که بدلیل حجم زیاد تخلیه مواد معدنی باعث خوردگی شدید و ایجاد حفره در دیوارهای بتنی هوپرها شده بود که این باعث می‌شد مواد معدنی تخلیه شده در داخل این حفره‌های جمع و با سایر مواد معدنی ترکیب شود که این مسئله نارضایتی مشتریان و صاحبان کالا بخصوص کارخانه‌های داخلی را به همراه داشت و از طرفی تعمیرات آن نیز نیاز به‌صرف زمان طولانی داشت که با توجه به حجم بالای عملیات تخلیه این امکان وجود نداشت با صرف فعل خواستن  و با همت نیرو های توانمند  واحد بهره برداری و اعتماد به  نیروی‌های جوان  به‌درستی این هوپر ها را تعمیرشد.

وی اذعان داشت: یکی دیگر از پروژه‌های انجام‌شده بسیار مهم تعمیر کف دامپر جنوبی و تعویض باکس واگن برگردآن‌های شمالی و جنوبی بوده که بدلیل کارکرد بالا هر ساله شاهد شکستگی پی در پی آن‌ها بودیم که بدلیل حجم زیاد تخلیه تنها اقدام به جوشکاری آن به‌صورت موقت می‌شد که البته هر بار شکستگی حداقل 5 تا 7 روز و در طول سال این مشکل بیش از 30 روز توقف تخلیه در پی داشت. ولی در این فرصت ایجاد شده این مهم نیز به سرانجام رسید.

خلج طهرانی در ادامه به تعمیرات باکس‌های دامپر اشاره و بیان کرد: در تعمیر و تجهیز باکس‌های دامپر نیز همین مسئله مطرح است و اگر بخواهیم با مشابه خارجی مقایسه کنیم در دو سال اخیر توانستیم یک باکس را از صفرتا صد بسازیم و یک باکس را نیز به‌طور کامل بازسازی کنیم که هزینه‌های مجموع این دو پروژه مبلغی حدود 500 میلیون تومان برآورد می‌شود که اگر می‌خواستیم تنها یکی از این باکس‌ها را از کشور آلمان وارد کنیم حدود  دو  میلیارد تومان هزینه در بر داشت حال که باکس‌های تولید داخل و باکسی که تعمیر شده است از نظر کیفی به جرات می‌توان گفت که از نمونه خارجی از کارایی بیشتری برخوردار است زیرا که توانستم این باکس‌ها را بر اساس نیاز منطقه ویژه تقویت کنیم، این اقدامات نشان می‌دهد که اگر از توانمندی‌های داخلی استفاده و به دانش بومی تکیه کنیم می‌توانیم چه میزان صرفه‌جویی‌های کلانی داشته باشیم.

مدیرعامل منطقه ویژه در ادامه گفت: یکی دیگر از پروژه‌های مهم که در دست اقدام می باشد کنترل انتشار گردوغبار ناشی از تخلیه و بارگیری می باشد. در این پروژه پاشش آب یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین گزینه‌ها جهت جلوگیری از انتشار گردوغبار بوده ولی بدلیل کمبود و اهمیت بسیار بالای آب، تصمیم بر آن گرفتیم بعد از انجام آزمایش‌های لازم برداشت آّب خور که ناشی از پساب تصفیه فاضلاب کارخانه‌های داخلی و پالایشگاه می باشد را با تغییرات خطوط انتقال آب و همچنین احداث مخزن ذخیره آب مستقل و احداث خطوط لوله جدید و همچنین نصب پمپ و تغییرات در پمپ خانه از این آب جهت پاشش آب بر روی دپوی مواد معدنی استفاده نماییم که تاکنون بیش از 90 درصد این طرح نیز انجام شده و بقیه در دست اقدام می باشد. با توجه به بررسی و آزمایش‌های انجام‌شده، علاوه بر پاشش بر روی مواد معدنی، با احداث و تغییر در خطوط انتقال آب، از این آب جهت شستشوی تجهیزات و همچنین آبیاری بخشی از فضای سبز نیز استفاده می‌شود. مهم این است که این پروژه ماهیانه حدود 4000 مترمکعب فقط در بحث شستشوی تجهیزات و فضای سبز صرفه‌جویی مصرف آب شرب در برداشته و در حال حاضر راه‌اندازی سیستم پاشش آب بر روی دپوی مواد معدنی در پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی بسیار تأثیرگذار بوده است.

 

وی ادامه داد: از دیگر کارهایی که در این مجموعه انجام و یا در دست انجام می باشد اصلاح و احداث خطوط ریلی به طول حدود 1350 متر با صرف هزینه 100 تا 150 میلیون تومان می باشد و همچنین راه‌اندازی کارگاه سیم‌پیچی موتورهای الکتریکی که سابقاً در بیرون از منطقه انجام می‌گرفت و همچنین انجام تعمیرات انواع گیربکس‌ها در کارگاه مکانیک که تا پیش از این عموماً در بیرون از منطقه انجام می‌گرفت.

خلج طهرانی خاطرنشان کرد: در پایان از همکاران پرتلاش و مسئولیت‌پذیر مجموعه بهره‌برداری که نقش بی‌بدیلی در به ثمر نشستن این پروژه‌ها که بسیاری از آن‌ها برای اولین بار در منطقه انجام شده است، تشکر می‌کنم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=42286
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن