یادداشت

تبدیل بحران به فرصت!

در روزگاری که در بحران اقتصادی به سر می بریم و بسیاری از مردم در تامین حداقل معیشت شان با مشکلات عدیده ای مواجه اند، و کرونا هم از سوی دیگر، قریب به یک سال و اندی است که بسیاری از کسب و کارها را فلج کرده است،آیا باز می توان کارآفرین شد؟! و در نهایت دست به اشتغال زایی زد و کسب و کاری براه انداخت؟ بله ،کاملا حق با شماست. اوضاع بد اقتصادی، بیکاری و تورم  و تمام آن شرایطی که این روزها با آن دست و پنجه نرم می کنیم، کابوس هر کارآفرینی است. اما باید بپذیریم که در تمام دنیا روزهایی وجود دارد که شرایط اقتصادی بر وقف مراد نیست و چه کارآفرینان بزرگی که کسب و کارهای بزرگ و مطرح شان با نوسانات نرخ ارز و یا سقوط بورس به خاک سیاه نشسته اند.

اما شرایط برای آن ها همیشه اینگونه نبوده و گویا اقتصاد غیرقابل پیش بینی ،خود می تواند، دری باشد برای فرصت های پیش بینی نشده. شاید به همین علت است که بررسی تاریخچه ی شرکت های موفق دنیا نشان می دهد که گویا بیشترشان در سخت ترین و بحران شرایط اقتصادی کار خود را آغاز نموده اند. بیل گیتس، استیو جابز، جف بروس، مایک زاکربرگ، این ها همه یک آدم عادی در یک خانواده ی معمولی بوده اند، ولی الان تمام دنیا، آن ها و ثروتشان را می شناسد!  قطع به یقین ذهن های خسته از حرف های کلیشه ای می گویند و شاید تنها شانس را، عامل این رشد و موفقیت می دانند. شاید شنیدن این مباحث برایتان جالب توجه باشد اما به دلایل زیر شروع در یک اقتصاد بد، نه تنها خوب، بلکه عالیست.
رکود، اولین مشخصه ی شرایط نامساعد اقتصادی و بحران است، که خود به تنهایی می تواند بسیاری از کسب و کارها را از کار بیاندازد. این درست است که در دوران رکود بازار تغییر می کند و نوعی جنگ قیمتی میان کسب و کارها شکل می گیرد، رقابت شدید تر می شود و نقدینگی موجود در بازار نیز کاهش می یابد. با این حال همچنان می توان فرصت مناسبی در این بازار یافت. در دوران رکود همه ی شرکت ها انعطاف بیشتری در برابر یک تازه کار با توانایی مالی محدود از خود نشان می دهند. رقبای بزرگ و حتی کوچک کسب و کارتان برای تعدیل در هزینه ها و کاهش بودجه از شدت فعالیت های بازاریابی خود می کاهند و این دقیقا زمانی است که شما باید نبض بازار را به نفع خودتان قبضه نمایید و با تثبیت جایگاه خود در میان مشتریان، سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنید. چرا که مهلک ترین اشتباه در دوران رکود، کاهش قابل توجه هزینه های بازاریابی است. در این شرایط، اوضاع تبلیغات رسانه ای که فرصتی بی نظیر است،درست در نقطه مقابل نیز بسیاری از شرکت های تبلیغاتی نیز با مبالغ بسیار کمتری حاضرند کالاهای شما را تبلیغ کنند.
شرکت های بزرگی همچون اینتل و یا فروشگاه های زنجیره ای والمارت بخشی از موفقیت های خود را مدیون بازاریابی هوشمندانه ی خود در دوران رکود می باشند. شرکت والمارت در شرایط بد اقتصادی با شعارهای تبلیغاتی مشتریان خود را ترغیب نمود که نه فقط در فصل حراج بلکه در تمامی روزهای سال می توانند با قیمت های پایین از این فروشگاه خرید کنند.
همچنین مشتری ها در دوران رکود زمان بیشتری را صرف می کنند تا کالاهایی را بیابند که از کیفیت و قیمت مناسب تری برخوردار باشد.
عقب انداختن خرید و موکول کردن آن به زمان حراج های فصلی و یا مناسبتی از اصلی ترین ویژگی های مصرف کنندگان در دوران خرید است. صاحبان کسب و کار نوپا باید با مطالعه ی دقیق رفتار مصرف کنندگان، شرایط رکود را فصلی نو برای سوددهی بیشتر تبدیل نمایند. اگر هنوز باور ندارید، دوران بد اقتصادی ،بهترین فرصت برای کارآفرینان جوان است، به مزیت بعدی آن توجه کنید. افراد با استعداد و مستعدتر که دیگر در شرکت های بزرگ کار نمی کنند، راحت تر از گذشته در دسترس قرار دارند. شما با تلاشی هر چند اندک می توانید براحتی از نخبگان کسب و کار از حسابدار و گرافیست گرفته تا متخصصان ماهر بازاریابی کمک گرفته و از مشاوره آن ها سود بگیرید.
در بحران و اقتصاد بد، پیشران کارآفرین شدن بیشتر است. چرا که افراد بدنبال فرصت های بیشتری برای کسب درآمد هستند. بیشتر فکر می کنند و ایده های ذهنی که سال ها پیش، براحتی از آن عبور کرده بودند را مجددا در ذهن خود مرور می کنند و مدام در اندیشه ی کار کردن برای خودشان هستند. باور داشته باشید که گیاهان مقاوم تر در شوره زارها می رویند. یکی دیگر از نکات مهم در چنین شرایطی، محدودیت منابع است. افراد در این شرایط با احتیاط بیشتر و کمی حساب شده تر در دنیای کسب و کار گام بر می دارند و با تحلیل بیشتری بر روی منابع خود و نحوه استفاده از آن رفتار می کنند و به همین میزان درصد عدم موفقیت نیز کاهش می یابد. با همه ی این تفاسیر شمایید که می توانید بحران ها را به یک فرصت بی نظیر تبدیل نمایید.

*مهندس امین رشیدی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=73195
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن