انرژی

تاثیر قیمت نفت بر بیت‌کوین

چرا که برای اولین بار، بازار نفت نسبت به سایر بازارهای مالی، نوسانات بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کرد. نکته حائز اهمیت این است که این شوک و نوسانات به سایر بازارهای مالی و از همه مهم‌تر بازارخرید و فروش ارز دیجیتال نیز وارد شد.

قیمت بیت‌کوین بعد از سقوط قیمت نفت

قبل از انتشار خبر سقوط قیمت نفت، قیمت بیت کوین بعد از هفته‌ها تلاش، توانسته بود خود را به ۷ هزار دلار برساند. اما به محض انتشار این خبر، قیمت بیت‌کوین علی‌رغم پیشرفت‌های چشمگیری که داشت، مجددا وارد کانال ۶ هزار دلار شد.

از طرفی سقوط قیمت نفت وست تگزاس باعث شد که بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به انواع شیوه‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی بدبین شده و تا حدی به نوسانات موجود، افزوده شود. سرمایه‌گذاران شروع به فروش برگه‌های سهام خود در بازار ارزهای دیجیتال‌ کردند که این امر موجب شد قیمت بیت‌کوین طی هفته گذشته تا ۶ هزار و ۸۷۰ دلار پایین آید.

همین مسئله باعث شد که بسیاری از سرمایه‌گذاران حوزه ارز دیجیتال اقدام به فروش بیت کوین کرده و بازار ارزهای دیجیتال با انتشار این خبر، چیزی حدود ۲۶ میلیارد دلار ارزش خود را از دست بدهد؛ و حتما  همان‌طور که حدس می‌زنید، بیشترین میزان افت ارزش و قیمت، مربوط به محبوب‌ترین ارز دیجیتال، یعنی بیت‌کوین‌ است.

قیمت بیت‌کوین بعد از سقوط قیمت نفت، حدود ۱۰ درصد افت قیمت داشت. اما بیت‌کوین به این راحتی‌ها تسلیم نشد و با این حال، در پایان هفته گذشته، این ارز دیجیتال میانگین را شکست و مقاومت قبلی را تبدیل به سطح حمایت کرد.

بیت‌کوین از اواخر هفته پیش کار خود را در محدوده ۶,۸۰۰ دلار آغاز کرد و در صرافی‌هایی مانند کوین‌بیس شاهد افزایش تقاضا برای خرید بیت کوین بودیم. خریداران در نهایت توانستند قیمت این ارز دیجیتال را به بالای ۷,۰۰۰ دلار و بالاتر از میانگین‌های متحرک ۱۰ روزه و ۵۰ روزه برسانند؛ سیگنالی صعودی برای افرادی که تحلیل تکنیکال را دنبال می‌کنند.

این امر احتمالا ناشی از وجود خریداران بیشتر در مقابل فروشندگان کمتر در آستانه رویداد هاوینگ در ماه می (اواخر اردیبهشت) است.

با تمام این تفاسیر، اقتصاد جهان به زودی دچار تغییرات اساسی خواهد شد، و بیت‌کوین در این بین امن‌ترین دارایی موجود به شمار می‌آید.

دلیل افت قیمت بیت‌کوین بعد از سقوط قیمت نفت چیست؟

همان‌طور که گفته شد، با سقوط قیمت نفت، تغییرات چشمگیری در الگوی سرمایه‌‌گذاری افراد دیده شد. بسیاری از افراد این فرصت را غنیمت شمرده و تصمیم گرفتند که دارایی‌های خود را فروخته و رو به سوی بازار نفتی آوردند. در نتیجه با کاهش خرید بیت‌کوین و افزایش میزان فروش در این چند روز قیمت آن کاهش یافت.

به زیر صفر رسیدن قیمت نفت، این تصور را برای افراد ایجاد کرد که با سرمایه‌گذاری در بازارهای نفتی، می‌توانند سود کلانی بعد از افزایش قیمت نفت کسب کنند. چرا که همه ما می‌دانیم که پایین بودن قیمت نفت، مدت زمان زیادی به درازا نخواهد کشید و سرانجام به ارزش واقعی خود بازمی‌گردد.

اما این مسئله تنها دلیل کاهش قیمت بیت‌کوین در این دوران نیست. با توجه به تعطیل شدن بسیاری از مجموعه‌های تولیدکننده نفت، میزان ضایعاتی که توسط این مجموعه‌ها تولید می‌شد نیز کاهش یافت. شاید برایتان این سوال ایجاد شود که این مسئله چه ارتباطی به کاهش قیمت بیت‌کوین دارد؟!

بسیاری از شرکت‌های اروپایی و کانادایی، از ضایعات نفتی برای تامین انرژی مورد نیاز جهت استخراج بیت‌کوین استفاده می‌کرده و می‌کنند؛ بنابراین زمانی که مجموعه‌های مرتبط با صنعت نفت تعطیل شوند، تولید این ضایعات نیز کاهش پیدا کرده و در نتیجه مجموعه‌های وابسته به آنها نیز به مشکل می‌خورند.

خصوصا در شرایط کنونی که چیزی به هاوینگ بیت‌کوین باقی نمانده و استخراج بیت‌کوین روز به روز مشکل‌تر از قبل می‌شود. با برگزاری هاوینگ، میزان پاداش استخراج به ماینرها، از ۱۲٫۵ بیت‌کوین به ۶٫۲۵ بیت‌کوین می‌رسد. این کاهش پاداش، انگیزه بسیاری را برای استخراج بیت‌کوین کاهش می‌دهد. چرا که هزینه‌های استخراج شامل خرید دستگاه ماین، پرداخت هزینه برق و … رو به افزایش است. علاوه بر این، معادلاتی که برای استخراج بیت‌کوین باید حل شوند، بسیار سخت و پیچیده‌تر بوده و رقابت سخت‌تر می‌شود.

کاهش یا افزایش قیمت بیت‌کوین؟

با وجود مسائلی که در خصوص نوسانات قیمت بیت‌کوین و تاثیر بازار نفت بر آن بیان شد، به نظر می‌رسد که در آینده نه چندان دور، شاهد افزایش قیمت این ارز دیجیتال باشیم. با توجه به اینکه در یک ماه اخیر میزان سرچ هاوینگ بیت‌کوین در گوگل به بیشترین میزان خود رسیده‌ است، دور از انتظار نیست که مشابه با هاوینگ قبلی، مجددا شاهد افزایش قیمت‌ بیت‌کوین بعد از برگزاری این رویداد باشیم. خصوصا با در نظر داشتن سخت‌تر شدن روند استخراج بیت‌کوین!

علاوه بر این، بحران ناشی از کرونا، اهمیت حضور این ارز دیجیتال را در سیستم‌های مالی بیشتر کرده است. خصوصا با سیاست‌های مالی که رئیس‌‌جمهور آمریکا برای بهبود وضعیت بازار بورس پیش گرفته‌ است. اگر اخبار اقتصاد جهان را دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که آمریکا برای سرپا نگهداشتن بازار بورس، تا کنون چندین میلیون دلار وارد بازار کرده‌ است. این مسئله شاید برای مدت زمانی کوتاه تورم را پایین نگهداشته و به اوضاع مالی بازار ثبات ببخشد، اما قطعا در درازمدت منجر به نقدینگی و کاهش ارزش دلار می‌شود.

در نتیجه دور از انتظار نیست که طی ماه‌های آینده، شاهد کاهش قیمت دلار در سطح جهانی باشیم. همین کاهش ارزش ارز فیات دلار، یک فرصت برای بیت‌کوین است تا قیمت خود را افزایش دهد؛ بنابراین با در نظر داشتن مشکلات استخراج، هاوینگ و کرونا، به نظر می‌رسد که افزایش قیمت بیت‌کوین فرض محالی نیست.

در نهایت، به نظر می‌رسد طبق تحلیل‌ها و نظر کارشناسان که این روزها بهترین زمان برای خرید بیت‌کوین است. چرا که با سپری شدن این دوران، احتمال افزایش قیمت این رمزارز تا پایان سال ۲۰۲۰ بسیار زیاد است.

در صورتی که شما هم قصد سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین را دارید، می‌توانید به یکی از صرافی‌های معتبر ایرانی مراجعه کنید. خرید و فروش بیت‌کوین در صرافی‌های ایرانی خطر کمتری نسبت به صرافی‌های خارجی دارد. چرا که با توجه به تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، افتتاح حساب در صرافی‌های خارجی، وریفای کردن و کار با حساب بسیار مشکل است. پس اگر علاقه‌ای به رویارویی با بلوکه شدن حساب ندارید، بهتر است با تحقیق از خدمات معتبرترین صرافی‌های ایرانی استفاده کنید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=23604
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن