اجتماعی

تاثیر اجرای طرح ترافیک بر آلودگی هوای پایتخت

به گزارش تفاهم آنلاین، «حسین شهیدزاده» در این باره افزود: شهرداری تهران ضمن اعمال تغییراتی در ساعات اجرای طرح ترافیک از  ۱۷ خرداد، تسهیلات مناسبی جهت تردد شهروندان در نظر گرفت که باعث شدتا حدود زیادی پروتکل های بهداشتی نیز رعایت شود با این وجود همچنان شاهد بالا بودن حجم ترافیک و افزایش غلظت برخی از آلایندهها در شهر تهران هستیم  این درحالی است که اگر طرح اجرا نمی شد، احتمال افزایش بیشتر آلاینده ها بیش از این بود. از این رو لازم است شهروندان به این مساله توجه داشته باشند که عدم اجرای کامل این طرح صرفاً به دلیل کاهش سطح مواجهه شهروندان و رعایت فاصله اجتماعی بوده و باید از ترددهای غیرضروری در شهر خودداری شود.

وی افزود: مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوا نشان می‌دهد در صورتی‌که ازدحام ترافیک در معابر کاهش پیدا کند، منجر به این خواهد شد که زمان سفر شهروندان کاهش پیدا کرده و در نتیجه سرعت متوسط تردد در معابر شهری نیز افزایش پیدا کند.

به گفته شهید زاده،‌ نتایج این مطالعات بیانگر آن است که در مسیر انتخابی مورد مطالعه، در صورتی‌که ازدحام ترافیک کاهش پیدا کرده به نحوی که زمان سفر به مقدار ۵۸درصد کاهش پیدا کند، به موجب آن سرعت متوسط سفر به میزان ۱۶۵درصد افزایش پیدا کرده و میزان تولید و انتشار آلودگی به میزان ۴۳درصد کاهش خواهد یافت. این در صورتی است که در هر دو حالت مقدار پیمایش وسیله نقلیه یکسان بوده است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: نتایج مطالعات شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران نیز نشان می‌دهد، در سال ۱۳۹۹ در بازه های زمانی عدم اجرای طرح ترافیک ناشی از تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا، طول معابر دارای ازدحام ترافیک (در محدوده اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش) در مقایسه با سال ۱۳۹۸ بطور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. این اختلاف به مرور با اجرای محدود طرح کاهش، روند نزولی پیدا کرده‌است.

وی تاکید کرد: در نتیجه در صورتی‌که عدم اجرای طرح ترافیک تداوم پیدا می‌کرد، انتظار بود تولید آلودگی به ازای سفرهای شهروندان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد در محدوده اجرای طرح ترافیک افزایش پیدا کند و شاهد شرایط نامطلوبتر کیفیت هوا باشیم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=36188
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن