مناطق آزاد-گردشگری

بیکاری دو سوم شاغلان گردشگری در کشور

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آستانه روز جهانی جهانگردی از بیکاری تخمینی دو سوم نیروی انسانی شاغل در صنعت سفر و گردشگری ایران خبر داد.

به گزارش تفاهم آنلاین، ولی تیموری در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی جهانگردی در محل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس اعلام شورای جهانی سفر (WTTC) در سال گذشته (۲۰۱۹)، بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در بخش سفر و گردشگری ایران فعال بوده‌اند.

در خوشبینانه‌ترین حالت، بخش خصوصی این حوزه با یک‌سوم نیروهایی که قبل از شیوع کرونا مشغول به فعالیت بود، به کار خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: البته در مورد بیکاری فعالان حوزه گردشگری اطلاعات دقیقی در دست نیست، به این دلیل که بسیاری از آن‌ها فاقد بیمه و کد کارگاه هستند و در وزارت کار با عنوان اشتغال رسمی شناخته نمی‌شوند، اما بر اساس آمار رسمی و افرادی که دارای کد بیمه‌ای و کارگاهی هستند، یک‌چهارم یا یک‌پنجم فعالان حوزه گردشگری در این مدت بیکار شده‌اند.

تیموری، عدد تازه‌ای از خسارت واردشده از پاندمی کووید ۱۹ به صنعت گردشگری ایران اعلام نکرد و با اشاره به همان ۱۲هزار میلیارد تومان خسارت واردشده به صنعت گردشگری در پنج ماه نخست امسال، افزود: مرحله سوم برآورد خسارت در حال انجام است.

معاون گردشگری با بیان این‌که ۲۵۰ میلیارد تومان از تسهیلات ۱۲ درصدی کرونا تا کنون به فعالان گردشگری پرداخت شده است، گفت: ارزش پرونده‌های تشکیل‌شده در بخش گردشگری به ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده بود. علاوه‌بر این مذاکراتی با دولت شد تا بسته حمایتی دیگری به صنایع دستی و گردشگری اختصاص یابد که هفته گذشته کلیات آن با موافقت دولت مصوب شد و درحال مذاکره درباره جزئیات هستیم.

وی با اشاره به ریزش ۶۵ درصد سفرها در سطح جهان و احتمال تداوم این ریزش‌ها، اظهار کرد: بر اساس اعلام دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی حدود ۵۳ درصد کشورها اقداماتی را برای تسهیل و بازگشایی فعالیت‌های گردشگری آغاز کرده‌اند.

سه کشور نیز به شکل کامل پروتکل‌ها را برداشته‌اند اما کشورهای دیگر همچنان با شرایط سختگیرانه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت گردشگری خود را آغاز کرده‌اند.  واقعیت امر آن است که این کشورها پروتکل‌های بهداشتی را بسیار سختگیرانه اجرا می‌کنند، این‌طور نیست که کشوری بدون هیچ دغدغه‌ای گردشگر خارجی بپذیرد یا به رونق گردشگری داخلی خود بپردازد.

وی ادامه داد: اولویت اصلی در سطح دنیا و برای ما، حفظ جان و سلامت مردم است. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بعد از فروردین‌ماه ۹۹ به ستاد ملی مدیریت کرونا پیشنهاد داد و پیگیری کرد تا در کنار سلامت مردم به معیشت افرادی که در این حوزه کار می‌کنند نیز توجه شود.

طبیعتا این موضوع، به بحث سفرهای هوشمند از طرف آقای مونسان منجر شد و پروتکل‌های بهداشتی که در ستاد ملی کرونا به تصویب رسید و ابلاغ شد، مبنایی برای سفرهای مردم شد. اینک می‌توانیم اعلام کنیم سفر در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی مورد تایید ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار گرفته است.

تیموری در عین حال اضافه کرد: ستاد ملی کرونا اختیاری را به ستادهای استانی داده تا در چارچوب شوراهای تامین بتوانند با توجه به وضعیت هر شهر و منطقه محدودیت‌هایی را اعلام کنند.

البته این محدودیت‌ها به شکل موضوعی، موردی و مقطعی است. اما در سطح ملی آن چیزی که به عنوان مصوبه قانونی دولت برای سفرهای داخلی در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده است، محدودیتی وجود ندارد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=47285
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن