بانک-بیمه-بورس

بیمه مسئولیت کالا؛ راهکار جهش تولید در کشور

 بیمه مسئولیت کالا؛ راهکار جهش تولید در کشور

صنعت بیمه یکی از صنایعی است که می‌تواند نقش مؤثری در رونق اقتصادی کشور داشته باشد. خدمات متنوع بیمه در صورت اجرای صحیح می‌توانند کارگشای مشکلات تولید داخلی ما باشند. بیمه مسئولیت کالا یکی از این خدمات است که با جلب اعتماد مصرف‌کنندگان، جهش تولید را به همراه خواهد داشت.

متأسفانه در کشور ما اطلاعات کافی در زمینه صنعت بیمه وجود ندارد. به تبع آن ظرفیت‌های موجود در این صنعت نیز به طور کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. خدمات بیمه متنوع و گوناگونی در دنیا وجود دارد که به ویژه برای گردش چرخ اقتصاد کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. خدماتی که می‌تواند منافع مردم، بیمه‌گزار و شرکت بیمه را هم‌زمان تأمین نماید. بیمه مسئولیت کالا یکی از این خدمات است که در کشور ما مورد غفلت واقع شده است.

بیمه مسئولیت کالا چیست؟

لازم است بدانیم بیمه مسئولیت یکی از انواع خدمات این صنعت است که زیر شاخه‌های فراوانی دارد. بیمه مسئولیت کالا یا مسئولیت مدنی تولیدکنندگان کالا تنها یکی از زیرشاخه‌های آن است. در حالت کلّی بیمه مسئولیت را می‌توان ضمانت تعهد بیمه‌گزار در برابر دیگران تعریف کرد. به عبارت ساده‌تر، بیمه‌گزار تعهد و مسئولیت خود در برابر دیگران را بیمه می‌کند تا در صورت بروز خسارت احتمالی، شرکت بیمه پرداخت آن را بر عهده بگیرد. در حقیقت هر جا که مسئولیتی بر عهده کسی یا شرکتی باشد بیمه‌گر می‌تواند با عقد قرارداد، حامی افراد باشد. روشن است که تنها مسئولیت‌های ذکر شده در قرارداد فوق، مشمول این حمایت می‌شوند.

نقش بیمه مسئولیت کالا در جهش تولید

یکی از معضلات تولیدکنندگان ایرانی عدم توفیق در جلب اعتماد مصرف‌کنندگان است. در واقع فرهنگ غلط صادرات بی‌رویه باعث شده مصرف‌کننده ایرانی تنها برندهای خارجی را قابل اعتماد بداند. مشکل اینجاست که با وجود تحریم‌های شدید و افزایش قیمت کالاهای برند خارجی هنوز هم مصرف‌کننده در خرید محصول داخلی تردید دارد. نکته تأسف‌برانگیز این است که حتّی در این شرایط هم کالاهای بی‌کیفیت چینی برنده بازار ایران هستند. در حالی که اگر استفاده از محصول بی‌کیفیت چینی موجب خسارت مالی و جانی برای مصرف‌کننده شود هیچ‌کس پاسخگو نخواهد بود.

در این شرایط بیمه مسئولیت کالا می‌تواند سبب جلب اعتماد مصرف‌کننده برای خرید محصول داخلی شود. در این فرآیند، تولیدکننده با شرح مسئولیت و تعهد خود در قبال کالای تولیدی، محصول خود را با ضمانت پرداخت خسارت به مصرف‌کننده عرضه می‌کند. در نتیجه شرکت بیمه مسئولیت خسارات جانی و مالی ناشی از اشتباهات فرآیند تولید، مواد نامرغوب و امثال آن را برعهده می‌گیرد.

مزایای بیمه مسئولیت کالا

  • تولیدکننده به سبب قراردادی که با شرکت بیمه دارد و حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کند تلاش می‌کند کیفیت کالای خود را حفظ نماید.
  • تولیدکننده نگرانی از بابت خسارات احتمالی فرایند تولید ندارد زیرا پرداخت خسارت بر عهده دیگری است. بنابراین تولیدکننده بر تولید بیشتر و مرغوب‌تر تمرکز می‌کند.
  • حضور شرکت بیمه معتبر و تضمین کیفیت محصول، در جلب اعتماد مصرف‌کنندگان بسیار مؤثر است.
  • کالاهای چینی هرقدر که ارزان‌تر باشند ضمانتی برای پرداخت خسارت مصرف‌کننده ندارند. بنابراین در این رقابت، محصول داخلی برنده بازار خواهد بود.

فرایند تولید بسیاری از محصولات باکیفیت داخلی تنها به دلیل عدم استقبال مصرف‌کنندگان متوقف می‌شود. این در حالی است که در این رقابت ناجوانمردانه حتّی کیفیت محصول داخلی سنجیده نمی‌شود. ترویج بیمه مسئولیت کالا در بازار موجب می‌شود مصرف‌کنندگان، خرید و استفاده از محصولات داخلی را تجربه کنند و در آینده نه از روی تعصب به برندهای خارجی که از روی کیفیت کالا برای خرید آن تصمیم‌گیری کنند.

منبع:تفاهم آنلاین

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=44148

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن