یادداشت

بیمه عمر وارد بازار بورس شود

 

به گزارش تفاهم آنلاین،محسن زارعیان، کارشناس بیمه درباره میزان ضریب نفوذ بیمه درایران ودنیا درگفتگو اختصاصی با خبرنگار ما، گفت: یکی از شاخص های توسعه بیمه در جهان میزان نفوذ بیمه است در  ایران ضریب ۲/۳ دهم درصد و در جهان به طورمیانگین این ضریب ۷/۶ دهم درصد است. برای مثال میزان حق بیمه دریافتی و بیمه عمر را در جهان در نظر بگیریم، در جهان 54 درصد و در ایران ۱۴/۵ دهم درصد است. یعنی ضریب نفوذ بیمه زندگی یا بیمه عمر در ایران 3 دهم و در جهان ۳/۳۳ صدم درصد است. اما با وجود این آمارها باید این را هم در نظر بگیریم که ایران جز ده کشور حادثه خیز جهان معرفی می شود. منازل مسکونی فقط 7 درصد زیر پوشش بیمه  قرار گرفتند و حتی در حوزه بیمه شخص ثالث ماشین هم که بیمه اجباری است بیش از20 درصد بیمه نامه ندارد.

وی در ادامه گفت: سرمایه گذاری جز شاخص های مهم بیمه است ،برای مثال این مبنا در ژاپن از بخش سرمایه گذاری  در اقتصاد 37 درصد رونق دارد اما در ایران این رقم  دو دهم درصد است. کل فروش حق بیمه در سال گذشته را اگر بخواهیم بررسی کنیم 45 هزار میلیارد تومان بوده که این میزان 22 هزار میلیارد تومان در بخش سرمایه گذاری استفاده شده و سه هزار میلیارد تومان در بخش بورس استفاده شده است. اگر بخواهیم علت کاهش نفوذ بیمه در کشور و پایین بودن فرهنگ بیمه را بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که فعالان در کشور نتوانستند اعتماد لازم را ایجاد کنند تا مردم نسبت به بیمه روی خوش نشان دهند.

زارعیان با اشاره به اینکه باید بیمه نامه ها بر اساس نیاز بیمه گذاران طراحی و با کیفیت  و  قیمتی ارزان به مردم ارائه شود، افزد: باتوجه به چالش های زندگی روزمره در واقع خرید بیمه برای مردم کار سختی است. اکنون بیمه را به عنوان کالای لوکس معرفی می کنند علی رغم خطراتی  همانند آتش سوزی و زلزله اتفاق می افتد اما مردم همچنان به بیمه بی اعتنا هستند

وی ادامه داد:  در اخبار روز خبرهای بسیاری درباره حوادثی مانند آتش‌سوزی و زلزله‌ منتشر می شود اما باز هم مردم رغبتی به خرید بیمه ندارند و جدای از این مسئله عدم آگاهی مردم هم بی اثر نیست. در فرهنگ کشورمان بیمه غلط به آگاهی مردم می‌رسد و جامعه بر این باور است که بیمه پول دریافت می‌کند و در زمان حوادث ناخواسته خسارتی پرداخت نمی‌کند.

این کارشناس بیمه با تاکید بر اینکه باید اعتماد مردم نسبت به بیمه جلب شود، تصریح کرد: باید به مردم آموزش داده شود که بیمه به این شکل نمی‌تواند عمل کند و تحت چه شرایطی خسارت را پرداخت می کند. جبران‌های ناشی از بیمه به عده شرکت بیمه است و در این مسئله رسانه ها نقش بسیار بزرگی را برعهده دارند. فرهنگ سازی و استفاده از بیمه باید توسط رسانه‌ها به اطلاع مردم داده شود. در چند سال اخیر به جز بیلبورد های تبلیغاتی در سطح شهر، اطلاع رسانی دیگری از رسانه‌ بصری دیگر همانند رسانه ملی مشاهده نمی‌شود.

وی درادامه گفت: در دهه ۷۰ یا ۸۰ در سطح رسانه ملی، تبلیغات های بسیاری درباره بیمه داشتیم، علی رغم مخاطبین بی شمار رسانه ها اما در حوزه بیمه نقش کمرنگی را ایفا می کنند.  برای نخستین بار در صنعت بیمه، تشکیل خسارت دیجیتالی راه اندازی شد. حتی در چند روز گذشته تصویب شد که بیمه شخص ثالث بدون نیاز به مراجعه و دریافت نسخه فیزیکی صادر شود. همه این اقدامات تلاش خود بیمه است تا ضریب نفوذ بیمه در کشور به رشد قابل قبولی برسد.

وی در پایان گفت: بیمه در دو شاخه ریسک و جذب، هدایت و سرمایه گذاری، دریافتی خود را در بخش های مختلف به صورت بلند مدت فعالیت میکند در کشور ما میزان سرمایه گذاری بیمه در بخش های مختلف فقط ۳۰ درصد است که در جهان به ۶۰ درصد می‌رسد. از همین امار به این نتیجه می‌رسیم که ضریب نفوذ بیمه در ایران پایین است. راه برای افزایش ضریب بیمه باید فروش بیمه های عمر را در کشور افزایش دهیم. البته در سال ۲۰۱۹/ ۲۰۱۸ رشد خاصی در این زمینه نداشتیم و شرکت های بیمه باید سرمایه گذاری در بیمه عمر و زندگی را افزایش دهند. با توسعه شبکه و راهبردهای فروش، این بیمه در سطح بزرگتری به مردم آشنا کنند. بیمه عمر به بورس اضافه کنیم مردم می‌توانند خرید را خود انجام دهند و قیمت گذاری هم به شکل صحیحی انجام دهند. صندوق های سرمایه گذاری برای انها ایجاد شود و پول راکد مردم به دست صنعت بیمه برسد. به جای اینکه این پول‌ها در املاک یا دلار و غیره خرج شود وارد صنعت بیمه شود و این روش علاوه بر رونق بیمه؛ نفوذ ضریب بیمه را هم افزایش می‌دهد. حق بیمه دریافتی ایران نسبت به جهان ۲ دهم درصد است. در تمام دنیا مردم در بورس سرمایه گذاری می‌کنند و با این کار خود به توسعه و صنایع مادر کمک میکنند اما در کشور ایران راه های دور زدن و اینجور مسائل در بورس اموزش داده می شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=28350
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن