اقتصادی

بهره برداری از ۲۱ پروژه کشاورزی در دهه فجر

به گزارش تفاهم آنلاین مدیرعامل شرکت شهرکهای کشاورزی از بهره برداری ۲۱ پروژه در سطح ۴۹۰ هکتار شرکت شهرکهای کشاورزی با سرمایه گذاری ۷۷۰ میلیارد تومان در دهه فجر امسال خبرداد.

« علی اشرف منصوری» روز سه شنبه در نشست خبری خود به مناسبت هفته دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: بهره برداری از این تعداد پروژه برای  سه هزار نفر اشتغالزایی ایجاد می شود که منجر به ۶۰ هزارتن تولیدات محصولات کشاورزی خواهد شد.

وی پیرامون کلنگ زنی ۵۴ پروژه در سطح دو هزارو ۹۰۰ هکتار از شهرک های کشاورزی در دهه فجر توضیح داد: این طرح ها با سرمایه گذاری هشت هزار میلیارد تومان، اشتغالزایی ۱۹ هزار نفر  و تولید ۵۲۲ هزارتن کلید می خورد.

وی تصریح کرد: دهه فجر فرصتی است برای ارایه برنامه ها و اقدامات دستگاه های اجرایی در خصوص معیشت مردم و امنیت غذایی مردم است که بتوانیم با اتکا به تولیدات داخلی با تحریم های ظالمانه و استکبار جهانی مقابله جدی کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرکهای کشاورزی گفت: شرکت های شهرکهای کشاورزی به عنوان یک شرکت توسعه ای و اثرگذار در تامین امنیت غذایی ، رونق تولید ، ایجاد اشتغال پایدار ، بهره وری از منابع آب و خاک ، توسعه صادرات و  ارزاوری برای کشور مصمم است با بهره گیری از منابع  و امکانات کشور و جذب سرمایه های بخش خصوصی نهضت ایجاد شهرکهای کشاورزی در کشور را در گام دوم انقلاب با سرعت پیگیری و دنبال کند.

وی اضافه کرد: این شرکت می تواند با توسعه شهرکهای کشاوررزی در سه حوزه گلخانه ها، شیلات و آبزیان و دام و طیور سهم موثری در کاهش اثرات تحریم های ظالمانه علیه ایران داشته باشد.

منصوری معتقد است: نسخه علاج بخش از چالش های اقتصادی کشور از طریق شرکت شهرک های کشاورزی قابل حل است و برای تحقق کامل اهداف تعیین شده و دستیابی به برنامه های مصوب نیازمند حمایت و همراهی همه جانبه مسئولان ، استانداران، سازمان‌های جهاد کشاورزی استان ها و دستگاه های مرتبط از جمله وزارت نیرو، وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه کشور در جهت کمک به ایجاد زیرساخت هستیم.

وی اظهارداشت: یکی دیگر از برنامه های مصوب شرکت شهرکهای کشاورزی، توجه جدی به کاهش اثرات خشکسالی ناشی از کاهش بارندگی در سالهای گذشته و افزایش بهره وری مصرف آب است که به همین منظور با هدف توسعه گسترده شهرکهای گلخانه ای نسبت به انجام مطالعات آمایش و استعدادیابی اراضی کشور اقدام شد.

به گفته وی، اولویت نخست اینکه ۲۷۳ هزار هکتار از اراضی کشور را مستعد توسعه شهرکهای گلخانه ای تشخیص و برای انجام فرایند تخصیص آب و اراضی به سازمان های جهاد کشاورزی استان ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: یکی از فعالیت های موثر در تقویت بنیان های اقتصادی کشور و استان ها، توسعه  مزارع شیلاتی بویژه پرورش میگو در سواحل استان های شمالی و جنوبی کشور است که در این زمینه بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی سواحل استان های گلستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را در دست مطالعه قرار دارد.

وی اضافه کرد: بخشی از آنها در حدود پنج هزار هکتار (معادل حدود ۵۰ درصد وضعیت فعلی کشور) را به سرمایه گذاران واگذار و  عملیات اجرای زیرساخت آنها با سرمایه بخش خصوصی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای کشاورزی با بیان اینکه فعالیت های تعریف شده در این شرکت به طور کامل اقتصادی و زودبازده و با ارزش افزوده بالاست و می تواند به رفع چالش های استان ها کمک کند اظهارداشت: براساس این پروژه ها با توجه  به محدودیت مالی دولت سعی شده از حداقل منابع مالی دولت استفاده و امور مرتبط به انجام زیرساخت ها و احداث مزارع با اتکا به سرمایه بخش خصوصی انجام شود.

به گفته وی، اکنون سطح شهرکهای شیلاتی (پرورش میگو) کارسازی شده که در استان ها حدود سه برابر سطح شهرکهای شیلاتی فعلی کشور بوده  است و می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال گسترده برای مناطق مختلف و محرومیت زدایی از استان ها ، ارزر اوری خوبی به دنبال  داشته باشد.

وی، انجام مطالعات اعم از استعدادیابی و طراحی و نظام بهره بردرای، تامین تسهیلات بانکی ارزان قیمت در قالب تبصره های قانونن بودجه، صدور مجوزها در کوتاهترین زمان ممکن و حذف بروکراسی های زاید، تامین اراضی و امکان واگذاری قطعی و اعطای مالکیت پس از بهره بردرای و انجام تعهدات مندرج در قرارداد، امکان فراهم سازی زنجیره ارزش در شهرکهای کشاورزی برای افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی، ایجاد شرکت بازرگانی در بخش خصوصی جهت تامین نهاده ها و بازاریابی محصولات تولیدی، کاهش هزینه های زیرساخت  در شهرکها به علت تجمعی بودن هزینه ها، ارایه خدمات آموزشی  وتخصصی به سرمایه گذاران و کمک به ایجاد زیرساخت ها از جمله تمهیدات این شرکت برای جلب سرمایه گذاری در شهرکهای کشاورزی است.

منصوری پیرامون واگذاری حدود ۶ هزارو ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرکهای کشاورزی به سرمایه گذاران از ابتدا تاکنون توضیح داد: پرداخت تسهیلات بانکی امسال به میزان هفت هزارو ۸۱۳ میلیارد ریال به سرمایه گذاران و علاوه بر آن بیش از ۲۷ هزارو ۱۳۰ میلیارد ریال پرونده در حال رسیدگی در شعب بانکی را برشمرد.

وی اضافه کرد: همچنین صدور مجوزها برای شهرکهای دولتی و خصوصی به تعداد ۵۶۳ فقره و  در سطح ۴۳ هزارو ۲۹۰ هکتار، مستندسازی املاک به تعداد ۱۷۶ مورد (۱۱۰ فقره کمیسیون ماده دو با سطح ۳۱ هزارو ۹۹۴ هکتار و ۶۶ فقره سند با سطح ۱۳ هزارو ۲۸۱ هکتار انجام شده است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای کشاورزی، انجام مطالعه، طراحی ، نظام بهره برداری و نظارت بر شهرکهای کشاورزی به تعداد ۶۶ شهرک و  در سطح ۴۲ هزارو ۹۹۱ هکتار، انجام بخشی از زیرساخت شهرکهای کشاورزی به تعداد ۸۳ شهرک و در سطح ۱۴ هزارو ۴۵۸ هکتار ، انجاام ۲۴ فقره فراخوان عموی جهت جلب سرمایه گذار با معرفی تعداد ۱۲۸ شهرک و در سطح ۲۶ هزارو ۷۴۳ هکتار، شهرکهای در حال ساخت و بهره برداری به تعداد ۸۷ شهرک و در سطح یک زهارو ۵۲۴ هکتار و میزان تولیدات در شهرکهای کشاورزی در حال بهره برداری به میزان ۸۰ هزارتن در سالجاری و با احتتساب تولیدات شرکتهای وابسته در مجموع به  میزان ۱۸۳ هزارتن از اقدامات این شرکت عنوان کرد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=12162
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن