صنعت-معدن-تجارت

بهره‌مندی ۳ نیروگاه‌ و پالایشگاه سوم پارس جنوبی از نانوفیلترهای بومی

یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از الیاف نانویی فیلترهای نیروگاهی و پالایشگاهی را عرضه کردند که به گفته آنها کاربرد نانو الیاف موجب افزایش عملکرد بالا، جلوگیری از افت فشار و ممانعت از رسوب در فیلترهای تولیدی شده است.

به گزارش تفاهم انلاین ، یکی از شرکت‌های صنعتی با استفاده از نانوالیاف، فیلترهای هوا برای توربین‌های نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها تولید کردند. این فیلترهای مبتنی بر فناوری‌نانو  برای محافظت از آسیب به قطعات تجهیزات نیروگاهی توسط ذرات گردوغبار و آلودگی و دیگر ذرات مضر در هوا و با هدف جذب حداکثری ذرات گرد و غبار به کار می‌رود.

به گفته میلاد سیف بوشهری، مدیرعامل این شرکت، در حال حاضر از این فیلترها در نیروگاه‌های “پرند”، “سیکل ترکیبی آبادان”، “سمنگان”، شرکت انتقال گاز ایران و پالایشگاه سوم پارس جنوبی استفاده شده است.

وی با اشاره به مزیت‌های این فیلتر، خاطر نشان کرد: به دلیل استفاده از نانوالیاف با ضخامت کمتر و سطح ویژه بیشتر از الیاف معمولی، این فیلترها دارای علمکرد بهتری در فیلتراسیون هستند. وجود نانوالیاف باعث افزایش راندمان جذب گردوغبار می‌شود و در عین حال افت فشار زیادی ایجاد نمی‌کند. الیاف الکتروریسی شده دارای قطر کمتر از ۱۰۰ نانومتر بوده و سطح کاغذ فیلتر را به صورت یکنواخت پوشش می‌دهند.

سیف، جنس نانوالیاف استفاده شده را “پلی‌آمید” دانست و یادآور شد: وجود خواص آب‌گریزی در این فیلترها یک مزیت بزرگ شمرده می‌شود که تشکیل رسوب در فیلتر را به حداقل می‌رساند و این موضوع در مناطقی که رطوبت هوای بالایی دارند، یک مزیت بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

وی از تلاش این شرکت برای ساخت دستگاه تولید نانوالیاف خبر داد و یادآور شد: این پروژه بیش از ۹۰ درصد پیشرفته داشته و در آینده نزدیک آماده بهره‌برداری خواهد بود. با راه‌اندازی این دستگاه می‌توان نانو الیاف مورد نیاز خود را تولید کرد.

این محقق اضافه کرد: شرکت ما در حال حاضر ظرفیت تولید ۱۲۰ هزار فیلتر هوا را در سال دارد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=12346
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن