اقتصادیصنعت-معدن-تجارت

بسته حمایت از صادرات تا خرداد نهایی می‌شود

به گزارش ایسنا، یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های اقتصادی دولت در سال‌های گذشته، حمایت از صادرات غیرنفتی بوده است و با توجه به کاهش درآمدهای نفتی در سال‌های اخیر تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا، این صادرات توانسته‌اند بخش قابل توجهی از نیاز ارزی کشور را پاسخ دهند.

برخلاف برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای حمایت از صادرات، در سال ۹۷ بخشی از بسته حمایت از صادرات اجرایی نشد و در سال ۹۸، نیز این بسته در روزهای ابتدایی بهمن ماه ابلاغ شد و با شیوع کرونا و رسیدن به روزهای پایانی سال، عملا زمانی برای استفاده از این بسته به وجود نیامد و همین مسئله انتقاداتی را رقم زد.

با توجه به این شرایط، حالا سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که بسته حمایت از صادرات سال ۹۹، در سه ماهه نخست این سال نهایی خواهد شد. بر اساس اعلام حمید زادبوم، رییس سازمان توسعه تجارت، در سال جاری بسته مشوق های صادراتی، با حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار، در بودجه سال ۹۹ در نظر گرفته شده است؛ این در حالی است که مبلغ در نظر گرفته شده در بودجه برای سال ۹۸، به دلیل طولانی شدن زمان امضای بسته حمایتی که به اوایل بهمن ماه موکول شد، کار را به نحوی پیش برد که صادرکنندگان نتوانستند از این مبالغ استفاده کنند.

وی افزود: با حمایت سازمان برنامه و بودجه مقرر شده تا در سال ۹۹، بسته حمایتی و مشوق‌های صادراتی در سه ماهه ابتدای سال جاری تدوین شده و حتی تنخواهی نیز در این حوزه به سازمان توسعه تجارت ایران اختصاص یابد.

پیش از این محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود که تاخیر در نهایی شدن ابلاغ بسته حمایت از صادرات غیر نفتی، زمان استفاده از این بسته را برای صادرکنندگان بسیار محدود می‌کند و به همین دلیل اگر بناست حمایتی صورت گیرد، باید در ماه‌های ابتدایی سال، منابع و شرایط استفاده از این بسته نهایی شود.

با توجه به شیوع کرونا در جهان و محدود شدن تردد در مرزهای زمینی، دریایی و هوایی، صادرکنندگان معتقدند در این شرایط باید از حمایت‌های دولتی بهره مند شوند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=21467
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن