بانک-بیمه-بورس

برگزاری آیین رونمایی از اتصال سامانه شمس بانک صادرات به زیرساخت « نماد »

در مراسمی با حضور مدیرعامل بانک صادرات و مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک سامانه شمس به زیرساخت نماد متصل شد و امکان امضای دیجیتال، احراز هویت غیرحضوری و ارائه انواع گواهی های الکترونیکی به صورت آنلاین برای نخستین بار در شبکه بانکی کشور در بانک صادرات فراهم گردید.

 
به گزارش تفاهم آنلاین، در این مراسم که روز دوشنبه 20 بهمن ماه در محل ساختمان سپهر بانک صادرات برگزار گردید دکتر “حجت اله صیدی” مدیرعامل بانک صادرات در سخنانی ضمن تمجید از شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان یک شرکت موفق و سربلند،اظهار داشت: با مشارکت شرکت خدمات انفورماتیک انشاالله تعداد کاربران سامانه شمس (شعبه مجازی سپهر) به زودی به 45 میلیون خواهد رسید.
دکتر صیدی افزود: در سال 1401 با همکاری شرکت خدمات انفورماتیک، اولین شعبه جدید مجازی بانک صادرات را با شمایل و کارکرد نوین افتتاح خواهیم کرد.
مدیرعامل بانک صادرات همچنین ارتباط با شرکت خدمات را فنی و عاطفی توصیف کرد و بیان داشت: ما هم استفاده کننده از خدمات ارزنده این شرکت و هم سهامدار آن هستیم و اکنون این شرکت بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد و خدمات با کیفیت و امنیت بالایی را در حوزه های بانکداری الکترونیک و پرداخت ارائه می دهد.
در این مراسم “مهندس سید ابوطالب نجفی” مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک نیز با بیان اینکه دکتر صیدی نگاه ویژه‌ای به مسائل فناوری های نوین و کلان روندهای صنعت بانکداری دارند تصریح کرد: با حضور ایشان در سمت مدیرعامل بانک صادرات، قدم های خوبی در ارائه سرویس ها و محصولات نوین و فناورانه بانکی به جامعه برداشته شده است.
مهندس نجفی افزود: از منظر کارفرمایی، افتخار می کنیم که به مشتری بزرگی همچون بانک صادرات خدمات ارائه می دهیم و از منظر سهامداری نیز این بانک با دارا بودن سهام شرکت ملی انفورماتیک که مالک 90 درصد از سهام خدمات انفورماتیک است، می تواند در سیاست‌گذاری های راهبردی شرکت نقش داشته باشد.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با بیان اینکه امروزه نسل مشتریان تغییر کرده و مشتریان بانکها بیشتر به دریافت خدمات بر روی موبایل گرایش دارند گفت: فناوری‌هایی همچون هوش مصنوعی و اینترنت اشیا امروزه وارد حوزه خدمات بانکی شده اند و مدیران فناوری بانکها باید ضمن رصد تغییر و تحولات این حوزه، برای همگامی با آنها برنامه داشته باشند.
مهندس نجفی تصریح کرد: فرایند احراز هویت افراد به عنوان پیش نیازی برای صدور گواهی های الکترونیکی نماد محسوب می گردد و طی فرایند مزبور در کنار امکان احراز هویت حضوری افراد در دفاتر پیشخوان نماد، می توان از فرایند احراز هویت غیر حضوری نیز بهره جست که در آن از فناوری هوش مصنوعی استفاده شده است.
مهندس نجفی خاطرنشان کرد: زیرساخت نماد (نظام مدیریت امنیت داده‌ها) بانک مرکزی ج.ا.ا یک زیرساخت حاکمیتی است که شرکت خدمات انفورماتیک مجری آن بوده و به منظور ایجاد بستری امن برای تراکنش ها و خدمات بانکی غالباً غیرحضوری در شبکه بانکی کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد.
در ادامه “دکتر صادق فرامرزی” مدیرعامل شرکت کارت ایران (هلدینگ فناوری و نوآوری سپهر) ضمن ارائه گزارشی از اقدامات بعمل آمده در حوزه اتصال بانک صادرات به زیرساخت نماد و سامانه امضاء همراه به عنوان اولین بانک در شبکه بانکی کشور به بیان توضیحاتی پیرامون استفاده از امضاء دیجیتال در خدمات قابل ارائه در سامانه شمس (شعبه مجازی سپهر) پرداخت. در این رابطه سامانه شمس سامانه ای است که توسط شرکت داده پردازی خوارزمی توسعه یافته و در آن قاطبه خدمات قابل ارائه در شعب بانک صادرات به صورت غیرحضوری به کاربران شبکه بانکی ارائه می گردد.
دکتر فرامرزی اضافه کرد: طی این جلسه از کاربرد امضاء دیجیتال و زیرساخت نماد در یکی از خدمات سامانه شمس رونمایی می گردد و امید آن می رود که این قابلیت به زودی در سایر سامانه‌های بانک صادرات نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.
در این مراسم همچنین “دکتر احمد عدالت” مدیرعامل و “مهندس امیررضا پارسا” معاونت تولید و پشتیبانی شرکت داده پردازی خوارزمی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص تولید سامانه شمس، دموی کاملی از فرایند افتتاح حساب در سامانه شمس با استفاده از اتصال سامانه مزبور به زیرساخت نماد و سامانه امضاء همراه ارائه نمودند. در این فرایند کلیه مراحل احراز هویت فرد متقاضی، تکمیل فرم های الکترونیکی، ارتباط با اپلیکیشن امضاء همراه و نهایی سازی فرایند افتتاح حساب با استفاده از امضاء دیجیتال با موفقیت انجام پذیرفت.
در ادامه نیز “مهندس محسن قدیری نژادیان” مدیرمحصول نماد و امضاء همراه در شرکت خدمات انفورماتیک به ارائه توضیحات بیشتری در حوزه زیرساخت نماد و امضاء دیجیتال پرداخت. وی افزود نماد شامل مجموعه‌ای از سخت‌افزارها، نرم‌افزارها، افراد، روش ها، سياست ها و رويه هايي است كه جهت صدور و مديريت گواهی های الکترونیکی مبتنی بر زیرساخت کلید عمومی (PKI) در نظام بانکی کشور راه اندازی شده است. گواهی الکترونیکی يک گواهي ديجيتال معتبر و متناظر با کليد عمومي و خصوصي کاربر است که توسط مرکز صدور گواهی تولید شده و در ماژول رمزنگاري کاربر (توکن سخت افزاری، فایل و یا موبایل)  نگهداری می‌شود. گواهی های الکترونیکی صادره از طریق زیرساخت نماد، در کاربردهای مختلف بانکداری الکترونیکی که مستلزم بکارگیری سرویس های امنیتی احرازهویت، انکارناپذیری، احراز تمامیت و محرمانگی است؛ قابل استفاده می‌باشند.
گفتنی است گواهی‌های الکترونیکی تحت پروفایل‌های مختلف و به منظور بهره‌برداری در کاربردهای سیستمی، اشخاص حقیقی، نمایندگان اشخاص حقوقی، نمایندگان مجاز بانکی و مهر سازمان‌ها در سه سطح اطمینان 1، 2 و 3 در دسترس خواهند بود.
پس از ابلاغ بخش‌نامه بانک مرکزی ج.ا.ا مبنی بر بهره‌برداری بانک‌ها از زیرساخت نماد به عنوان مرجع مجاز و معتبر صدور گواهی الکترونیکی در شبکه بانکی، شرکت خدمات انفورماتیک ضمن تعامل با بانک ها و مؤسسات مالی نسبت به برگزاری جلسات فنی و کسب و کاری اقدام نموده و در ادامه ضمن تبادل مستندات فنی در خصوص انجام تست‌های مشترک در حوزه اتصال به زیرساخت نماد مساعدت داشته و امروز شاهد اتصال اولین بانک به زیرساخت نماد می باشیم.
امید داریم تا با ایجاد همگرایی در شبکه بانکی بتوانیم شاهد اتصال سریع سایر بانک‌های کشور به زیرساخت امن نماد باشیم؛ چرا که با بهره‌برداری قریب الوقوع از سامانه‌هایی نظیر چکاد، مجهز بودن کاربران بانکی به گواهی‌های الکترونیکی نماد به عنوان یک الزام مطرح بوده و با عزم جدی بانک مرکزی، شاهد روند رو به تزاید این قبیل سامانه‌های مبتنی بر گواهی‌های نماد خواهیم بود.
در خاتمه ی آیین “رونمایی از اتصال سامانه شمس بانک صادرات به زیرساخت نماد و سامانه امضاء همراه” که در آن  جمعی از معاونین و مدیران ارشد بانک صادرات، هلدینگ فناوری و نوآوری سپهر، شرکت خدمات انفورماتیک و شرکت داده پردازی خوارزمی نیز حضور داشتند، تفاهم نامه همکاری در حوزه زیرساخت نماد و سامانه امضاء‌همراه توشیح و تبادل گردید.
لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=63098
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن