سیاسی

برجام بهترین مسیر برای توسعه مشارکت و همکاری‌های جمعی

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: ایران کاملا بر این باور است که راه حل برون رفت از بحران موجود و زمینه‌سازی برای حفظ و بقای برجام تنها از طریق دیپلماسی و ادامه مذاکرات سازنده امکان‌پذیر است .

به گزارش ایسنا، سعید محمدی، در یادداشتی با عنوان ” برجام  بهترین مسیر برای توسعه مشارکت و همکاریهای جمعی ” نوشت: آقای جوزپ بوررل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مدت دو روز  میهمان اروپایی، ایران بود. ایشان در چارچوب دیپلماسی سازنده و چاره‌جویی دیپلماتیک برای حفظ و بقای برجام با مقامات ارشد ایران دیدار و گفت‌وگوهای مفیدی  به انجام رساند خصوصا این که ایشان بنا به جایگاهی که در اتحادیه اروپا دارد از جزئیات و دلائل واقعی کم‌کاری تروئیکا و دیگر طرف‌های اروپایی در قبال برجام کاملا مطلع بوده و از این حیث اهمیت چاره‌جویی برای باز نمودن گره بر سر راه برجام را به خوبی درک می‌نماید .
با مرور بخش‌هایی از نقطه نظرات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نظر می‌رسد ایشان از این موضوع  نگران است که شاید ایران به دلیل قصور آمریکا و تروئیکا  به این نتیجه رسیده که  برجام را پشت سر گذاشته و مسیر دیگری را برگزیند.

درباره چنین نگرانی‌هایی باید یادآور شد جمهوری اسلامی ایران با درک عمیق از شرایط جاری بارها تاکید نموده که  برجام توافقی مهم نه تنها برای ایران بلکه برای جامعه بین المللی و در راستای تامین صلح و امنیت  جهانی است .
به همین منظور بود که ایران پس از یک سال صبر استراتژیک در قبال نقض عهد دیگر شرکای برجام  در نهایت برخی تعهدات ذیل برجام را به طور تدریجی و آن هم زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی کاهش داد . اینک نیز ایران به دلیل پایبندی به توافق برجام هم چنان آماده است ، چنان‌چه عهد شکنی اروپا و آمریکا  خاتمه یابد  و به تعهداتی که ذیل برجام به اجرای آن متعهد شده‌اند عمل نمایند ، در همان روز کلیه اقدامات خود را به حالت قبلی بازگرداند .
با چنین رویکردی از سوی ایران مناسب خواهد بود مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ارائه پیشنهادهای عملی و مثبت ، پیشنهاد های طرف ایرانی را به همکاران خود منتقل نماید . با این توصیه که برای حفظ و حراست از برجام میباید از طریق همکاری و اتحاد همه اعضا و در سایه اقداماتی عملی منطبق با واقعیات میدانی به شکلی مشارکت آمیز و عملی در جهت حفظ و اجرای کامل مفاد  برجام گام برداشت . گامی مشترک و سازنده بدور از منافع محوری یک سویه برای فرار از انجام مسئولیت‌هایی که در قبال انجام آن ، متعهد شده‌ایم .
خصوصا اینکه ایران نیز کاملا بر این باور است که راه حل برون رفت از بحران موجود و زمینه سازی برای حفظ و بقای برجام تنها از طریق دیپلماسی و ادامه مذاکرات سازنده امکان پذیر است  .  ایران در این ارتباط به عنوان شریک مطمئن آماده تعامل و همکاری در چارچوب مفاد این توافق بین‌المللی و مورد تایید شورای امنیت بوده و بر این باور است که این توافق چند جانبه و عمل به مفاد آن تنها راه برون رفت  از شرایط خطیر جاری است . توافقی که منجر به تقویت صلح و ثبات در منطقه و جهان خواهد شد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=13127
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن