اجتماعی

برابری رتبه کمی و کیفی تولیدات علمی ایران

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در سال ۹۸، ۶۵ هزار مقاله ایران در اسکوپوس نمایه شده است؛ البته کشورهای در حال رشد نیز تعداد مقالات خود را افزایش داده‌اند. یکی از اتهاماتی که به ما وارد می‌شد، این بود که ایران به رشد کمی مقالات توجه دارد و به رشد کیفی توجهی نمی‌کند؛ این در حالی است که در ۴-۵ سال اخیر ما از نظر کیفی رشد چشمگیری داشته‌ایم، به طوری که در ۲-۳ سال گذشته، ایران بالاترین نرخ رشد کیفی مقالات را داشته است.

به گزارش تفاهم آنلاین، غلامحسین رحیمی در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد،  با اعلام اینکه برای اولین بار رتبه کمی و کیفی مقالات ایران یکسان شده است، افزود: رتبه ایران چه از نظر کیفی و چه کمی در اسکوپوس رتبه ۱۵ و در وب آو ساینس رتبه ۱۶ را دارد. سه سال پیاپی است که ایران بین کشورهای اسلامی از لحاظ کیفی و کمی رتبه اول را دارد.

رحیمی تصریح کرد: سهم ایران در کل مقالات برتر دنیا از نظر تعداد سه درصد است؛ این در حالی است که جمعیت ایران نسبت به جمعیت کل دنیا یک درصد می‌شود. معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان این مطلب که تولید علم به چندین مولفه وابسته است، تأکید کرد: اولین و مهم‌ترین مولفه مقاله و دومین مولفه، تولید کتاب‌های معتبر آموزشی و مرجع است.

همچنین تعداد محققان و دانشمندان بومی از دیگر مولفه‌هایی است که نشان می‌دهد در کشوری تولید علم صورت می‌گیرد. مولفه چهارم، تعداد گزارش‌های علمی و مولفه پنجم تعداد اختراعات ثبت شده توسط محققان برتر کشور است.

مولفه آخر نیز مسئله تحقیق و تدوین استانداردهای بومی است. وی با تأکید بر اینکه بخشی از مقالات ما باید پشتوانه کتابهای مرجع قرار بگیرند و محققان باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند، بیان کرد: اصولا تولید مقاله نشان دهنده حرکت در مرزهای دانشی است.

رحیمی گفت: خوشبختانه در ۱۰ سال اخیر، نهادهای فناورانه متصل به دانشگاه با مدیریت و هدایت وزارت علوم شکل گرفته به طوری که هم اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری، ۱۹۵ مرکز رشد در کشور داریم که ۷ هزار شرکت فناورانه در این مراکز رشد فعالیت می‌کنند و بیش از ۱۷۰۰ مورد از این شرکت‌ها دانش بنیان هستند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=48867
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن