انرژی

برآورد ترکیه از اکتشاف گازی افزایش یافت

ترکیه پس از کشف ۸۵ میلیارد متر مکعب دیگر گاز، برآوردش از ذخایر گازی کشف شده در دریای سیاه را به ۴۰۵ میلیارد متر مکعب افزایش داد.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه اظهار کرد: در ماه اوت این میدان حاوی ۳۲۰ میلیارد متر مکعب گاز بود و بزرگترین کشف گاز طبیعی ترکیه شناخته شد.

کشتی حفاری فاتح این کشف را در حدود ۱۰۰ مایل دریایی شمال ساحل ترکیه انجام داد. حتی پیش از بازبینی اخیر میزان ذخایر گاز طبیعی اکتشافی ترکیه، تحلیلگران آن را اکتشاف بزرگی می دانند که یکی از بزرگترین اکتشافات جهانی در سال ۲۰۲۰ بوده است.

اردوغان که در داخل کشتی فاتح صحبت می کرد، گفت: کار در این چاه پس از رسیدن به عمق ۴۷۷۵ متری همان طور که پیش از این برنامه ریزی شده بود، کامل شده است.

این کشتی ماه آینده و پس از بازگشت به بندر برای تعمیرات، عملیات جدیدی را در چاه متفاوتی در همین میدان که ساکاریا نام دارد، آغاز خواهد کرد. کشتی حفاری دیگری به نام کانونی هم برای عملیات حفاری به دریای سیاه عازم شده است.

اگر گاز اکتشافی از نظر تجاری قابل استخراج باشد، این کشف وابستگی ترکیه به روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان برای واردات انرژی را تغییر خواهد داد.

ترکیه انتظار دارد نخستین جریان گاز از این میدان در سال ۲۰۲۳ آغاز شود. یک منبع آگاه اظهار کرد: تولید سالانه ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز از سال ۲۰۲۵ به بعد در نظر گرفته شده است.

آنکارا انتظار دارد صادرکنندگان گاز برای تجدید قراردادهای بلندمدت با این کشور که به ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال بالغ می شود، قیمتهای رقابتی تر و منعطف تری پیشنهاد کنند.

بیش از یک چهارم از قراردادهای بلندمدت ترکیه برای واردات گاز شامل واردات خط لوله ای از گازپروم روسیه و شرکت سوکار آذربایجان و قرارداد گاز طبیعی مایع با نیجریه در سال آینده منقضی می شود.

ترکیه در دریای مدیترانه هم در حال اکتشاف منابع هیدروکربن است و فعالیتهای اکتشافی این کشور در آبهای مورد مناقشه، اعتراض کشورهای یونان و قبرس را برانگیخته است.

یونان و قبرس در نشست روز جمعه اتحادیه اروپا خواستار واکنش شدیدتر به اکتشاف گاز طبیعی توسط ترکیه در آبهای مورد مناقشه شدند اما از آنها خواسته شد تا نشست دسامبر صبر کنند.

بر اساس گزارش رویترز، اردوغان روز شنبه گفت: اتحادیه اروپا در اختلاف بر سر منابع طبیعی در شرق مدیترانه به اسیر یونان و قبرس یونانی نشین تبدیل شده و این موضوع به این بلوک آسیب زده است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=50469
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن