اقتصادی

با افزایش ظرفیت ابررایانه؛ نیازهای پردازشی فوق سریع در شبکه ملی اطلاعات تامین می شود

مدیرگروه سامانه‌های پردازش وب پژوهشگاه ICT با اشاره به طرح ابررایانه سیمرغ، هدف از اجرای آن را تامین نیازهای پردازشی فوق سریع در شبکه ملی اطلاعات برای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی عنوان کرد.

به گزارش تفاهم آنلاین، احسان آریانیان گفت: پژوهشگاه ICT از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شد تا طرح ابررایانه سیمرغ را با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به سرانجام برساند؛ زیرا ایجاد یک ابررایانه پرظرفیت برای ارائه خدمات پردازشی در سطح گسترده می‌تواند به عنوان ابزاری راهبردی در جهت تسریع پیشرفت‌های علمی، مهندسی و فناورانه کشور به کار گرفته شود.

وی با اشاره به هدف این طرح، تاکید کرد: امروزه با توجه به پیچیدگی مسائل علمی و صنعتی و حجم بالای محاسبات مورد نیاز، در اختیار داشتن ابررایانه‌های پرقدرت و بهره‌برداری بهینه از آنها، یکی از ابزارهای استیلای علمی و صنعتی کشورها و یکی از ستون‌های اصلی تولید دانش و پیشرفت در علوم و صنایع به شمار می‌رود.

مدیر گروه سامانه‌های پردازش وب و رایازبان گفت: بر این اساس جهت حضور در لیست کشورهای دارنده فناوری‌های پیشرفته، نیاز اساسی به سامانه‌های پردازش فوق سریع و ابررایانه وجود دارد. از طرفی دیگر، ابررایانه کالایی استراتژیک و راهبردی محسوب می‌شود که مشمول تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان قرار گرفته و باید امکان پاسخگویی به نیازهای کشور در این حوزه فراهم شود.

کاربرد ابررایانه چیست

آریانیان با بیان اینکه به پرقدرت‌ترین رایانه‌ها در هر زمان ابررایانه گفته می‌شود که توان حل مسائل پیچیده علمی و صنعتی را با توجه به قدرت محاسباتی و قدرت بالا دارند، افزود: توان محاسباتی ابررایانه‌ها  هزاران بار بیشتر از توان محاسباتی رایانه‌های معمول و متعارف است. به عنوان مثال پیش‌بینی آب و هوا در کمتر از چند ثانیه توسط ابررایانه ها قابل انجام است و برای سایر کاربردها مانند تحلیل زمین‌شناسی، تهیه خروجی از تصاویر، تحلیل داده‌های ژنتیک، تحلیل داده‌های موشکی و هسته‌ای نیازمند ابررایانه‌های با توان پردازشی بسیار بالا هستیم.

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های کاربردی از قبیل هوش مصنوعی، کلان داده‌ها، اینترنت اشیا و زنجیره بلوکی تاثیر بسزایی برای سرعت بخشی به نیاز به ابررایانه در سال‌های پیش رو خواهد گذاشت، ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=37900
برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن