اقتصادیبانک-بیمه-بورس

بانکی‌ها جان برکفان عرصه خدمات

به گزارش تفاهم آنلاین؛این روزها انگشت اتهام همه گیری بیماری کرونا به سوی ارتباطات انسانی و وسایل ارتباطی، تجمعات همگانی و مکان هایی است که حتی اگر ازدحامی نداشته باشد به دلیل حضور روزانه و پیوسته مردم در آن مکان ها ، کمینگاه انتقال بیماری هستند. ابزارها و وسایلی که جزو زندگی روزانه بوده و همه روزه و حتی بیش از آن در هر لحظه در تماس مستقیم افراد قرار دارند از جمله این کمینگاه ها هستند.

در عین حال انجام کار و ارایه خدمت، پرهیز از مواجهه و رویارویی با مردم و مشتریان را امکانپذیر نمی‌سازد. چرخه زندگی عادی مردم مستلزم حضور افرادی در مشاغل گوناگون است و این حضور برای حفظ آرامش مردم ضرورتی بی چون و چرا است.

شاید همین موضوع است که موجب می شود در هر شرایطی اعم از بحرانی و یا مناسبتی و غیر بحرانی ، بدون آنکه کسی متوجه باشد زندگی روزانه افراد در جریانست و امور با همان کیفیت و چگونگی همیشگی، صورت می گیرند. به عنوان نمونه حتی تصور رفتن به تعطیلات بدون پیش بینی های پولی و نیازهای اولیه درمانی غیر ممکن است . همچنین در هر شرایطی برقرار بودن برق و آب و دسترسی به اینترنت و سیستم حمل و نقل و دسترسی به خدمات بانکی و پزشکی آنچنان عادی است که از یاد می بریم این خدمات به خودی خود کار نکرده و در دسترس نیستند !

 پشت صحنه این عادی بودن اما دست اندرکاران بسیاری سرگرم انجام وظیفه هستند که شغل خود را خدمت به مردم برگزیده و خانواده های خود را نیز با خویش همراه کرده اند. در بین این مشاغل و خدمات ، شاغلین برخی از آنها به دلیل رویارویی مستقیم با ابزارهای آلوده کننده ، در معرض مخاطراتی  افزون بر ریسک های معمول شغل ، هستند که درگیر بودن با این خطرات در ذات شغل بوده و متوجه شاغلین آن می باشد . مانند مخاطرات محیطی و ابزارهای کاری برای کارکنان در کادرهای درمانی ، شهرداری ها ، آتش نشان ها و بانکی‌ها !

انجام خدمات بانکی با هدف جاری بودن مبادلات مالی زندگی مردم چنان اهمیتی دارد که حتی در زمان های اضطرار مانند شرایط آب و هوایی ، همه گیری بیماری ها ، آلودگی های زیست محیطی و برقراری امنیت مالی مردم ( مانند انجام وظیفه خارج از ساعات کاری روزمره در هنگام ساماندهی موسسات غیر مجاز )… تاثیری در انجام وظیفه بانکداران نداشته و بانکها با اعمال تغییراتی در نوبت های کاری خود  شرایطی را فراهم کرده اند که مردم در هر ساعت از شبانه روز بدون نگرانی به امور مالی خود پرداخته ، خرید کرده اند ، به رستوران رفته و مناسبتهای خود را  بی دغدغه برگزار کرده اند.

کارمندان بانکها تقریبا در تمام روزهای سال و در هر شرایطی حتی تعطیلات رسمی ،  با تقسیم بندی حضور در خط به خط خدمت ،در ارایه خدمت بانکی و یا مشاوره مرتبط ، به وظایف خود عمل کرده اند . بانکی ها همواره با یکی از خطرناک ترین ابزارهای تمدن (که حتی در شرایط عادی نیز خطرناک است) تماسی روزمره داشته و در همه حال حتی غیر از همه گیری های حاد در جامعه ، در معرض خطری خاموش قرار دارند و آن هم تماس مستقیم با اسکناس و اسناد مالی است . اسکناس که در صدر آلوده کنندگان با جنس کاغذ است به دلیل جذب آلوذگی های میکروبی و انگلی ، قابلیت بالایی در انتقال انواع آلودگی ها داشته و از آنجا که قابل شستشو و ضدعفونی کردن نیست و در عین حال گردش بالایی در دست اشخاص و مشاغل مختلف ( اعم از بهداشتی و غیر بهداشتی ) دارد ، رتبه کم مانندی در میان انتقال دهنده بیماریهای عفونی و انگلی دارد .

 افزون برآنکه پول و ابزارهای حمل و نقل آن مانند کیف پول آلودگی دارند ، دستهایی که با آن تماس دارند نیز آلوده اند !این دستها بر روی دستگاههای نوبت دهی ، خودپردازها ، دستگیره ها و … خودکار و فرمهای بانکی کشیده شده و آلودگی را جابجا می کنند. به همین دلیل است که طی ده سال گذشته در میهن ما تلاشهای بی وقفه ای برای به کارگیری ابزارهای بانکداری الکترونیک و فرهنگسازی آن ، برقراری ارتباطات بین بانکی و آسان سازی مبادلات مالی صورت گرفته است.

ابزارها و سامانه های گوناگون بانکی این روزها بیش از پیش ضرورت حضور و به کارگیری خود را اثبات کرده و نقش مهمی در کنترل انتقال بیماری دارند.  لذا آموزش به کارگیری آنها و مانوس شدن با این خدمات نه فقط تاثیرات مثبت همیشگی مانند کاهش حجم ترافیک و رفت و آمدهای غیرضروری را در پی دارد بلکه مانع از تماس بیشتر مردم با محیط شده و در این روزها که مراجع ذی صلاح مردم را تشویق به ماندن در خانه میکنند ، شرایط انجام امور مالی و رسیدگی به آنها را بی نگرانی فراهم آورده اند .برای آشنایی،  آموزش استفاده و بهره مندی از این سامانه ها نیز کارکنان مراکز تماس بانکها 24 ساعته و بدون تعطیلی در خدمت مردم هستند . این سامانه ها شبانه روزی در خدمت مردم بوده و این خدمت رسانی نیز در گروه حضور متخصصان و پشتیبان های فنی بانکها است .

در همه حال و در مواجهه های حضوری و یا غیرحضوری ، بانکداران انجام وظیفه را با خوشرویی و شکیبایی انجام داده و نقش مشاور و خدمتگزار را به خوبی ادا کرده اند. همچنان که تمامی افراد شاغل در شغلهای یاد شده در سطور بالا ، خدمت به مردم را در هر پوششی و در هر شرایطی به جان خریده اند . قدردانی از این خدمتگزاران را که اسباب دسترسی آسان و امن ما به خدمات مورد نیازمان ، در تمام روزهای سال اعم از تعطیل و غیر و در هر ساعت از شبانه روز فراهم می آورند، از یاد نبریم .

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=16519
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن