اقتصادی

بازار گاوی و بازار خرسی در ارزهای دیجیتال یعنی چه؟

در بازار ارزهای دیجیتال با اصطلاحات مختلفی مواجه خواهیم شد که شاید برای افراد تازه وارد در این بازار کمی گمراهی ایجاد کند. معامله‌گران حرفه‌ای برای توصیف وضعیت بازار از عبارت های مختلفی استفاده می‌کنند مانند اصطلاح بازار گاوی و بازار خرسی. در ادامه با این دو اصطلاح پرکاربرد آشنا خواهیم شد.
با شرکت در دوره‌های آموزش سرمایه گذاری و معامله‌گری در وبسایت آکادمی علی ربیعی ، می‌توانید به کسب درآمد در بازارهای مالی مشغول شوید.

ریشه یابی بازار گاوی و بازار خرسی و علت نام گذاری :

دقیق مشخص نیست که این دو عبارت از کجا نشات گرفته است اما گفته می‌شود این دو اصطلاح در وال استریت (Wall Street) از زمان های دوری استفاده می‌شده است. بر اساس مشاهدات گفته می میشود که گاوها هنگام مبارزه کردن شاخ های خود را به سمت بالا میگیرند و آماده حمله کردن می‌شوند و این موقعیت مشابه روند صعودی در بازارهای مالی است. اما خرس‌ها بر خلاف گاوها به هنگام مبارزه و دفاع کردن، سر و پنجه خود را به سمت پایین می‌آورند و این را نیز مشابه روند نزولی در بازار‌های مالی می‌دانند. برخی دیگر از گفته‌ها حاکی از آن است که در زمان‌های گذشته در مکزیک، گاوها همیشه نقطه مقابل خرس‌ها بوده ‌اند و این ریشه در مبارزات میدانی در میان این دو حیوان دارد که یکی از تفریحات این مردم، دیدن مبارزات میان گاو‌ها و خرس‌ها در میدان‌های نبرد آن‌ها بود.

خصوصیات و ویژگی‌های بازار در حالت خرسی و گاوی:

در بازارهای گاوی تقاضا برای خرید یک ارز و یا یک دارایی بسیار زیاد است و عرضه ( فروش ) به ندرت صورت میگیرد. یعنی تعداد فروشندگان اندک است و تعداد خریداران بسیار بالاست. همین امر باعث می‌شود که قیمت‌ها روند صعودی پیدا کند چرا که کسی مایل به فروش دارایی خود نیست.
اما در بازارهای گاوی عکس این قضیه برقرار است. یعنی تعداد فروشندگان بسیار بالا است و تعداد خریداران اندک است. یعنی عرضه افزایش پیدا میکند و تقاضا برای خرید به شدت کاسته می‌شود و این امر سبب می‌شود که قیمت‌ها روند نزولی داشته باشند. با این تفاسیر می‌توان گفت که در بازارهای گاوی افراد به علت جو حاکم بر بازار، امید بالایی به کسب سود دارند و بیشتر به سرمایه گذاری در بازار مشغول هستند اما در بازار خرسی چون جو حاکم بر بازار منفی است، سبب می‌شود که افراد تمایلی به خرید و سرمایه گذاری کردن نداشته باشند.
توجه داشته باشید که تنها زمانی می‌توانیم وضعیت یک بازار را خرسی و یا گاوی بدانیم که در یک بازه‌ی زمانی بلند مدت، شرایط ثابتی را سپری کرده باشد. به عنوان مثال حداقل باید در یک بازه‌ی زمانی ۴ ماهه روند بازار منفی باشد تا آن بازار را یک بازار خرسی نامید.
رفتار سرمایه گذاران در بازار مهم‌ترین عامل برای گاوی و یا خرسی کردن یک بازار است. می‌دانید که هنگامی که یک بازار مالی مانند ارزهای دیجیتال یک روند صعودی را طی می‌کند و سوددهی برای سرمایه گذاران بالاست، دیگر افراد ترغیب می‌شوند که سرمایه خود را وارد این بازار کنند، این افراد دچار رفتار‌های هیجانی شده و تصور می‌کنند در این بازار کسی ضرر نخواهد کرد، همین امر باعث میشود که تعداد زیادی از کاربران بدون تحقیق و بررسی سرمایه‌ی خود را وارد بازار کنند. برای فعالیت در بازارهای مالی حتما باید دانش و آگاهی لازم را کسب کرده باشید با شرکت در دوره های مقدماتی و رایگاه ارزهای دیجیتال یا دوره های جامع بورسی و سرمایه گذاری می توانید به این مهارت پرسود دست پیدا کنید.

اما آن‌ها این نکته را در نظر نمیگیرند که بازارهای گاوی دارای طول عمر هستند. اما تنها این قضیه نیست. معامله‌گران حرفه‌ای می‌دانند که پایان راه نزدیک است و اکنون که بازار دچار هیجانات کاذب شده است و دیگر خریدار جدی در این بازار باقی نمانده است و هرکسی که می‌توانسته در نقش خریدار، خرید خود را انجام داده است. آنها به این مسئله  فکر می‌کنند که وقت آن رسیده که با بیشترین سود از بازار خارج شوند.

پس سرمایه خود را از بازار خارج می‌کنند و خریداران تازه وارد با مشاهده ریزش قیمت‌ها ( به علت خارج شدن سرمایه‌ی کلان سرمایه گذاران )، اقدام به فروش دارایی خود می‌کنند و این بار در این بازار، قیمت‌ها با شیب بیشتری روند نزولی پیدا خواهند کرد و بازار گاوی به بازار خرسی تبدیل خواهد شد.
اما این نکته را باید بدانید که بازار مالی ارزهای دیجیتال، مانند بازاری سنتی همانند بازار بورس ایران نیست و تریدرها می‌توانند با انجام معاملات استفراضی، از ریزش قیمت در بازار‌های خرسی نیز سود بدست آورند.

البته این روش بسیار پر ریسک و خطرناک بوده و ممکن است با افزایش و صعود ناگهانی قیمت‌ها در بازار، کل سرمایه خود را از دست بدهد و به اصطلاح لیکویید شوند. پس لازم است برای معامله‌گری در این بازار، دانش و اطلاعات لازم و کافی را بدست آورید سپس اقدام به خرید و فروش و انجام معاملات استفراضی کنید.
شما می‌توانید برای یادگیری معامله‌گری و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، در دوره‌های آموزش جامع ارزهای دیجیتال و یا در دوره‌های آموزش جامع بورسی در وبسایت آکادمی علی ربیعی شرکت کنید و به کسب درامد در این بازارها مشغول شوید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=73900
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن