یادداشت

بازار اجاره ، سرگردانی مستاجران و انفعال مسئولان !

من مستاجر نیستم و خدا را شکر سرپناهی دارم و کرایه خانه هم نمی دهم اما به عنوان یک فعال اجتماعی در جریان دردها و فشارها و مصایب مستاجران قرار دارم و می دانم قیمت اجاره مانند ثانیه ‌شمار بمب ساعتی، به‌صورت روزانه و لحظه‌ای در حال نزدیک شدن به زمان انفجار است.
گزارش های میدانی نشان می دهد که نبرد نابرابری میان مالکان و مستاجران در جریان است و مستاجران ترجیح می دهند به مناطق حاشیه شهر پناه ببرند و بدیهی است که در چنین شرایطی قیمت اجاره ها در بافت حاشیه و فرسوده نیز افزایش می یابد و تاثیر آن در حوزه های اجتماعی و سیاسی نیز انکار ناپذیر است.
کارشناسان بازار مسکن معتقدند، وضعیت بازار اجاره رشت به‌گونه‌ای است که حتی مشاوران املاک به‌عنوان دلالان حرفه‌ای بازار از معرکه عقب نشسته‌اند؛ چراکه اغلب موجران حاضر در بازار نه قیمت‌گذاری آنها و نه قانون مصوب ستاد مقابله با کرونا را قبول ندارند و بر روی قیمت‌های رند پیشنهادی خود مقاومت می کنند.
واقعیت این روزهای بازار اجاره این است که مستأجران اگر قادر به تمدید قرارداد فعلی خود نباشند، مجبورند برای یافتن خانه‌ای در حد وسع مالی خود، به مناطقی بسیار پایین‌تر از محل سکونت خود مهاجرت کنند و در این میان مستأجران کم‌توان‌تر از سوی بازار به حومه شهر و شهرک‌های حومه‌ای تبعید می‌شوند.
مستاجران بی پناه، چاره ای جز پذیرش شرایط موجود را ندارند و انفعال دستگاه های دولتی و تعزیراتی هم باعث بهم ریختگی بیشتر بازار گردیده است. انتظار می رود که استانداری، مسکن و شهرسازی، تعزیرات ، اصناف ، صدا و سیما و رسانه ها به وظایف قانونی و مدنی خود عمل کنند و مردم را در گرمای طاقت فرسای تورم و گرانی تنها نگذارند.

* نقی هدایتی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=73716
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن