کارآفرینی

ایلان ماسک کیست؟

ایلان ماسک را بعنوان فردی کارآفرین ، پرتلاش و با نقشه های زیاد می شناسند. وی دارای شهرت بسیار است . شهرت ایلان ماسک به خاطر اندیشه قوی  و پیشرو  بودن وی در زمینه خلاقیت، تکنولوژی و تلاش برای توسعه تکنولوژی و فناوری های نوین است.

روزی شانزده ساعت، هر هفت روز هفته، یعنی پنجاه و دو هفته در سال کار می کنم و مردم هنوز می گویند ، من خوش شانس هستم. این تازه ترین توییتی بود که ایلان ماسک منتشر کرد و موفقیت و ثروت افسانه ای خود را تنها و تنها به یک عامل آن هم ، تلاش شخصی خود گره زد. کارآفرین و میلیاردر معروف، موفق شد در سال 2022، جف بزوس، بنیانگذار آمازون را کنار زده و لقب ثروتمندترین مرد جهان را از آن خود کند. سهامدار اصلی تسلا و بنیانگذار شرکت موفق اسپیس‌ایکس به لطف رشد پیوسته و خیره‌ کننده سهام شرکت خودروسازی خود با حدود ۲۰۸ میلیارد دلار ثروت، در اقدامی شگفت انگیز سهام شبکه اجتماعی توییتر را نیز خریداری نمود تا اکنون به عنوان یکی از موفق‌ترین کارآفرینان و تاجران تاریخ شناخته شود. ایلان ماسک یک میلیاردر عادی نیست. برخلاف بیشتر میلیاردرها که تنها در یک حوزه فعالیت می کنند، ایلان ماسک توانسته است از چندین تجارت کاملا متفاوت میلیاردها دلار پول بدست بیاورد.

او در سال ۱۹۷۱در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. خانواده او کاملاً فرهنگی بودند اما ایلان ماسک ۱۰ ساله بود، که پدر و مادرش از هم جدا شدند.  او در 13 سالگی ، سورس کد بازی ویدیویی فضایی خود را طراحی کرد. نوجوانی با پشتکار که هیچ مرزی میان واقعیت و تصوراتش قائل نبود. از طریق ملیت مادرش توانست ، گذرنامه ی کانادایی بگیرد و پس از آن به دانشگاهی در کانادا رفت و از آنجا توانست در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا پذیرش بگیرد. او در رشته فیزیک و علوم اقتصادی لیسانس گرفت و در سال ۲۰۰۲ توانست شهروندی امریکا را هم بگیرد. اما او قید دکترای فیزیک را زد و مدام ایده های خود را تحت سه عنصر اصلی: اینترنت، انرژی تجدیدپذیر و فضا گسترش می داد. او در 24 سالگی شروع به راه اندازی شرکت نرم افزاری  Zip2 به همراه برادرش کرد. او با این شرکت توانست قبل از ۳۰سالگی میلیونر شود. سپس این شرکت را فروخت  و شرکت بعدی خود را راه اندازی کرد. شرکت دوم او «پی پال» بود که اکنون یکی از بهترین و بزرگ‌ ترین شرکت‌های جهان است. شرکت X.com، شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) ، پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، شرکت تسلا،  پروژه هایپرلوپ؛ حمل و نقل با سرعت بسیار بالا همه و همه ، نشانگر ذهن خلاق و پویای ایلان ماسک دارد که هیچ چهار چوب و محدودیتی ندارد.

او با اینکه ثروتمند ترین فرد جهان است ، بارها در سخنرانی هایش اعلام کرده که هرگز به دنبال ثروت نبوده و تقریباً در تمامی فعالیت‌هایش جدای از جنبه مالی یک خدمت به بشریت محسوب می‌شود . خود باوری یکی از خصوصیات منحصر به فرد اوست. او به توانمندی‌های خود باور دارد و می ‌داند که می‌تواند موفق شود. اگر او به ایده‌هایش شک داشت ، مسلماً نمی‌ توانست آن‌ها را عملی کند و از هر کدام از ایده‌های خود یک شرکت چند میلیارد دلاری بسازد. جالب است بدانید ، ایلان ماسک برای جذب نیروی کار نخبه به برترین کالج ها می رفت تا دانشجویان ممتاز که علاوه بر نمرات عالی ، ذهنی پیشرو و خلاق دارند را جذب تیمش نماید.

اشتیاق او به کارهایش، آرزوهای بزرگی که در سر می پرواند همچون تبدیل مریخ به یک سکونت گاه دائمی برای انسان ها، خطرپذیر بودن و نادیده گرفتن تمامی نبایدها و نشدها و از همه مهم تر، بی وقفه کار کردن از جمله شاخصه های مهمی است که می تواند برای هر کارآفرین تازه کار و جوان ، الگویی ناب به حساب آید.

فعالیت های او نشان می دهد که او هرگز از شکست خوردن نمی هراسد. او در یکی از مصاحبه هایش اذعان داشت که مطمئن بود ، تسلا شکست خواهد خورد. اما او عقیده داشت که اگر کاری به اندازه کافی مهم باشد، باید سعی کنید که آن را انجام دهید ، حتی اگر نتیجه احتمالی آن شکست باشد. او توانست با نبوغ و تلاش خود ، دید مردم نسبت به زشت و کند بودن ماشین های الکتریکی را تغییر دهد و اکنون تسلا توانست ، دو سال متوالی در رتبه بندی رضایت مشتری، مقام اول را کسب کند.

اگر یک کارآفرین تازه کار هستید، بگذارید تخیل تان به اوج برسد. ایلان ماسک با ایده های حیرت آور خود که امروز را به آینده تبدیل می کند و اینگونه توجه جهانیان را به سمت خود جلب می نماید. اگر تبدیل شدن به ایلان ماسک برایتان غیر باور است، تنها کافی است به یاد داشته باشید که تمام کارآفرینان مطرح و موفق دنیا ، روزی در نقطه‌ ای بودند که شما امروز هستید.

دکتر حوریه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=84043

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن