سیاسی

ایران از درگیری‌های مرزی تاجیکستان و قرقیزستان ابراز نگرانی کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به در گیری‌های مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان اظهار داشت: ایران اخبار درگیری‌های اخیر در مناطق مرزی مشترک دو کشور را که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان دو طرف شده، با نگرانی دنبال می‌کند.

به گزارش تفاهم آنلاین، سعید خطیب زاده سخنگوی وزیر امور خارجه عنوان کرد: ایران ضمن تقدیر از تدابیر عاجل سران دو کشور که منجر به توقف این درگیری‌ها شده است، اطمینان دارد که ادامه مذاکرات دو کشور به حل و فصل مسالمت‌آمیز هرگونه اختلاف مرزی منجر خواهد شد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در خاتمه تاکید کرد:جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود برای مساعدت به پیش برد مذاکرات طرفین و همچنین ارائه تجربیات حقوقی و فنی خود در این زمینه را اعلام می دارد.

روز پنج‌شنبه درگیری مسلحانه‌ای بین نظامیان تاجیکستان و قرقیزستان در نقطه مرزی دو کشور در گرفت. این مناقشه از آنجا آغاز شد که پیش از آن درگیری بین ساکنین محلی در منطقه‌ای مرزی که در خصوص مالکیت آن اختلاف وجود دارد، بوجود آمده بود. نیروهای مرزبانی کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان، طرف تاجیکستانی را به تحریک درگیری‌ها متهم کرده است. بعد از آن، با گفتگوی نخست وزیران دو کشور، قرقیزستان و تاجیکستان موفق شدند در خصوص برقراری آتش بس از ساعت 17 عصر (به وقت محلی) به توافق برسند. نیروهای هر دو طرف متعهد شدند که نیروهای خود را به مکان‌های استقرار قبلی خود بازگردانده و از تیراندازی به سمت طرف مقابل خودداری کنند.

دادستانی کل قرقیزستان تحقیقات قضایی درباره علت بروز این درگیری مسلحانه را از هم اکنون آغاز کرده است. طبق این اطلاعات، اقدام طرف تاجیکستانی گویای تحریک و تجاوز آنها به تمامیت ارضی این جمهوری است.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=69394
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن