کارآفرینی

ایده پردازی معکوس ، کلید خلاقیت

ایده پردازی معکوس ، کلید خلاقیت کسب و کارها در مراحل گوناگون است. از بازاریابی گرفته تا رضایت مشتریان را می توان با ایده پردازی معکوس در کسب و کارها رشد و توسعه داد. چرا که هر فعالیت کارآفرینانه ای  نیاز به خلاقیت دارد و در این میان کسانی که می توانند با ابتکار و نوآوری و با بکارگیری تکنیک های ایده پردازی معکوس، فرصت ها و نیازها را خلق کنند، در خط مقدم تولید ثروت، توسعه اقتصادی و فناوری در حال حرکت هستند. برعکس بیاندیشید و خلاق عمل کنید. این شعار اکثر برندهای معروف جهان در تبلیغات و بازاریابی شان است.

ایده پردازی معکوس به شما اجازه می دهد ، ایده های غیر معمول تان را عملی نمایید تا از طریق آن تمرکز خود را برای بالا بردن هرچه بیشتر کیفیت بکار ببندید. بگذارید با مثال بارزتری برایتان توضیح دهیم. اکنون شما به عنوان یک کارآفرین در فکر افزایش مشتری و رضایت آنان هستید و تمام تلاش شما و تیم شما در همین راستا صورت می پذیرد. بعد از گذشت چند ماه می بینید که گرفتار کارهای موازی شده اید و با تمام تلاش های شبانه روزی شما و همکارانتان هنوز به موفقیتی در این حوزه نائل نشده اید. اینجاست که ایده پردازی معکوس به کمک تان می آید و جرقه ی آن با طرح یک سئوال اتفاق می افتد. چگونه می توان مشتریان را از خود ناراضی کرد و به چه طریق مشتریان را دفع می کنید و از دست می دهید؟ این دقیقا همان روشی است که شما را به موفقیت رهنمون می سازد.

طراحان برای ایجاد خلاقیت و نوآوری از صدها و هزاران ابزار بهره می گیرند تا بتوانند نظر مخاطب را در راستای رونق کسب و کار جلب نمایند. به بیلبوردهای شهری نگاه کنید. هر کدام به نحوی در راستای جلب بیشتر مخاطب می کوشند. از نقاشی های وارونه گرفته تا پیام های یک کلمه ای ، همه و همه به دنبال جذب مخاطب اند. اما هیچکدام از این روش ها به اندازه ایده پردازی معکوس یا همان تفکر اشتباه  ، تاثیر گذار نیست.

ایده پردازی معکوس در کسب و کارها
ایده پردازی معکوس در کسب و کارها

در واقع در تکنیک ایده پردازی معکوس ، شما عمدا به بدترین ایده و راه ممکن فکر می کنید و از این ایده‌ها برای پیدا کردن راه حل های جدید برای حل مشکلات قدیمی استفاده می کنید. در واقع به جای فکر کردن به اینکه “چطور می توانم مشکل را حل کنم و یا جلوی به وجود آمدنش را بگیرم؟” بپرسید: “چطور می توانم این مشکل را بوجود بیاورم؟” و یا به جای پرسیدن این سئوال که “چگونه می توانم به این نتایج برسم؟” دنبال جواب این سئوال بگردید: ” چطور می توانم کاری کنم که درست برعکس نتیجه ی دلخواهم اتفاق بیفتند؟!” در واقع متخصصین این حوزه عقیده دارند، برای مسئله هایی که سخت می شود با با تفکر معمولی برایشان راه حل پیدا کرد، ایده پردازی معکوس می تواند مفید واقع شود. ایده پردازی معکوس، تبدیل ضعف به قوت است و بسیاری از کمپانی های معروف جهان محصولاتشان را بر پایه ی این ایده به بازار عرضه نموده اند. کلیشه ای حرکت کردن در بسیاری از مواقع ما را از هدفمان دورتر می سازد. بعضی از راه‌ حل‌هایی که ظاهراً بد هستند، می‌توانند با تغییرات و تعدیلاتی تبدیل به راه حل خوب شوند.

به عنوان یک کارآفرین می توانید با بهره گیری از روش های زیر بر عکس بیاندیشید. در گام اول مسئله یا مشکل تان را دقیق و واضح مشخص کنید و راهکارهای برطرف سازی آن را نیز بررسی کنید. آنگاه با سئوالاتی مسئله را بصورت برعکس تجزیه و تحلیل نمایید. در این میان ، ایده هایتان را محدود نکنید و بدون هیچ سانسوری هر راه‌ حلی را که به ذهن ‌تان می‌رسد را بنویسید. اینجاست که می توانید با ایده پردازی معکوس کسب و کارتان را رونق ببخشید.

فاطمه یحیایی – مهندس کامپیوتر

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=85831
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن